Topplockspackning s60

Bazibaz
12 september 2011 · 52 Inlägg

Tjena!
Jag som är grön.. vågar jag byta den själv?
Har kollat på priser och på verkstan vill de ha run 13-17 tusen :S
Jätte kul!!
Handlar alltså om en topplockspackning till en s60 -02
Någon som kan beskriva hur man gör, om de nu e så att de är nått man bör/kan göra själv?

Mvh Anders

Volvo S60 "Kristina" (2002)
F4S4N CAD-konstruktör
16 september 2011 · 1 392 Inlägg

Det mesta med en S60 kan man byta själv. Visst, det krävs lite verktyg och en hel del tid om man aldrig gjort det förr.

Ett tips är att kika på Haynes reparationsbok till S60. Där har du bra hjälp för en billig peng som du kan använda till annat som kan komma att krångla med bilen smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
DJ_V8_BMW
16 september 2011 · 210 Inlägg

Det krångligaste med att byta packningen på dessa motorer är justeringen av kamaxel hjulen. Denna motor har ju VVT teknik som gör att kam/kammar som måste monteras och justeras på rätt sätt.
För detta krävs kamaxellåsningsverktyg och ev låsverktyg till vevaxel.

En annan grej jag har sett är att vissa som inte har kunskap om dessa motorer brukar våldsföra sig på ventilkåpan och skadar packningsytan där det ska tätas med flytande-packning. Detta pga att den flytande-packningen ofta limmar ihop kåpa med topp som gör den blir svår att få isär. Är inte ytan plan här kommer motorn börja läcka olja. Någon ny ventilkåpa går ej att köpa då toppen och kåpan är gjutna i samma stycke och därefter delade så varje kåpa blir unik. För att få bort kåpan finns det också ett specialverktyg som kan vara bra att ha.

Även när man sedan lyfter kåpan måste man vara försiktig. Kamarna trycks upp av ventilerna vilket gör att det blir spänningar som kan skada både kammar och dess lager om kåpan lyfts/släpps på ett felaktigt sätt.
Här finns det också ett verktyg som höjer och sänker kåpan.

Du kommer också behöva verktyg för kamaxeltätningarna, momentnyckel och gradskiva.




Man kan oftast lösa det mesta själv med lite kunskap och litteratur men har man inte verktygen så bör man undvika att göra jobbet själv.
Jag skulle skälv aldrig ställa mig i garaget och göra detta jobb om jag inte hade tillgång till verktygen även fast jag har god kunskap och erfarenhet av dessa motorer.   

Hoppas det löser sig!


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Bazibaz
16 september 2011 · 52 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Det krångligaste med att byta packningen på dessa motorer är justeringen av kamaxel hjulen. Denna motor har ju VVT teknik som gör att kam/kammar som måste monteras och justeras på rätt sätt.
För detta krävs kamaxellåsningsverktyg och ev låsverktyg till vevaxel.

En annan grej jag har sett är att vissa som inte har kunskap om dessa motorer brukar våldsföra sig på ventilkåpan och skadar packningsytan där det ska tätas med flytande-packning. Detta pga att den flytande-packningen ofta limmar ihop kåpa med topp som gör den blir svår att få isär. Är inte ytan plan här kommer motorn börja läcka olja. Någon ny ventilkåpa går ej att köpa då toppen och kåpan är gjutna i samma stycke och därefter delade så varje kåpa blir unik. För att få bort kåpan finns det också ett specialverktyg som kan vara bra att ha.

Även när man sedan lyfter kåpan måste man vara försiktig. Kamarna trycks upp av ventilerna vilket gör att det blir spänningar som kan skada både kammar och dess lager om kåpan lyfts/släpps på ett felaktigt sätt.
Här finns det också ett verktyg som höjer och sänker kåpan.

Du kommer också behöva verktyg för kamaxeltätningarna, momentnyckel och gradskiva.




Man kan oftast lösa det mesta själv med lite kunskap och litteratur men har man inte verktygen så bör man undvika att göra jobbet själv.
Jag skulle skälv aldrig ställa mig i garaget och göra detta jobb om jag inte hade tillgång till verktygen även fast jag har god kunskap och erfarenhet av dessa motorer.   

Hoppas det löser sig!


///DJ

Shiiiit!

Tack som fan för beskrivningen.. men de låter vekligen inte som någonting jag vill pula med själv xD
Blir till å leta mek som gillar svarta pengar smile

Tack som fan grabbar  big_smile

Volvo S60 "Kristina" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang