Saab på fallrepet igen

TurbOla Reservdansk
21 september 2011 · 6 271 Inlägg

Mata inte trollen!

Frågan är hur länge man kan försöka återuppliva Saab, företaget har redan fått så pass stora skador under det gångna året.

Först miljarder i skulder, leverantörer som vägrar leverera saker till Saab pga kontantbrist, ingen vill köpa Saabar på hemmaplan, för alla är oroliga att Saab inte klarar sig, och därmed vänder återförsäljarna Saab ryggen.

I Kina lovar man miljarder euro till Saab, men det har man gjort i princip sen i våras utan att någonting egentligen har skett.

Ryssen försöker stämma svenska staten (och försöker stämma enskilda privatpersoner i regeringen) för att de har dragit ut på möjligheten att släppa in honom som delägare/ägare till Saab p.g.a anledningar som vi inte riktigt känner till.

Även om Saab nu får in pengar från Kina som täcker de nuvarande skulderna, hur ska de kunna betala för materialet och lönerna och övriga kostnader som kommer till bilarna som de redan har fått betalt för?

Jag ser nog mest bara en ond cirkel tyvärr.

Och jämfört med förra rekonstruktionen har Saab mycket mindre tillgångar nu än då.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
21 september 2011 · 120 Inlägg

TurbOla skrev:
Mata inte trollen!

Frågan är hur länge man kan försöka återuppliva Saab, företaget har redan fått så pass stora skador under det gångna året.

Först miljarder i skulder, leverantörer som vägrar leverera saker till Saab pga kontantbrist, ingen vill köpa Saabar på hemmaplan, för alla är oroliga att Saab inte klarar sig, och därmed vänder återförsäljarna Saab ryggen.

I Kina lovar man miljarder euro till Saab, men det har man gjort i princip sen i våras utan att någonting egentligen har skett.

Ryssen försöker stämma svenska staten (och försöker stämma enskilda privatpersoner i regeringen) för att de har dragit ut på möjligheten att släppa in honom som delägare/ägare till Saab p.g.a anledningar som vi inte riktigt känner till.

Även om Saab nu får in pengar från Kina som täcker de nuvarande skulderna, hur ska de kunna betala för materialet och lönerna och övriga kostnader som kommer till bilarna som de redan har fått betalt för?

Jag ser nog mest bara en ond cirkel tyvärr.

Och jämfört med förra rekonstruktionen har Saab mycket mindre tillgångar nu än då.

Anledningen att ryssen inte kan komma in är för att han var delägare i lite banker eller bank och den ryskja maffian tvättade pengar där, det kom upp i europadomstol men han friades från alla misstankar, men han har fortfarande stämpeln på sig även om han är så att säga rentvådd, tack vare detta så vill inte EIB ha med Antonovo att göra, och därför får inte han eller hans pengar betala skulden heller.

Om det är rätt eller fel det ska jag inte uttala mig om, då jag inte är helt insatt i det.

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
Rquired Allmänt envis
22 september 2011 · 12 512 Inlägg

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr= … enu%3Dtrue

Det vore tråkigt om den samlingen spreds till privata ägare eller delades upp på andra museum.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Caffe
22 september 2011 · 1 436 Inlägg

Ksj skrev:

AcesHigh666 skrev:
Pladder

Känt troll?
Du vet inte vad du snackar om din mupp.

Ni gynnar ju inte precis svenskt näringsliv när ni köper utländska produkter som t ex japanska bilar och amerikansk skräpmat, visst dom gör bra bilar i andra länder också men vår industri är ungefär som en snubbe som fått en kniv i magen och ni kastar tryckförbanden och blodpåsarna till japan och andra länder?

Bra där, ni ser till att våra framtida generationer får jobba som turistguider eller gå på bidrag för jobb lär ju definitivt inte finnas i det här landet i framtiden (och nu menar jag inte dom närmsta åren, jag menar om kanske 50-75år).

Men lilla gubben, börja bygga bilar som någon vill ha då.

Och svenskt näringsliv kommer inte alls dö bara för att ett företag går i konkurs. Då hade alla varit arbetslösa redan idag, 40 år efter Facits konkurs.

Däremot kommer det bli svårare och svårare för outbildade människor som vägrar att flytta (till ställen där det finns jobb) att få tag på arbete. Detta eftersom att vi dels går mot en mer kunskapsintensiv arbetsmarknad och dels för att de få okvalificerade arbeten som finns koncentreras till vissa platser i landet...

Att vissa individer vägrar flytta dit det finns arbete eller skaffa sig den kunskap som efterfrågas där personen i fråga redan finns är inte samhällets problem. Var och en har ett personligt ansvar att själv ta tag i sin egen framtid.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
snusarn
22 september 2011 · 100 Inlägg

Rquired skrev:
http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=293421&rlt=0&pid=245832__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue

Det vore tråkigt om den samlingen spreds till privata ägare eller delades upp på andra museum.

Nu kan ju saab ta ut hyra av kronofogden för att dom har bilarna ståendes där , då dom inte får sälja dom.

Rquired Allmänt envis
22 september 2011 · 12 512 Inlägg

snusarn skrev:

Rquired skrev:
http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=293421&rlt=0&pid=245832__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue

Det vore tråkigt om den samlingen spreds till privata ägare eller delades upp på andra museum.

Nu kan ju saab ta ut hyra av kronofogden för att dom har bilarna ståendes där , då dom inte får sälja dom.

I teorin kanske de skulle kunna göra det, men jag tror SAAB skall passa sig väldigt noga och inte djävlas med någon som har ett gott grepp företagets mer vitala delar. Dels är rekonstruktionen inte oändlig, men framför allt o SAAB ställer till det minsta för KFM skulle de troligen bara slussa iväg SAAB´s kulturarv till reapriser och att bli av med sina skatter i museet tror jag är det sista SAAB vill.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
astrakalle VVS-Montör
22 september 2011 · 231 Inlägg

Rquired skrev:

AcesHigh666 skrev:
Många saab entusiaster klandrar samarbetet med opel för saabs bristande kvalité. Visst finns där några fel som kan ha eliminerats om de valt nått annat. t.ex att ABS kransarna pajar fram. Samma fel har vectran. Men i det stora hela så funkar ju t.ex 9-3 väldigt bra i övrigt. Och så även opel vectra b som jag upplever som skönare att köra trotts att den är äldre än 9-3.

Opel har haft problem med rost, men det har även Saab, mazda, toyota, ford, subaru, volvo(ja det stämmer), alfa romeo, fiat. för att nämna några få. Så dra inte in just rostproblemet som ett argument för det är överdrivet uppförstorat.

Hade det inte varit för att dem delat teknik med opel så hade saab konkat för många år sen.

Håller med, Opel är inte dåliga bilar och på deras plattformar har SAAB gjort de bilar som varit mest konkurrenskraftiga. Tror dock det är svårt för SAAB-entusiaster att erkänna att GM gjorde en väldigt massa gott för SAAB.

måste säg att du glömde dom andra tyska märkena mä som har problem med rost, som mercedes mä tex. men jag håller med här! Hade de inte varit för GM så ha de varit kört förlänge sen! Dessutom som har GM varit med i bilden sen 1991 så dom har ju verkligen gett saab en chans! Nu vet jag inte riktigt hur de funkar men jag antar att opel har väll typ "gett bort" botten plattan och motorn som saab sedan ritat en färdig bil på? eller? Jag menar de har ju inte gått så långt att saab har blivit Vauxhall, Chevrolet, Cadillac eller Holden (ren opel modell kopia med vissa ändringar) synd bara att vissa har svårt att erkänna att GM tog dom så långt trots allt!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Aero T16
22 september 2011 · 1 327 Inlägg

astrakalle skrev:

Rquired skrev:

AcesHigh666 skrev:
Många saab entusiaster klandrar samarbetet med opel för saabs bristande kvalité. Visst finns där några fel som kan ha eliminerats om de valt nått annat. t.ex att ABS kransarna pajar fram. Samma fel har vectran. Men i det stora hela så funkar ju t.ex 9-3 väldigt bra i övrigt. Och så även opel vectra b som jag upplever som skönare att köra trotts att den är äldre än 9-3.

Opel har haft problem med rost, men det har även Saab, mazda, toyota, ford, subaru, volvo(ja det stämmer), alfa romeo, fiat. för att nämna några få. Så dra inte in just rostproblemet som ett argument för det är överdrivet uppförstorat.

Hade det inte varit för att dem delat teknik med opel så hade saab konkat för många år sen.

Håller med, Opel är inte dåliga bilar och på deras plattformar har SAAB gjort de bilar som varit mest konkurrenskraftiga. Tror dock det är svårt för SAAB-entusiaster att erkänna att GM gjorde en väldigt massa gott för SAAB.

måste säg att du glömde dom andra tyska märkena mä som har problem med rost, som mercedes mä tex. men jag håller med här! Hade de inte varit för GM så ha de varit kört förlänge sen! Dessutom som har GM varit med i bilden sen 1991 så dom har ju verkligen gett saab en chans! Nu vet jag inte riktigt hur de funkar men jag antar att opel har väll typ "gett bort" botten plattan och motorn som saab sedan ritat en färdig bil på? eller? Jag menar de har ju inte gått så långt att saab har blivit Vauxhall, Chevrolet, Cadillac eller Holden (ren opel modell kopia med vissa ändringar) synd bara att vissa har svårt att erkänna att GM tog dom så långt trots allt!

Tror faktiskt att Saab kunde ha tillverkat bättre bilar utan Opels samarbete. Tex 900/ 9-3 är ju ett riktigt stort misslyckande karossmässigt. Det finns nog endast en tillverkad bilmodell (900/9-3) där man har satt en plåtskarv mitt i skärmkanten. Finns nog inte ens 10% av dessa bilar som inte är angripna rost där. Och de som inte har rost på utsidan har det garanterat inne i skarven. Att säga att rostproblemen för saab är små är knappast att överdriva. Läste ett rostskyddstest på nya 9-5 och det var inte så imponerande. Bara 3 av 5.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … -turbo4-92

snusarn
23 september 2011 · 100 Inlägg

idag fick jag min augustilön...  trall alll a la...

astrakalle VVS-Montör
24 september 2011 · 231 Inlägg

Aero T16 skrev:

astrakalle skrev:

Rquired skrev:

Håller med, Opel är inte dåliga bilar och på deras plattformar har SAAB gjort de bilar som varit mest konkurrenskraftiga. Tror dock det är svårt för SAAB-entusiaster att erkänna att GM gjorde en väldigt massa gott för SAAB.

måste säg att du glömde dom andra tyska märkena mä som har problem med rost, som mercedes mä tex. men jag håller med här! Hade de inte varit för GM så ha de varit kört förlänge sen! Dessutom som har GM varit med i bilden sen 1991 så dom har ju verkligen gett saab en chans! Nu vet jag inte riktigt hur de funkar men jag antar att opel har väll typ "gett bort" botten plattan och motorn som saab sedan ritat en färdig bil på? eller? Jag menar de har ju inte gått så långt att saab har blivit Vauxhall, Chevrolet, Cadillac eller Holden (ren opel modell kopia med vissa ändringar) synd bara att vissa har svårt att erkänna att GM tog dom så långt trots allt!

Tror faktiskt att Saab kunde ha tillverkat bättre bilar utan Opels samarbete. Tex 900/ 9-3 är ju ett riktigt stort misslyckande karossmässigt. Det finns nog endast en tillverkad bilmodell (900/9-3) där man har satt en plåtskarv mitt i skärmkanten. Finns nog inte ens 10% av dessa bilar som inte är angripna rost där. Och de som inte har rost på utsidan har det garanterat inne i skarven. Att säga att rostproblemen för saab är små är knappast att överdriva. Läste ett rostskyddstest på nya 9-5 och det var inte så imponerande. Bara 3 av 5.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … -turbo4-92

nej jag tror inte de faktiskt! Dom har ju haft hjälp hela vägen igenom i princip!  Inte första gången de är så här ju! ja jo de är ju verkligen inte den bästa saaben! Du menar den som kom 94 då eller? Den rostar ju fan överallt mitt på plåten mä och ja helt misslyckad!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2011 · 3 929 Inlägg

Måste då fråga, hur kommer det sig att min Saab 9000 är totalt förjävlig på utsidan fast tittar man undertill är den hur fin som helst förutom rost (ytrost) på ett ynka lilla ställe! Det känns sjukt att en bil som känns som en rutten holk är så perfekt undertill. Varför är det så? Något som Lancia fixade med tanke på chassiet? big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Andromeda Rumpmas
24 september 2011 · 3 860 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Måste då fråga, hur kommer det sig att min Saab 9000 är totalt förjävlig på utsidan fast tittar man undertill är den hur fin som helst förutom rost (ytrost) på ett ynka lilla ställe! Det känns sjukt att en bil som känns som en rutten holk är så perfekt undertill. Varför är det så? Något som Lancia fixade med tanke på chassiet? big_smile

Du sköter inte din bil.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
astrakalle VVS-Montör
25 september 2011 · 231 Inlägg

M_Broberg skrev:

astrakalle skrev:
ja jo de är ju verkligen inte den bästa saaben! Du menar den som kom 94 då eller? Den rostar ju fan överallt mitt på plåten mä och ja helt misslyckad!

vilket var precis det han skrev, förstår inte...? 900an som kom 94a är den saab med mest opel "hjälp" titta hur bra det blev hmm

så du skyller rosten på opel då med andra ord? skulle knappast tro att de var opels fel, hur är de då med 9000 och lite äldre saabar? dom rostar ju mä! Dessutom så rostar alla sorts bilar om man inte sköter dom!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang