Volvo 855 T5, startar ej när den är varm!

Golllen Fd värsting, nu ännu värre!
8 oktober 2011 · 9 Inlägg

Hejsan..
Nu är det så att jag har rivit ner hela min motor och byggt ihop den igen. bytt i princip allt.
MEN mitt problem nu är att den vill inte starta när den har blivit varm.
Startar hur lätt som helst när den är kall. kör i kanske 15 - 20 min, sen när jag stänger av den och försöker  starta igen så vill den inte. funkar hur bra som helst när man kör. har hört att det ska finnas någon givare som känner av om den är för varm och på så sätt inte vill starta. den kan ju vara sönder? aja vore tacksam om någon vet något om det, eller har haft ett liknande problem.. mvh johan

Livet Leker!
Volvo 855 T5 "R" "The Forsaken" (1995)
Volvo 850 T5 "Black Lady" (1995)
volvo142-73
9 oktober 2011 · 385 Inlägg

kolla om du får soppa fram när den inte startar, kan vara bränsle relät som spökar när det blir varmt. Det där med nån givare som inte tillåter start när den är för varm har jag aldrig hört talas om så kan ej svara på det.

MVH

Golllen Fd värsting, nu ännu värre!
13 oktober 2011 · 9 Inlägg

volvo142-73 skrev:
kolla om du får soppa fram när den inte startar, kan vara bränsle relät som spökar när det blir varmt. Det där med nån givare som inte tillåter start när den är för varm har jag aldrig hört talas om så kan ej svara på det.

MVH

Okej.. jag ska kolla på det.. Tack så mycket.

Livet Leker!
Volvo 855 T5 "R" "The Forsaken" (1995)
Volvo 850 T5 "Black Lady" (1995)
Tompa66
13 oktober 2011 · 4 Inlägg

Hade en Saab 9-5 en gång som var så att den inte ville starta när den var varm, fick vänta tills den svalnat lite och då startade den, felet var vevaxelgivaren.... På den iaf.. Men Saab är ju lite speciella;)

Xuri One Man Clan
13 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

vevaxelgivaren brukar ge de fenomenet på volvosar också.
byt vevaxelgivare så lär ditt problem vara ur världen.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
twin_cam Smålänning
13 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Låter den komplös när du drar runt?

Brukar oftast hända på kall motor, men på 850 kan ventillyftarna hänga sig, särskilt om bilen har många ägare/tveksam servicehistorik.

Håller annars med om vevaxelgivaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Golllen Fd värsting, nu ännu värre!
13 oktober 2011 · 9 Inlägg

Låter inte komplöst, sen har jag bytt toppen, alla lyftare och ventiler är fina.
så tror mer på att det kan vara den vevaxelgivaren. Ska ta mig en titt på det.
Det kan inte vara kamaxelgiveren? att kanske packboxen är lite dålig?
tack för alla svar smile

Livet Leker!
Volvo 850 T5 "Black Lady" (1995)
Volvo 855 T5 "R" "The Forsaken" (1995)
Xuri One Man Clan
13 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

kamaxelgivaren behövs bara vid startögonblicket  så bilen skulle inte dö under färd pga av de eller liknande.
men vevaxelgivaren har i många fall tendenser till problem när dom blir varma.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang