S60 varvstoppar vid 4000 varv?!

isak90
17 oktober 2011 · 1 997 Inlägg

Här kommer ett klipp på min när jag varvar ur den stillastående. Bilen är original sånär på öppet luftfilter samt annat avgassystem från kat.

isak90
18 oktober 2011 · 1 997 Inlägg

Finns det någon förklaring på varför min bil kan varvas ur? smile

F4S4N CAD-konstruktör
18 oktober 2011 · 1 392 Inlägg

isak90 skrev:
Finns det någon förklaring på varför min bil kan varvas ur? smile

Ja. Den är normal big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
isak90
18 oktober 2011 · 1 997 Inlägg

F4S4N skrev:

isak90 skrev:
Finns det någon förklaring på varför min bil kan varvas ur? smile

Ja. Den är normal big_smile

Exakt! wink

Xuri One Man Clan
18 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

jag tror bara de är lite senare eller speciella årsmodeller eller nån nyare mjukvara som kanske även äldre bilar har. de är inte på alla. jag har kört sånna både med och utan spärr. den finns dock alltid på automat.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Vettew LIVSNJUTARE
18 oktober 2011 · 37 Inlägg

Lajs_ skrev:
Har en s60 2.4t -01 Chiptrimmad..
Sen jag köpte den så har motorlampan lyst, och den har felkodat på gasspjället/spjällhus ?

Vid körning och gaspådrag så kommer och går effekten om ni förstår vad jag menar..

Vid tomgång så går det ej att gasa mer än 4000varv sen fräser det bara...

Har trott att det varit gasspjället som krånglat eftersom den felkodat på det så nu är det bytt men ingen skillnad..


Någon som kan hjälpa mig eller vet vad problemet är??

när min motorlampa tände sig så felkodade den också för gaspjället men det var främre lambdasond som va slut.

Vettew LIVSNJUTARE
18 oktober 2011 · 37 Inlägg

Crille88 skrev:
men jag vet om den eftersom ja själv kört bilar som inte går varva när man står still, detta KAN spärras just pga att man har elektroniskt gasspjäll, hade det varit hederligt med vajer kan kan man inte justera detta..

din v70 som ex har vajjer o därmed kan du varva den, gällande s60:in.. är du helt säker? filma gärna o lägg upp när du står stilla och kan varva förbi 4000rpm.
annars kan gärna nån annan som läser i tråden visa..

gasvajer på en v70\s70? nu får du väl ändå ge dig. det är elektroniskt gasspjäll.

kan för övrigt varva min till 6500 eller va nu max är. manuel låda.

Crille88
19 oktober 2011 · 1 353 Inlägg

Vettew skrev:

Crille88 skrev:
men jag vet om den eftersom ja själv kört bilar som inte går varva när man står still, detta KAN spärras just pga att man har elektroniskt gasspjäll, hade det varit hederligt med vajer kan kan man inte justera detta..

din v70 som ex har vajjer o därmed kan du varva den, gällande s60:in.. är du helt säker? filma gärna o lägg upp när du står stilla och kan varva förbi 4000rpm.
annars kan gärna nån annan som läser i tråden visa..

gasvajer på en v70\s70? nu får du väl ändå ge dig. det är elektroniskt gasspjäll.

kan för övrigt varva min till 6500 eller va nu max är. manuel låda.

du har -00  då är de elektroniskt spjäll.
men de första/tidiga V70 S70 har mekaniskt/vajer..

här ser du en bild på "isac90"s bil (en -97:a), om du är så snäll o förklarar vajjern som går till kåpan vid gasspjället tack:
https://www1.garaget.org/archive/43/42550/247308/247308-2338049.jpg

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
19 oktober 2011 · 1 353 Inlägg

Xuri skrev:
jag tror bara de är lite senare eller speciella årsmodeller eller nån nyare mjukvara som kanske även äldre bilar har. de är inte på alla. jag har kört sånna både med och utan spärr. den finns dock alltid på automat.

tack "xuri" äntligen nån som kan bekräfta vad jag säger eftersom ingen tror på nåt på de här forumet..

inte heller säker på vilka årsmod de gäller men vet iaf med mig ett flertal som haft varvstopp på 4000... och även som inte har det..
hur som helst. isac90´s går att varva, lajs_´s går inte, är detta utrett nu eller ska vi gnälla vidare om detta? alla har lika rätt som fel, dom som kan varva mer säger att de är så, medans dom som inte kan varva säger att det är rätt. osv osv..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang