BMW E39 fjärrstyrt centrallås funkar ej

b00rg
31 oktober 2011 · 15 Inlägg

Hej!

relativt nyss köpt en BMW 525i -01 sedan. det går inte att låsa eller låsa upp med nyckeln genom att klicka på den, jag måste alltså låsa upp bilen i nyckel hålet. jag var upp till BMW och testade nyckeln och den var det inget fel på, den skickade signal.

Jag antar att mottagaren är trasig i bilen, vart sitter den? är de något som man kan byta själv eller är det något som ska kodas om osv ?

MVH,

Emil Borg

BMW 316 "Snow White" (1992)
alain www.bimmerpower.org
31 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

Har du inte 2 nycklar? Hur går det med den andra?
Kan tänka mig att du måste lämna bilen till BMW så att de kan fixa det, hitta felet och förmodligen coda om systemet.

På min E39 (har 2 nycklar), jag har en nyckel som inte fungerar länge med knappen men jag vet att det är lilla batteri i nyckelhållare som är slut och tyvärr, det går inte att byta den, det måste beställa nytt nyckel.
Det går att öppna ändå manuellt med nyckel i nyckelhåll.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
b00rg
31 oktober 2011 · 15 Inlägg

Jag har bara en nyckel tyvärr.. men jag provade den på BMW och den gav signaler så det var inget fel på den sa dom..

dom sa nått om nån mottagare som sitter i bilen som troligen va trasig, (aldrig hört att nån har gått sönder dock).

dom ville ta in bilen, felsöka bla bla bla kommer säkert bli billigt.

BMW 316 "Snow White" (1992)
alain www.bimmerpower.org
31 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

Det verkar som att du bli tvyngen att länma in bilen på BMW
Felsöka och bla bla bla kommer dom säkert att göra men att det bli billigt? Det tror jag inte.
Kan du inte ta reda på var är den andra nyckel, inte bra om du tappa den ända du har.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
b00rg
1 november 2011 · 15 Inlägg

jag var ironisk när jag skrev att det skulle bli billigt, det kommer förmodligen bli svindyrt.

Jag köpte bilen med bara en nyckel men jag försöker hitta reservnyckeln..

jag antar att man inte kollar på det men jag vet faktiskt inte..

BMW 316 "Snow White" (1992)
b00rg
2 november 2011 · 15 Inlägg

Det ska jag göra, tack för tipset!

BMW 316 "Snow White" (1992)
Kavli Motborgare
4 november 2011 · 1 099 Inlägg

b00rg skrev:
Hej!

relativt nyss köpt en BMW 525i -01 sedan. det går inte att låsa eller låsa upp med nyckeln genom att klicka på den, jag måste alltså låsa upp bilen i nyckel hålet. jag var upp till BMW och testade nyckeln och den var det inget fel på, den skickade signal.

Jag antar att mottagaren är trasig i bilen, vart sitter den? är de något som man kan byta själv eller är det något som ska kodas om osv ?

Jo, tyvärr går FZV-modulerna sönder ibland. Jag vet inte var den sitter exakt på en sedan, men på en kombi sitter den på C-stolpen vänster sida. Det finns ett otal varianter av den FZV-modulen, så om du tittar på Laga-databasen, så måste du ha rätt nuffror då det är olika kontakter, beroende på utrustning, antenntyp, etc.

Här är annars en gubbe som lagar såna moduler:

  http://www.bmwgm5.com/FZV_Repair.htm

-- K

Kavli Motborgare
4 november 2011 · 1 099 Inlägg

alain skrev:
Har du inte 2 nycklar? Hur går det med den andra?
Kan tänka mig att du måste lämna bilen till BMW så att de kan fixa det, hitta felet och förmodligen coda om systemet.

På min E39 (har 2 nycklar), jag har en nyckel som inte fungerar länge med knappen men jag vet att det är lilla batteri i nyckelhållare som är slut och tyvärr, det går inte att byta den, det måste beställa nytt nyckel.
Det går att öppna ändå manuellt med nyckel i nyckelhåll.

Om du har den nya nyckeltypen, så sitter det ett uppladdningsbart batteri i nyckeln som laddas på samma sätt som automagiska tandborstar. Det sitter en spole rundt nyckeln som skickar AC till nycken, som likriktas och laddar batteriet. Om du låter nyckeln sitta i medan du kör några timmar, så laddas batteriet. Du måste kanske para nyckeln igen med låsmodulen (GM/ZKE).

En ny FZV medför inte ny inkodning av nyckel, eftersom det är den efterföljande GM/ZKE som gör autentiseringen. FZV avkodar bara RF och skickar nyckelkoden på databussen till GM/ZKE, så den är transparent.

Mvh,

-- K

Senast redigerat av Kavli (4 november 2011)

Ljepone * Studerande *
5 november 2011 · 563 Inlägg

b00rg skrev:
Hej!

relativt nyss köpt en BMW 525i -01 sedan. det går inte att låsa eller låsa upp med nyckeln genom att klicka på den, jag måste alltså låsa upp bilen i nyckel hålet. jag var upp till BMW och testade nyckeln och den var det inget fel på, den skickade signal.

Jag antar att mottagaren är trasig i bilen, vart sitter den? är de något som man kan byta själv eller är det något som ska kodas om osv ?

MVH,

Emil Borg

Haft samma problem med X-nyckeln m. radiostyrd fjärrmanövrering. Lyckades lösa det genom att "initiera" om den bara, kunde därefter både använda/ larma med den sedan. Tror det står i manualen steg-för-steg hur du skall göra.

Annars kan du prova o byta batteriet som sitter i nyckeln, bara skruva/pilla loss skruvarna & dra ut locket.

Funkar ej detta så vänd dig till din närmaste BmW återförsäljare & fråga efter en ny sändare.

Smajly
5 november 2011 · 3 059 Inlägg

En av mina till 525 touringen har också slutat fungera med knapparna.
Vet iallafall med säkerhet att det är "batteriet" i den som är slut eftersom det bara är en nyckel som alltid använts till bilen. Den andra har bara legat.
Batteriet går som sagt inte att byta och en ny nyckel får köpas. Har testat att initiera min igen men det hjälper inte.
Visst funkar den fint att öppna/låsa i låset men där har den ingen funktion på larmet.

Senast redigerat av Smajly (5 november 2011)

b00rg
5 november 2011 · 15 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!

jag provade att ta isär nyckeln, märkte då att det var en sån som man inte ska ta isär.. hade sönder själva plast skyddet ^^

BMW 316 "Snow White" (1992)
alain www.bimmerpower.org
5 november 2011 · 3 995 Inlägg

b00rg skrev:
Tack så mycket för alla svar!

jag provade att ta isär nyckeln, märkte då att det var en sån som man inte ska ta isär.. hade sönder själva plast skyddet ^^

'
Precis så kan det gå när man ger sig på det, jag också testade att öppna men det gick inte, tyvärr så är det inte som andra bil nycklar då man kan bara skruva av locket och bara byta batteri.
Tyvärr, man måste köpa en ny nyckel, hörde att om man vill köpa en ny nyckel då ska man betala ca 1500:- och måste initierar den till bilen, sant?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
b00rg
5 november 2011 · 15 Inlägg

ja det stämmer

BMW 316 "Snow White" (1992)
Kavli Motborgare
5 november 2011 · 1 099 Inlägg

Smajly skrev:
En av mina till 525 touringen har också slutat fungera med knapparna.
Vet iallafall med säkerhet att det är "batteriet" i den som är slut eftersom det bara är en nyckel som alltid använts till bilen. Den andra har bara legat.
Batteriet går som sagt inte att byta och en ny nyckel får köpas. Har testat att initiera min igen men det hjälper inte.
Visst funkar den fint att öppna/låsa i låset men där har den ingen funktion på larmet.

Som sagt: Batteriet i nyckeln är uppladdningsbart och tappar laddningen om den inte används. Det tar många timmar innan batteriet i den är uppladdat och det laddas bara om nyckeln sitter i tändingslåset medan motorn snurrar.

Detta gäller alltså "Diamantnyckeln".

-- K

Senast redigerat av Kavli (5 november 2011)

Smajly
5 november 2011 · 3 059 Inlägg

Kavli skrev:

Smajly skrev:
En av mina till 525 touringen har också slutat fungera med knapparna.
Vet iallafall med säkerhet att det är "batteriet" i den som är slut eftersom det bara är en nyckel som alltid använts till bilen. Den andra har bara legat.
Batteriet går som sagt inte att byta och en ny nyckel får köpas. Har testat att initiera min igen men det hjälper inte.
Visst funkar den fint att öppna/låsa i låset men där har den ingen funktion på larmet.

Som sagt: Batteriet i nyckeln är uppladdningsbart och tappar laddningen om den inte används. Det tar många timmar innan batteriet i den är uppladdat och det laddas bara om nyckeln sitter i tändingslåset medan motorn snurrar.

Detta gäller alltså "Diamantnyckeln".

-- K

Jepps. Också hört att det kan ta VÄLDIGT lång tid att ladda upp den om den är slut.

Ett alternativ är att få tag på en annan nyckel (till en annan bil) och initiera den till egna bilen. Då funkar den att aktivera-avaktivera larmet o styra centrallåset med fast den funkar ej att låsa upp manuellt i dörrlåset.

Och som sagt så går en ny nyckel på runt 1500.-

Senast redigerat av Smajly (5 november 2011)

alain www.bimmerpower.org
5 november 2011 · 3 995 Inlägg

Jag byter mina nycklar varje månad just för att slippa en av laddning från batteri men efter 25 dagar användning av en ena kunde jag inte öppna dörrar med centrallås, fick använda den andra nyckel, hur länge kommer den att fungerar? Det vet jag inte
Måste vara dags att snart köpa nya nycklar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Smajly
6 november 2011 · 3 059 Inlägg

Nycklarna kan hålla ström läääänge.. flera år utan att användas. Men har batteriet väl börjat bli dåligt så går de nog snabbt och är nästan omöjligt att få i ström i sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang