Bättre/sportigare bromsar till 940

noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

tjena. har kollat lite efter bromsat till 940 men hittar inte mycke för en normalmänniskaslön. kollat även på s60r konventeringen men d kommer gå 25 lappar, lite väl dyrt. tänker inte köra bana ,så behöver inte va not extremt, slitsade skivor o bättre klotsar typ . vart hittar man d?

titum
16 november 2011 · 164 Inlägg

mekonomen har du ju lite här och var.

dem har ju ebc, duger garanterat för gata

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

e inte mekonomen lika kassa som biltema?  vad e ebc?

turboforssen Telge Drifting Team
16 november 2011 · 5 398 Inlägg

chassit.se har slitsade skivor med belägg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

ha du testat shassit? känner inte igen märken på deras grejer

turboforssen Telge Drifting Team
16 november 2011 · 5 398 Inlägg

noobson skrev:
ha du testat shassit? känner inte igen märken på deras grejer

har inte testat själv men polaren har med gott resultat .
och deras belägg är ju välkända belägg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
titum
16 november 2011 · 164 Inlägg

kolla på ebcbrakes.com

de är inte mekonomens egna märke

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

ok nice, gyrmt förvirrande sida dem har dock.
känner till fler som säljer, så man kan jämföra lite?

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2011 · 7 247 Inlägg

pean sweden säljer väl bromsar till de flesta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

ebc verkar bra men hittade inga på mekonomen=(   vad tro ni d kostar me 4 sivor o klotsar rontom hos pean sweden , dem hade inte 940 på hemsidan antar att man få ringa o fråga

titum
16 november 2011 · 164 Inlägg

det är ju det som är så smidigt med mekonomen. du lär ju ha en butik i närheten du kan gå in och prata, jag vet att dom har ebc. köpte där till min gamla audi, dem har massa mer än sidan visar, bara fråga på plats smile

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

ok tur att dem precis byggt mekonomen här i växjö då

noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

köpte du skivor o klotsar te hela audin? vad kosta d tro? borde inte va dyrare till volvo tänker jag

dawwe ...has left the building...
16 november 2011 · 4 474 Inlägg

Dyronomen (Mekonomen) skall man handla hos om man vill ha standard grejer, men till ockrade priser...
http://www.ebay.de/sch/Bremsenteile-/33 … 6.c0.m1539

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

dawwe d där ser ut o va original delar ju?

dawwe ...has left the building...
16 november 2011 · 4 474 Inlägg

Ja det mesta är original...Original skivor med bra belägg (tex EBC RedStuff eller möjligen YellowStuff) gör ordentlig skillnad... Urvalet av "sportskivor" är begränsat till trakt...eh Volvo menar jag smile
http://www.ebay.de/sch/Bremsbelage-/573 … 6.c0.m1538

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
noobson
16 november 2011 · 33 Inlägg

finns EBC RedStuff eller  YellowStuff till traktorn min på svenska marknaden?

dawwe ...has left the building...
16 november 2011 · 4 474 Inlägg

Jag vet inte om EBC tillverkar belägg till Volvo men det borde de... Minns inte var jag köpte mina RedStuff (YellowStuff är ännu "värre belägg", på gränsen till att de funkar för vardagliga körning. RedStuff är klart bättre än värdelösa GreenStuff) men jag fick leta rätt länge innan jag hittade en fysisk butik som kunde ta hem de på beställning. Skall du handla EBC gör du det billigast på webben, jag gav ca 2500 för beläggen runt om (M5 E39), men det var för dryga 3 år sedan...Det finns fler märken än EBC som har liknande o mycket bättre belägg, frågan är dock om de finns till Volvos original-ok...
Själv kör jag med "kina-bromsar" på min M5 E34 (356mm skivor runt om, 8-kolvsok fram, 6-kolvsok bak, tillverkarens sk "sport-belägg") o det är ett helsikes bra bett i de när man fått lite lagom värme i de, helt kalla så är de kanske något sämre än original, allt enligt en som kör bana ofta o testat mina bromsar "ordentligt". Fast de e klart, skall du ha nåt liknande får du räkna med ca 30-35", men då är det helt nya grejer, som passar bolt-on. Var själv tveksam till "kina-bromsar" först, men när sveriges mest (?) kända "bromsguru" rekommenderar mig ett "kina-märke" som han säljer (baserat på min krav, dvs bra bromsar för den tillfällige banåkaren, o framförallt snygga*haha*) så var det inte svårt att bestämma sig. Hade jag valt AP-Racing hade det blivit ca 10-12" dyrare, MEN det största kruxet med AP-Racing var att man hade fått "specialtillverka" ok-hållare, bells osv, det var det som gjorde att valet föll på "kina-bromsar"...

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-49b9e0512a7506ec29de88a42f5f80ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-09dda3545edd101c79df9ab6ba9dee83.jpg

Senast redigerat av dawwe (16 november 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dannnej
23 november 2011 · 761 Inlägg

Varför ens byta bromsar för gatkörning, då kallas det styling smile

Jag kör med originalbromsarna, hålborrade skivor, högtemp belägg, och riktigt bromsolja, det är inga problem även på banor, och man kommer inte i närheten av den påfrestningen på gatan, det är som att ligga på motorvägen och dra upp till 250 och bromsa till stillastående flera gånger på raken, då är man i närheten av vad bankörning innebär.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang