Kopplings byte på min 945 ltt -97, vilka komponenter ska jag byta ?

Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

Ja tjena ! Jag har en 945LTT -97 med m90 låda.
Nu är det så att min polare lånade min bil för ett par dagar sedan. Och de resulterade med att jag inte har någon koppling kvar...
Så nu tänkte jag bara fråga, vilka komponenter ska jag byta? för när jag gasar och laddet börjar komma lite över 0.5-0.6 bar så börjar den slira som en tok på kopplingen.
Behöver jag bara byta lamell, eller måste jag byta tryckplattan och allt ?!
Skulle vara tacksam om ni kunde länka eller berätta vad jag ska köpa för koppling, för jag vill inte ha original kopplingen, för den kommer ändå ge sig efter ett tag. Vill gärna ha något bättre ! OBS! inte en allt för hård, vill inte få tränings värk i benet av att köra bil ;P

Tack på förhand! smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
te_wik Forummoderator
23 november 2011 · 12 813 Inlägg

Komplett kopplingssats är att rekommendera, alltså lamell, tryckplatta och uttrampningslager.
Sen brukar jag även rekommendera att byta vevaxeltätningen bakom svänghjulet när man ändå är där och river.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

te_wik skrev:
Komplett kopplingssats är att rekommendera, alltså lamell, tryckplatta och uttrampningslager.
Sen brukar jag även rekommendera att byta vevaxeltätningen bakom svänghjulet när man ändå är där och river.




Mvh Tommy

Ah okej, tack ! smile
Vet nån vettig sida eller nått vettigt ställe jag kan köpa kittet ? smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
te_wik Forummoderator
23 november 2011 · 12 813 Inlägg

Boobby skrev:

te_wik skrev:
Komplett kopplingssats är att rekommendera, alltså lamell, tryckplatta och uttrampningslager.
Sen brukar jag även rekommendera att byta vevaxeltätningen bakom svänghjulet när man ändå är där och river.




Mvh Tommy

Ah okej, tack ! smile
Vet nån vettig sida eller nått vettigt ställe jag kan köpa kittet ? smile

Eftersom du inte vill ha original eller motsvarande pirat så får du nog vänta tills någon annan kan tipsa om lämplig kopplingssats till din bil. Eller söka igenom på forumet, vet att det har tagits upp bra många gånger.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

te_wik skrev:

Boobby skrev:

te_wik skrev:
Komplett kopplingssats är att rekommendera, alltså lamell, tryckplatta och uttrampningslager.
Sen brukar jag även rekommendera att byta vevaxeltätningen bakom svänghjulet när man ändå är där och river.




Mvh Tommy

Ah okej, tack ! smile
Vet nån vettig sida eller nått vettigt ställe jag kan köpa kittet ? smile

Eftersom du inte vill ha original eller motsvarande pirat så får du nog vänta tills någon annan kan tipsa om lämplig kopplingssats till din bil. Eller söka igenom på forumet, vet att det har tagits upp bra många gånger.




Mvh Tommy

ah okej, tack ändå ! smile)

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
PMPerformance
23 november 2011 · 2 266 Inlägg

Sachs 712 tryckplatta med standard lamell klarar av en hel del, 525nm enligt KG trim.

De hade jag monterat om de var min bil.

Senast redigerat av PMPerformance (23 november 2011)

svetsdiff !!!
Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

PMPerformance skrev:
Sachs 712 tryckplatta med standard lamell klarar av en hel del, 525nm enligt KG trim.

De hade jag monterat om de var min bil.

Så jag ska alltså köra med original lamell menar du ?

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Glesmark
23 november 2011 · 1 938 Inlägg

Boobby skrev:

PMPerformance skrev:
Sachs 712 tryckplatta med standard lamell klarar av en hel del, 525nm enligt KG trim.

De hade jag monterat om de var min bil.

Så jag ska alltså köra med original lamell menar du ?

Exakt det menar han. smile

Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

Glesmark skrev:

Boobby skrev:

PMPerformance skrev:
Sachs 712 tryckplatta med standard lamell klarar av en hel del, 525nm enligt KG trim.

De hade jag monterat om de var min bil.

Så jag ska alltså köra med original lamell menar du ?

Exakt det menar han. smile

okej ! smile
Men vart finns de jag kan köpa sachs 712 tryckplatta och orginal lamell samt urtrampnings lager ? smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Pendulum
23 november 2011 · 1 298 Inlägg

Skulle gissa på att de finns hos KG då. tongue

http://www.kgtrimning.com/

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Glesmark
23 november 2011 · 1 938 Inlägg

Boobby skrev:

Glesmark skrev:

Boobby skrev:

Så jag ska alltså köra med original lamell menar du ?

Exakt det menar han. smile

okej ! smile
Men vart finns de jag kan köpa sachs 712 tryckplatta och orginal lamell samt urtrampnings lager ? smile

Lagret finns på alla möjliga ställen, volvo, mekonomen, säkert biltema också.
Tryckplattan kan du säkerligen köpa hos mekonomen med, men blir billigare för dig om du köper via en nätbutik som säljer trimdelar.
Lamellen har jag inte en aning om hur du ska lösa, har enbart köpt kopplingar som färdiga paket till standardbil.
Sachsplatta med sinter håller för en del om du kan stå ut med sinter.

Boobby
23 november 2011 · 94 Inlägg

Glesmark skrev:

Boobby skrev:

Glesmark skrev:

Exakt det menar han. smile

okej ! smile
Men vart finns de jag kan köpa sachs 712 tryckplatta och orginal lamell samt urtrampnings lager ? smile

Lagret finns på alla möjliga ställen, volvo, mekonomen, säkert biltema också.
Tryckplattan kan du säkerligen köpa hos mekonomen med, men blir billigare för dig om du köper via en nätbutik som säljer trimdelar.
Lamellen har jag inte en aning om hur du ska lösa, har enbart köpt kopplingar som färdiga paket till standardbil.
Sachsplatta med sinter håller för en del om du kan stå ut med sinter.

Okej ! tackar smile
Har aldrig förstått skillnaden på organisk lamell, eller sinter lamell.. ?! vad är de för skillnad ?

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Melin82
23 november 2011 · 513 Inlägg

Kolla in kl racing, han har 712 plattan mm till bra pris eller om du vill ha hårdare grejer finns det.

PMPerformance
23 november 2011 · 2 266 Inlägg

Glesmark skrev:

Boobby skrev:

Glesmark skrev:

Exakt det menar han. smile

okej ! smile
Men vart finns de jag kan köpa sachs 712 tryckplatta och orginal lamell samt urtrampnings lager ? smile

Lagret finns på alla möjliga ställen, volvo, mekonomen, säkert biltema också.
Tryckplattan kan du säkerligen köpa hos mekonomen med, men blir billigare för dig om du köper via en nätbutik som säljer trimdelar.
Lamellen har jag inte en aning om hur du ska lösa, har enbart köpt kopplingar som färdiga paket till standardbil.
Sachsplatta med sinter håller för en del om du kan stå ut med sinter.

Japp den håller bättre så men den sliter nå fruktansvärt på lådan och svänghjulet.

Ja googla sachs tryckplatta 712.
Lamellen kan man köpa löst på vilken bildelsbutik som helst.

svetsdiff !!!
Glesmark
23 november 2011 · 1 938 Inlägg

Boobby skrev:

Glesmark skrev:

Boobby skrev:

okej ! smile
Men vart finns de jag kan köpa sachs 712 tryckplatta och orginal lamell samt urtrampnings lager ? smile

Lagret finns på alla möjliga ställen, volvo, mekonomen, säkert biltema också.
Tryckplattan kan du säkerligen köpa hos mekonomen med, men blir billigare för dig om du köper via en nätbutik som säljer trimdelar.
Lamellen har jag inte en aning om hur du ska lösa, har enbart köpt kopplingar som färdiga paket till standardbil.
Sachsplatta med sinter håller för en del om du kan stå ut med sinter.

Okej ! tackar smile
Har aldrig förstått skillnaden på organisk lamell, eller sinter lamell.. ?! vad är de för skillnad ?

Någon med erfarenhet får svara på körupplevelsen, tekniskt sett är sinter en koppling gjord för höga effekter, och man har inte kompromissat med körbarhet för dagligt bruk i fokus är det jag hört. smile

PMPerformance
23 november 2011 · 2 266 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kop … -puck.html

Så ser sinter koppling ut. De är en väldigt hård koppling ganska dryg att smyga med, blir lätt väldigt ryckigt när man ska söka dragläget.
Har just nu 4 puckad i min 940 tdic slår väldigt ifrån bakaxel och växellådan när man vill smyg köra typ fick parkering.
Hade 6 puckad på 945 turbo mycket mjukare än 4 puckad, men den bet i när den skulle.

svetsdiff !!!
nesum
23 november 2011 · 695 Inlägg

Byt stödlagret också.... Hade en 6 puckad i min 940 tic, de går att finköra efter en del träning.. Men frågan är juh den, vad för effekt ska den tampas med?.. Är de en daily racer som brukas med sparsam effektökning skulle iallafall jag kört på sachs 712 tryckplatta, den pallar en hel del och är rätt mysig under vänsterfoten..

Senast redigerat av nesum (23 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang