Hur ofta bör jag byta tändstiften?

Blackbird_CaD_
29 november 2011 · 95 Inlägg

Jag har en Toyota Corolla -99, i instruktionsboken säger de att man bör byta tändstiften var 4500:e mil, men i Haynes Gör-det-själv handbok säger de var 3000:e mil, jag antar att både instruktionsboken och Haynes förutsätter att man har kört med vanliga tändstift, alltså ej platina.
Men hur ofta bör jag byta tändstiften om jag kör med platina tändstift? Folk verkar prata om 10.000 mil när man kör med platina. Det låter ju onekligen ganska mycket..
Så vad tycker ni?

charlie_hansson
29 november 2011 · 50 Inlägg

Enklaste är ju att du pratar med Toyota och hör vad de säger!

Blackbird_CaD_
29 november 2011 · 95 Inlägg

Aa jag antar det.
Men byta platina tändstift var 3000:e mil är väl lite för ofta? Tidigast var 4500:e mil kanske?

Nybergrobin
29 november 2011 · 2 385 Inlägg

charlie_hansson skrev:
Enklaste är ju att du pratar med Toyota och hör vad de säger!

Ring och fråga! smile

Richtenb
1 december 2011 · 1 365 Inlägg

Byt vid 3000, varför jo för dåliga tändstift påverkar en hel del. Allt från utsläpp till hur mycket soppa bilen drar samt i liten mån effekten. Sen behöver du inte köpa platinum utan kan lika gärna köpa vanliga. Bilen är gammal och vanliga eller R tändstift är absolut bäst och orsakar absolut 0 skada i motorn om tändstiftstoppen går sönder. Jag kör på helt vanliga NGK Standard i min 500hk+ bil, 14 kronor styck på ebay. Inte farligt va? då kan du byta vid 3000

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Aero T16
1 december 2011 · 1 327 Inlägg

Köp billiga tändstift istället för dyra platina och byt oftare.

Like-ducttape
13 december 2011 · 70 Inlägg

det blir ju dyrare i slutändan bara ?skit stiften håller förfan knappt en kall vinter, bättre att köpa ordenkliga och undika onödiga snåstarter under vintertid, helst heka tiden

Aero T16 skrev:
Köp billiga tändstift istället för dyra platina och byt oftare.

Nybergrobin
13 december 2011 · 2 385 Inlägg

Richtenb skrev:
Byt vid 3000, varför jo för dåliga tändstift påverkar en hel del. Allt från utsläpp till hur mycket soppa bilen drar samt i liten mån effekten. Sen behöver du inte köpa platinum utan kan lika gärna köpa vanliga. Bilen är gammal och vanliga eller R tändstift är absolut bäst och orsakar absolut 0 skada i motorn om tändstiftstoppen går sönder. Jag kör på helt vanliga NGK Standard i min 500hk+ bil, 14 kronor styck på ebay. Inte farligt va? då kan du byta vid 3000

vart hittar du dem isf?  Länka gärna till sift för 14kr/st så köper jag dem direkt big_smile  Har letat men hittar inte så billiga

Germax
13 december 2011 · 12 086 Inlägg

Står det 4500mil i boken kör på det, låter inte särskilt mycket.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2011 · 7 247 Inlägg

jag servar bilen en gång om året = oljebyte, filter byte och nya stift ... detta är brukisen då

vet inte hur långt jag kör på ett år , för mycket tycker jag , skulle gissa på ca 1 500 mil

Senast redigerat av CHEEVA (13 december 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Richtenb
14 december 2011 · 1 365 Inlägg

Dessa kör jag på i min bil, passar ju inte i din antagligen men finns överallt, eller på ebay motors.com

Om du bara ska ha 4 rekommenderar jag att u kollar i england. frakten där ligger på typ 30-40 kronor

http://www.summitracing.com/parts/NGK-3346/

NGK:s billigaste är inte skit, de är om jag ska vara helt ärlig bäst i en prestandabil för de kan inte skada din motor om du kör sönder dem. Irdiumstift som håller 10 000 mil... om vi säger såhär, irdium kan inte förstöras av värmen i en motor så du vill inte ha den toppen studsandes omkring. Det kan förstöra riktigt mycket





Nybergrobin skrev:

Richtenb skrev:
Byt vid 3000, varför jo för dåliga tändstift påverkar en hel del. Allt från utsläpp till hur mycket soppa bilen drar samt i liten mån effekten. Sen behöver du inte köpa platinum utan kan lika gärna köpa vanliga. Bilen är gammal och vanliga eller R tändstift är absolut bäst och orsakar absolut 0 skada i motorn om tändstiftstoppen går sönder. Jag kör på helt vanliga NGK Standard i min 500hk+ bil, 14 kronor styck på ebay. Inte farligt va? då kan du byta vid 3000

vart hittar du dem isf?  Länka gärna till sift för 14kr/st så köper jag dem direkt big_smile  Har letat men hittar inte så billiga

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Nybergrobin
14 december 2011 · 2 385 Inlägg

Tackar smile  Ska beställa inatt

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
14 december 2011 · 240 Inlägg

Toyotas platina stift har en bytesintervall på 9000mil eller 6år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang