Vit sörja på oljesticka saab 9-5 bilen är från -99

karlsson_1984
17 december 2011 · 671 Inlägg

hmm har en vit sörja på oljestickan  kan det vara att det gamla ägarna aldrig bytt olja  för det var typ ingen olja i men har fyllt på  så det ser bättre ut nu och ska köra så ett tag och sedan byta oljan helt.

vart lite orolig när jag gett 13.000 för bilen precis  men den är fin i glykolen ej svart eller lukt och den blåryker inte heller

engolf
17 december 2011 · 3 235 Inlägg

Kör man många korta sträckor kan det bildas kondens i oljan, därav är sörjan. Men det kan också vara något mer allvarligt...sad

Nybergrobin
17 december 2011 · 2 385 Inlägg

Byt oljan innan du kör nå mer! Sedan kör du lite längre sträckor istället för 1km till affären osv. Kondensen uppstår i en motor som aldrig blir riktigt varm utan småkörs ofta istället.

I värsta fall finns det en anledning till det billiga priset hmm

karlsson_1984
17 december 2011 · 671 Inlägg

okej ja den har gått i arboga innan jag köpte den men jag har hört talas om så kallat oil sludge som saabarna var drabbade av för någon slags ventilation men det gjorde väl saab som ett garantijobb på alla som var drabbade då vilket år det nu var minns jag ej. men kollar jag oljestickan så blir det lite vitt på kulan längst ner och på mitten på stickan är det fin färg nu men jag misstänker att det är längst ner på oljeröret på kanten som det har varit lite kladd..
tycker ju att bilen skulle ha skurit för längesen annars om det såg ut som det gjorde. så jag hoppas man kan pusta ut har haft alldeles för mycket otur med mina bilar jag köpt vilket har resulterat i 10 bilbyten bara i år

AIK-1891
17 december 2011 · 43 Inlägg

oil sludge problemet var/är på 9-5or från 98-t.o.m. 03. Det saab gjorde vara att förlänga motorgarantin till 8år, så så länge bilen inte gått sönder pga detta så är ju inga garantiåtgärder gjorda heller.
Finns olika versioner på vevhusventilationen som man kan köpa, men problemet med oil sludge är knappast löst för det.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
robban_eddie
17 december 2011 · 58 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
okej ja den har gått i arboga innan jag köpte den men jag har hört talas om så kallat oil sludge som saabarna var drabbade av för någon slags ventilation men det gjorde väl saab som ett garantijobb på alla som var drabbade då vilket år det nu var minns jag ej. men kollar jag oljestickan så blir det lite vitt på kulan längst ner och på mitten på stickan är det fin färg nu men jag misstänker att det är längst ner på oljeröret på kanten som det har varit lite kladd..
tycker ju att bilen skulle ha skurit för längesen annars om det såg ut som det gjorde. så jag hoppas man kan pusta ut har haft alldeles för mycket otur med mina bilar jag köpt vilket har resulterat i 10 bilbyten bara i år

Hade det varit jag så hade jag bytt olja + filter, tagit ner oljetråget och gjort rent silen och uppgraderat vevhusvent om det behövdes! smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
karlsson_1984
19 december 2011 · 671 Inlägg

jao jag ska byta detta så fort jag hinner men hur uppdaterar man ventilationen kan man se det på nåt vis vart det sitter och vad jag behöver för delar

robban_eddie
19 december 2011 · 58 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
jao jag ska byta detta så fort jag hinner men hur uppdaterar man ventilationen kan man se det på nåt vis vart det sitter och vad jag behöver för delar

lite snabbt sökande men här har du lite info:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … e1200.html
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV … p?nsteps=2
Mvh robert

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
karlsson_1984
19 december 2011 · 671 Inlägg

tackar kunde inte bli enklare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang