Byta utväxling.

tisting
13 december 2011 · 60 Inlägg

Hej på er kunniga där ute.
Jag har en gammal DeSoto från 1948 som jag har använt en säsong, bilen går som en dröm och beter sig som en ny bil på vägen. Min fundering är dock med tanke på att vägstandarden har blivit betydligt bättre sedan bilen byggdes och hastigheten överlag är högre i trafiken om det vore möjligt att byta utväxling i bakaxeln.
Jag har Googlat på detta men inte hittat något matnyttigt.
Jag har ingen aning om vad det sitter för axel på bilen eller vad jag har för varvtal då varvräknare saknas, det känns helt enkelt rusigt för motorn att ligga i 80-90 på längre sträckor.
Finns det någon som kan komma med tipps på vart jag kan vända mig för att hitta material eller kunnande om sånt här så vore jag mycket tacksam.

/Oskar.

RD_87 Skrotsamlare
13 december 2011 · 4 031 Inlägg

Kolla spårvidden & ta en hel axel från en modernare jänkare av något slag, min hade t.ex 2,76-1 orginal och då varvar det kring 2000rpm i 100km/h. smile
Ball bil förövrigt!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tisting
14 december 2011 · 60 Inlägg

Tack för det.
Man kanske bör hålla sig till samma koncern då kanske?
Hur vet man vad det är för utväxling i en axel?

RD_87 Skrotsamlare
20 december 2011 · 4 031 Inlägg

tisting skrev:
Tack för det.
Man kanske bör hålla sig till samma koncern då kanske?
Hur vet man vad det är för utväxling i en axel?

Jo samma koncern kan ju vara en idé, men rent funktionsmässigt lär det inte göra någon större skillnad. De flesta axlar är märkta, ofta med en stansad liten plåt eller liknande.
Nån van kanske kan stämma? Då blir det ju billigt och ofta har de dessutom diffbroms. smile
Förövrigt så kan man ju kolla den ungefärliga utväxlingen genom att snurra axeln, 2,76-1 betyder ju att kardanen ska snurra 2,76 varv för att hjulen ska snurra ett varv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tisting
20 december 2011 · 60 Inlägg

tack för det jag ska kolla på skroten här om det finns någon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang