Bilen dog och vill inte starta

Getenjoki
27 december 2011 · 49 Inlägg

Tjenare!

Jo det är så här att jag åkte upp till pizzerian för att hämta ut en pizza men när jag skulle köra där ifrån så la bilen av efter ungefär 50m.

Nu när bilen är hemma igen har jag undersökt lite och det verkar som om 2 av 4 tändstift inte får gnista.

Har kollat på rotorn och fördelarlocket och det var lite ärgat så nu har jag gjort rent lock och rotor.

2 stift får fortfarande inte gnista, kan det vara något så enkelt som tändkablar eller kan det vara tändspolen?

Jag tycker också att bilen låter lite annorlunda när man försöker starta den, typ som om att det inte finns någon kompression.


Bilen det handlar om är en Renault clio -96

anton_mjor
27 december 2011 · 133 Inlägg

Är kamremmen hel och inte kuggad?

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Getenjoki
28 december 2011 · 49 Inlägg

Jadu, det var en bra fråga. Tror du att det kan vara kamremmen? Tror inte den är bytt på 17000 mil...

zovix Maskinbefäl
28 december 2011 · 1 038 Inlägg

Det är väl bara att lyfta kamremskåpan och titta.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
anton_mjor
28 december 2011 · 133 Inlägg

Har du inget komp kan det mycket väl vara kamremmen.
Har du tur är det bara remmen som är av, har du otur har kolvarna krökt och slagit sönder ventilerna.

Senast redigerat av anton_mjor (28 december 2011)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
28 december 2011 · 482 Inlägg

öppna oljepåfyllandslocket och titta om det snurrar när någon vrider nyckeln ba

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
freddy_82 Truckreparatör
28 december 2011 · 221 Inlägg

Hej
Remmen skall bytas efter 12000mil eller 5år på din bil! om man inte vill byta hela motorn (i värsta fall) men byta toppen är inte billigt i jämförelse med vad det kostar att byta remmen. Så det kan mycket väl vara remmen som har gått om den rullat 17000mil

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men om du kan se kammen igen oljelocks hålet. så titta där och be någon dra på starten står kammen still = rem av. snurrar kammen så är inte remmen av ialf. (Nitr00x han före smile

Senast redigerat av freddy_82 (28 december 2011)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang