Funderar på att skaffa mig en Rx-8

Grymling
28 december 2011 · 45 Inlägg

ja som rubriken lyder är jag sugen på en mazda RX-8 men jag skulle vilja ha lite info om bilen hur den är att äga osv lite plus och minus helt enkelt

Vurtne DEVIL
28 december 2011 · 1 171 Inlägg

Grymling skrev:
ja som rubriken lyder är jag sugen på en mazda RX-8 men jag skulle vilja ha lite info om bilen hur den är att äga osv lite plus och minus helt enkelt

Wankelmotor, riktigt törstig bil.. Ligger över litern och du kommer inte komma undan det.

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Grymling
28 december 2011 · 45 Inlägg

det var ju ett stort minus

Vurtne DEVIL
28 december 2011 · 1 171 Inlägg

Grymling skrev:
det var ju ett stort minus

Sen är den ganska slö, kollade nyss på en film mellan Rx-8a mot nissan 350z GT, kan länka och du får läsa lite smile

http://www.vibilagare.se/test/biltester … -rx8-12239

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Transporter89
28 december 2011 · 957 Inlägg

Den är   rätt så slö  det finns en kille  här  i stan jag har kört mot han med min gammla accord och det var precis han kör ifrån mej  knappt halv bil llängd. Den är slö och  den dricker mycke som fan  . Den varvar mkt med  under  4000rpm händer  inte ett skit det kan jag lova dej plus  att man sitter fan  inte shönt i den tycker jag  men jajaj smaken e som baken, Min tips är att för de pengarna kan du köpa bättre bil

Senast redigerat av Transporter89 (28 december 2011)

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Tenchi
29 december 2011 · 99 Inlägg

Rx-8 är riktigt kul på bana, men inte så snabb rakt fram. Jag tycker inte den rar mer soppa än andra sportbilar och varvvillig är den! (jag snittar 1,2).
Finns ett par trådar här på garaget med matnyttig info om rx-8an.
Jag tycker helt klart du ska köpa en om du är intresserad av den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=230135
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223118
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=220413
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211453

Rquired Allmänt envis
29 december 2011 · 12 512 Inlägg

Körglädje handlar inte om hur snabbt en bil accelererar eller hur många G-krafter en bil kan alstra genom en viss kurva utan om hur en bil upplevs, och vad jag förstått är Rx-8 svårslagen. Att en trimmad Volvo 850 är x sekunder snabbare mellan 70-130km/h eller kan ta en kurva lika fort med hjälp av chassiförbättringar spelar ingen roll, det är ändå inte samma sak.

Provkör en Rx-8 och se vilken upplevelse den ger dig, du kan inte känna hur många sekunder en bil tar på sig att accelerera ett visst intervall men du kan känna körglädje. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grymling
30 december 2011 · 45 Inlägg

man har ju bara kört volvo saab opel ingen racer nån av dom direkt men jag tycker att Rx-8 är snygg som tusan men problem ligger lite att jag behöver ha bilen året runt så man kanske få tänka om nu när man fått lite mera kött på benen , rullar runt i en Saab 9-3 från 05 nu men om man ska vara ärlig så är det ju inte världens roligaste bil direkt , så har ni några goa tips på en ROLIG bil som klarar vårt klimat året runt som ligger under 100 tusen (beg)  så name droppa gärna

Snitch Ointresserad.
30 december 2011 · 936 Inlägg

BMW E36 M3.

Nuff said.

Teabag appreciation club.
Vurtne DEVIL
30 december 2011 · 1 171 Inlägg

Snitch skrev:
BMW E36 M3.

Nuff said.

Precis, M3 E36 riktigt go bil att köra smile går att köra åretrunt!

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
myran Foto/Bilnörd
30 december 2011 · 1 541 Inlägg

Otroligt välbalanserad bil.  Går riktigt bra när det svänger.

Dok är motorn väldigt törstig för sin effekt och man får räkna med att fylla på en skvätt olja lite då och då (skulle säga att man MÅSTE kolla oljan vid varje gång du tankar).

Wankelmotorn låter fint och är en maskin som går finast på höga varv men är i själva verket en rätt skör maskin.

Fräsch olja är jätteviktigt för att apex tätningarna inte ska slitas ut i förtid och börja äta av rotorhusen.

Vid första tecken på slita tätningar bör motorn renoveras annars brukar det sluta med att man får kasta hela rotorhusen vilket kan bli en rätt dyr renovering.

dessvärre verkar det som tätningar oftast max går runt 10-12000mil.


Ordentligt skött service är det allra viktigaste på en bil med wankelmotor.


Btw.. glöm inte att ljudet i en wankel på rödmarkering på mätaren är ljuvligt wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
9Femma
31 december 2011 · 342 Inlägg

En riktigt trevlig bil, men också en bil som man verkligen köper med hjärtat.
Dricker soppa, förbrukar olja (som en wankel gör) och korta start/stopp av motorn innan den kommit upp i ordentlig arbetstemp är ett big no-no såvida du inte vill åka bärgare.

Belöningen är dock en mycket underhållande bil att köra, ett bra chassi och en varvillig motor.
Och nu har ju priserna letat sig ned på högst rimliga nivåer.
Var dock beredd på att bilen inte är fullt så praktisk som man annars kan tro. Och det finns mer ekonomiska bilar, som är minst lika roliga och rent av bättre.

Mazdas wankelbilar fortsätter trots det att fascinera, även på undertecknad.

Att hitta en rolig 4-dörrarsbil som är ungefär lika gammal/ny (beroende på hur man ser det) och inte fwd för max 100.000 kr tror jag är svårt. Ska väl vara Subaru Impreza WRX då möjligen.
Men är du redo att tumma på årsmodellen, och är beredd på att det kan kosta en slant att ha roligt (läs: högre driftskostnad än för en vanlig normal bruksholk) finns det ju en rad olika trevliga bilar.

* Audi S4 B5.
* BMW M3 3,2 Limousine E36.
* Ford Sierra Cosworth 4Wd (dock lite till åren, men ...).
* Mercedes C36/C43 Amg W202 eller efterträdaren C32 Amg (280 vs 306 hk vs 353 hk).

* Mercedes E500 W124 (324 hk Porsche-Mercan, dock samma bekymmer som Sierra Cosworth).
* Mitsubishi Lancer Evo IV/V (dock får du vara beredd på att köra högerstyrt under 100.000 kr).
* Subaru Impreza WRX.

Kan du tänka dig fwd?
* Saab 9-3 Viggen.
* Saab 9-5 Aero /Hirsch 2004 -> (250-306 hk original).
* Volvo S/V70 R (väl inom budgeten, Kombi även 4WD).

Inget behov av 4 dörrar?
* Porsche 944 Turbo (Mer Porsche för pengarna är svårt att hitta, då har jag kört både 996 GT2, 996 RUF BiTurbo osv).
* Porsche 968 (också underskattad, men väljer en trimmad 944 turbo alla dagar i veckan).


* Volvo S60 R (om du har tur, 299 hk, dessutom 4WD).

Senast redigerat av 9Femma (31 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
9Femma
31 december 2011 · 342 Inlägg

Hm, nu skulle Volvo S60 R givetvis stå under 4-dörrars kategorin, och av någon anledning  kan jag inte justera det?

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Tenchi
31 december 2011 · 99 Inlägg

Jag kör min året runt och det fungerar hur bra som helst. Bra vinterdäck är det vitigaste (det är det iofs på alla bilar).
Det största minuset är att den är törstig, men tycker inte den dricker mer än andra bilar i samma klass. När jag har suttit och tittat på alternativ så drickar alla bilar jag är intresserad av lika mycket eller mer.
Vill du läsa mer tycker jag att du ska titta på:

http://wankelregistret.se/forum/viewfor … orum_id=14
http://www.rx8club.com/

Snitch Ointresserad.
31 december 2011 · 936 Inlägg

1 kanske 2 Dl mer per mil kan väl kvitta om man verkligen vill ha bilen...

Hade brukisen druckit 2 liter milen i standardutförande hade jag nog lackat ur, hade den däremot druckit 2 liter milen och packat 800hk så hade jag inte brytt mig så mycket.

Teabag appreciation club.
9Femma
31 december 2011 · 342 Inlägg

Alla utgår vi från våra egna erfarenheter, men jag hämtade ut en helt ny RX-8 när det begav sig och den sörplade i sig soppa.
Sedan har väl ingen påstått att RX-8 inte går att vinterköra? Det gjorde jag med. Fungerar givetvis ypperligt.

Men kallstarter i direkt kombination med väldigt kort tur och avstängning är ett problem som Mazda själv erkände, direkt när modellen var helt ny.
Själv fick jag noggranna förmaningar av säljaren (auktoriserad handlare) om just detta innan jag fick åka iväg.
De hade redan bärgat ett par exemplar p.g.a. detta.

Men det är en trevlig bil, helt klart!

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang