Behöver tips på Rolig busbil. 50-100k

JohanLq
14 december 2011 · 75 Inlägg

Tack så mycket för alla tips! fått lite o fundera över nu smile

Verkar trots allt kanske luta åt antingen en rwd cossie eller s14
fördelen med cossien är ju att den gåt bpu trimma med de så kallade 330 kittet, 200'an kräver lite mera mods va? typ ny motor styrning o sånt, hur mycket är vanligt att laddar på en original motor i dom. fixar dom 300 relativt säkra hk?

Angående att rwd kitta en evo ja, har läst lite om det e de verkar också som de kan bli e satans rolig bil då smile
Man svetsar väl ihop diffen i fördelningslådan och monterar kapade drivaxlar fram från en galant. men vet du om de finns nån guide på det med kanske lite bilder framförallt på diffen o så, vet inte riktigt hur fördelningslådor funkar, har letat men hittar inget vettigt faktist. Mest nyfiken på hur det går till. inte omöjligt att de kanske blir en sån kärra igen heller om de nu är så enkelt som de låter hehe wink

Senast redigerat av Schimpy (14 december 2011)

Ramrod
14 december 2011 · 674 Inlägg

Felplacerad skrev:

Schimpy skrev:
Tjabba!

Är på jakt efter en rolig busbil med kravet RWD, lätt vikt och skaplig motor. Helst japsare. budget typ 50.000-100.000:-
Hade en galet rolig bil för ett par år sedan, en EVO 3 med 320hk! perfekt i allt, prestanda vikt osv men vill ha rwd denna gång känner jag.

Kikade först på supror mk4 men kom fram till att dom kanske är aningen för dyra samt så är dom rätt stora och klumpiga, lutar åt samma håll för skyline också.
Finns ju också 200x s14, verkar vettiga men verkar vara lite klent med effekt så kanske borde trimmas upp till en 300hk eller vad säger ni som provt en sån?


Hur som helst jag har väl inte bästa kollen på vilka alternativ som finns så tipsa gärna med vad ni kan.
Och vilka fördelar samt nackdelar ni känner till för respektive bil.
Tacksam för ralla svar!

Mvh Johan

Jag tycker du är inne på rätt spår med 200sx S14, fast då med som du säger lite uppskrämd motor.
Billig bra rwd busbil smile Helt sanslöst ful dock, men det är ju en smaksak.

S14 är inte ful..  du måste tänka på S13?  den är gräslig!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
JohanLq
14 december 2011 · 75 Inlägg

s13 ful
s14 helt ok
s15 snygg wink

Backstream
14 december 2011 · 168 Inlägg

du glömde s14a som iaf jag tycker är snyggare än vanliga s14 och s15 förtjänar väl ändå ett bättre betyg än snygg? smile

Backstream
14 december 2011 · 168 Inlägg

Det hade inte vart fel om det funnits en s15 Silvia vänsterstyrd smile

Vurtne DEVIL
14 december 2011 · 1 171 Inlägg

Varför inte audi s2-s3? smile

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
camaro67 Meister
14 december 2011 · 6 763 Inlägg

S14 är nog det roligaste du kan köpa för 100 loppor. Chassibitar, motordelar och styling finns i mängder och är billigt som fan jämfört med allt annat. "BPU" ger runt 280hk i sr20det och de räcker till att åka hela varvet runt mantorp på tvären. Runt 400hk kan man åka på original botten om man vill

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Lidborn VD
14 december 2011 · 643 Inlägg

Evo 3 med extra drivaxlar fram som man slaktar så kan man välja om man vill köra 4x4 eller rwd..
Lätt den roligaste bilen jag haft och har big_smile

camaro67 Meister
14 december 2011 · 6 763 Inlägg

Lidborn skrev:
Evo 3 med extra drivaxlar fram som man slaktar så kan man välja om man vill köra 4x4 eller rwd..
Lätt den roligaste bilen jag haft och har big_smile

Problemet med evo är ju att det knappt går att vrida på hjulen innan det tar stopp. S14 har bra styrvinkel redan original och om man inte nöjer sig med det så finns det grejer att köpa. 65 grader är inte ovanligt big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Lidborn VD
14 december 2011 · 643 Inlägg

camaro67 skrev:

Lidborn skrev:
Evo 3 med extra drivaxlar fram som man slaktar så kan man välja om man vill köra 4x4 eller rwd..
Lätt den roligaste bilen jag haft och har big_smile

Problemet med evo är ju att det knappt går att vrida på hjulen innan det tar stopp. S14 har bra styrvinkel redan original och om man inte nöjer sig med det så finns det grejer att köpa. 65 grader är inte ovanligt big_smile

Nej det är klart.. Fullt tillräckligt att leka med men ska man ha den att ligga riktigt brett så funkar den sämre..
Då är en m3 e36 321hk bättre och lätt att leka med

Vurtne DEVIL
14 december 2011 · 1 171 Inlägg

Lidborn skrev:

camaro67 skrev:

Lidborn skrev:
Evo 3 med extra drivaxlar fram som man slaktar så kan man välja om man vill köra 4x4 eller rwd..
Lätt den roligaste bilen jag haft och har big_smile

Problemet med evo är ju att det knappt går att vrida på hjulen innan det tar stopp. S14 har bra styrvinkel redan original och om man inte nöjer sig med det så finns det grejer att köpa. 65 grader är inte ovanligt big_smile

Nej det är klart.. Fullt tillräckligt att leka med men ska man ha den att ligga riktigt brett så funkar den sämre..
Då är en m3 e36 321hk bättre och lätt att leka med

Håller med :-)

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
JohanLq
14 december 2011 · 75 Inlägg

camaro67 skrev:
S14 är nog det roligaste du kan köpa för 100 loppor. Chassibitar, motordelar och styling finns i mängder och är billigt som fan jämfört med allt annat. "BPU" ger runt 280hk i sr20det och de räcker till att åka hela varvet runt mantorp på tvären. Runt 400hk kan man åka på original botten om man vill

Precis sånna här kommentarer jag behöver! big_smile
När man kan hänga varvet runt på mantorp så har man ju lagom me krydda för att bilen ska va rolig wink

Nu börjar det stå klart att valet av bil lär bli mellan en s14 och en Sierra cossie.

Frågan är bara fördelar och nackdelar mellan de två..
Cossien bpu trimmad har lite mera häst och skapligt mera vridmoment så en starkare motor lär man ju ha där.. men hur är chassit på dom ?är lite skraj för att denkanske kan känns lite för mjuk o följsam. 200'an är ju känd för att vara riktigt styv o go därför den används rätt mycke till drifting vilket kan vara passande smile den har säkert bättre hjulvinkel också..

Vurtne DEVIL
14 december 2011 · 1 171 Inlägg

Schimpy skrev:

camaro67 skrev:
S14 är nog det roligaste du kan köpa för 100 loppor. Chassibitar, motordelar och styling finns i mängder och är billigt som fan jämfört med allt annat. "BPU" ger runt 280hk i sr20det och de räcker till att åka hela varvet runt mantorp på tvären. Runt 400hk kan man åka på original botten om man vill

Precis sånna här kommentarer jag behöver! big_smile
När man kan hänga varvet runt på mantorp så har man ju lagom me krydda för att bilen ska va rolig wink

Nu börjar det stå klart att valet av bil lär bli mellan en s14 och en Sierra cossie.

Frågan är bara fördelar och nackdelar mellan de två..
Cossien bpu trimmad har lite mera häst och skapligt mera vridmoment så en starkare motor lär man ju ha där.. men hur är chassit på dom ?är lite skraj för att denkanske kan känns lite för mjuk o följsam. 200'an är ju känd för att vara riktigt styv o go därför den används rätt mycke till drifting vilket kan vara passande smile den har säkert bättre hjulvinkel också..

Tycker du ska köra på cossie, allt för många S14 därute redan..

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
camaro67 Meister
14 december 2011 · 6 763 Inlägg

Schimpy skrev:

camaro67 skrev:
S14 är nog det roligaste du kan köpa för 100 loppor. Chassibitar, motordelar och styling finns i mängder och är billigt som fan jämfört med allt annat. "BPU" ger runt 280hk i sr20det och de räcker till att åka hela varvet runt mantorp på tvären. Runt 400hk kan man åka på original botten om man vill

Precis sånna här kommentarer jag behöver! big_smile
När man kan hänga varvet runt på mantorp så har man ju lagom me krydda för att bilen ska va rolig wink

Nu börjar det stå klart att valet av bil lär bli mellan en s14 och en Sierra cossie.

Frågan är bara fördelar och nackdelar mellan de två..
Cossien bpu trimmad har lite mera häst och skapligt mera vridmoment så en starkare motor lär man ju ha där.. men hur är chassit på dom ?är lite skraj för att denkanske kan känns lite för mjuk o följsam. 200'an är ju känd för att vara riktigt styv o go därför den används rätt mycke till drifting vilket kan vara passande smile den har säkert bättre hjulvinkel också..

Här har du en cossie som  verkar funka riktigt bra men de är ju en del gjort med den http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=872


S14 är den enkla vägen att gå till en bra driftingbil, Cossie är den svåra. Däremot är de ju roligare med en lite ovanligare bil. Kolla lite på gamla gatebil filmer från 04-05 så ska du se att de går att åka rätt så brett med dom med big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
JohanLq
14 december 2011 · 75 Inlägg

camaro67 skrev:

Schimpy skrev:

camaro67 skrev:
S14 är nog det roligaste du kan köpa för 100 loppor. Chassibitar, motordelar och styling finns i mängder och är billigt som fan jämfört med allt annat. "BPU" ger runt 280hk i sr20det och de räcker till att åka hela varvet runt mantorp på tvären. Runt 400hk kan man åka på original botten om man vill

Precis sånna här kommentarer jag behöver! big_smile
När man kan hänga varvet runt på mantorp så har man ju lagom me krydda för att bilen ska va rolig wink

Nu börjar det stå klart att valet av bil lär bli mellan en s14 och en Sierra cossie.

Frågan är bara fördelar och nackdelar mellan de två..
Cossien bpu trimmad har lite mera häst och skapligt mera vridmoment så en starkare motor lär man ju ha där.. men hur är chassit på dom ?är lite skraj för att denkanske kan känns lite för mjuk o följsam. 200'an är ju känd för att vara riktigt styv o go därför den används rätt mycke till drifting vilket kan vara passande smile den har säkert bättre hjulvinkel också..

Här har du en cossie som  verkar funka riktigt bra men de är ju en del gjort med den http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=872


S14 är den enkla vägen att gå till en bra driftingbil, Cossie är den svåra. Däremot är de ju roligare med en lite ovanligare bil. Kolla lite på gamla gatebil filmer från 04-05 så ska du se att de går att åka rätt så brett med dom med big_smile

shit hans cossie har ju samma upphängning som en vanlig sierra... måste vara rätt vekt på den bilen :o
men göra om en hel del i chassi fick han ju göra för att få den riktigt bra hehe.. där ligger väl nissan hästlängder före tongue

Senast redigerat av Schimpy (14 december 2011)

ceem
30 januari 2012 · 102 Inlägg

Jag har en nissan 200sx s14a och jag är gryyyyyymt nöjd med bilen. Roligaste bilen jag har kört än sålänge iallafall. Väghållningen är grymm orginalt men går som sagt ädnå leka med den väldigt lätt. Som någon ovanstående skrev så ger bpu ca 280hk och bara det gör bilen rolig. Nu har jag chippat min och ligger på 0.9 bar i ladd för att vara safe, och det skall ge ca 320-330hk. sen somsagt så finns det mängder med grejer till dessa bilar. Enligt mig så är s14a den snyggaste modellen utav 200sx. Men sen så tycker jag att du inte skall tänka så mycket på vad andra säger att du skall ha eller inte ha för att en viss bil är "ovanlig" eller "för vanlig" osv osv utan kör på det som du tycker känns bäst, det gjorde jag och ångrar mig inte ett öre. Men om du ändå har s14/s14a i tankarna så kan jag ju som sagt säga att det är en grymt rolig bil och snygg, iallafall s14a.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang