Få in kolven i bromsoket på nissan primera?

Syyhn Calibra Is The Shit!
28 september 2008 · 662 Inlägg

Hej!

Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.

/// SyyHn
sir_daniel www.kudoz.se
28 september 2008 · 3 802 Inlägg

ta en rörtång och kläm som bara den.... om det nu inte är att den ska skruvas in tongue

prova att spruta in rostlösare/smörjmedel innanför damasken så det glider lite lättare.

Syyhn Calibra Is The Shit!
28 september 2008 · 662 Inlägg

sir_daniel skrev:
ta en rörtång och kläm som bara den.... om det nu inte är att den ska skruvas in tongue

prova att spruta in rostlösare/smörjmedel innanför damasken så det glider lite lättare.

Allt de där har jag testat... Ska testa att släppa på handbromsen nu med... Kanske är den som ligger i och håller emot.

/// SyyHn
Android
28 september 2008 · 892 Inlägg

Osäker på Primera, men det borde ju funka om du ser till att allt är frikopplat. Du har väl kopplat bort alla bromsrör och öppnat luftningsventilen? smile
Borde väl bara vara att mosa in den, som sir_daniel säger.
Hade problem med att få in bromskolvarna på min Calibra när jag hade renoverat oken, fick häva hela min tyngd på dem och rikligt med bromskolvsfett, men till slut så gick de in...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Syyhn Calibra Is The Shit!
28 september 2008 · 662 Inlägg

Vadå ska man behöva koppla bort alla bromsrör? Den rörde ju på sig lite i början när jag gängade in den. Från 26mm till 30mm men när jag kom upp till 30mm så kommer jag inte längre :S Håller på som fan just nu.

/// SyyHn
FLindgren
28 september 2008 · 5 089 Inlägg

sitter handbromsen på oket måste du skruva in kolven, finns specialverktyg för det.  funkar dte inte att skruva så sitter nog kolven fast. bara att ta i som en gris, eller byta;P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Syyhn Calibra Is The Shit!
28 september 2008 · 662 Inlägg

FLindgren skrev:
sitter handbromsen på oket måste du skruva in kolven, finns specialverktyg för det.  funkar dte inte att skruva så sitter nog kolven fast. bara att ta i som en gris, eller byta;P

Det går ju att skruva men de händer ingenting. Har skruvat massor nu.

/// SyyHn
jocke_gronberg
28 september 2008 · 4 586 Inlägg

Syyhn skrev:
Hej!

Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.

IFALL DU PRESSAT IN KOLVEN DÅ ÄR OKEN KÖRDA

du måste skruva in kolven annars så förstör du handbromsfunktionen i okey och nya utbytesok kostar 1500-1800kr/st

det går att lägga lite bromsvätska innanför tätningen ifall kolven går segt. skaffa även nya fjädrar till armen på bromsoken då den måste gå tillbaka när du släppt på handbromsen

fixade nyss bakbromsarna på min primera och det kan bli dyrt ifall du gör fel dock så visste jag om det så mina ok klarade sig

detta verktyg ska du andvända när du ska ha in kolven finns på biltema

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/472277_gk27o6.jpg

Senast redigerat av jorre83 (28 september 2008)

FLindgren
28 september 2008 · 5 089 Inlägg

ja du måste ju som sagt ha press på kolven samtidgt som du skruvar..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Syyhn Calibra Is The Shit!
28 september 2008 · 662 Inlägg

jorre83 skrev:

Syyhn skrev:
Hej!

Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.

IFALL DU PRESSAT IN KOLVEN DÅ ÄR OKEN KÖRDA

du måste skruva in kolven annars så förstör du handbromsfunktionen i okey och nya utbytesok kostar 1500-1800kr/st

det går att lägga lite bromsvätska innanför tätningen ifall kolven går segt. skaffa även nya fjädrar till armen på bromsoken då den måste gå tillbaka när du släppt på handbromsen

fixade nyss bakbromsarna på min primera och det kan bli dyrt ifall du gör fel dock så visste jag om det så mina ok klarade sig

detta verktyg ska du andvända när du ska ha in kolven finns på biltema

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/472277_gk27o6.jpg

Okej.. Jag har försökt att pressa men de rör sig inte en mm. Jag har gängat med en polegrip men kommer just nu itne längre. Men då vet jag ju nu iaf hur man ska göra. Jag måste då ha de där verktyget?

/// SyyHn
jocke_gronberg
28 september 2008 · 4 586 Inlägg

Syyhn skrev:

jorre83 skrev:

Syyhn skrev:
Hej!

Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.

IFALL DU PRESSAT IN KOLVEN DÅ ÄR OKEN KÖRDA

du måste skruva in kolven annars så förstör du handbromsfunktionen i okey och nya utbytesok kostar 1500-1800kr/st

det går att lägga lite bromsvätska innanför tätningen ifall kolven går segt. skaffa även nya fjädrar till armen på bromsoken då den måste gå tillbaka när du släppt på handbromsen

fixade nyss bakbromsarna på min primera och det kan bli dyrt ifall du gör fel dock så visste jag om det så mina ok klarade sig

detta verktyg ska du andvända när du ska ha in kolven finns på biltema

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/472277_gk27o6.jpg

Okej.. Jag har försökt att pressa men de rör sig inte en mm. Jag har gängat med en polegrip men kommer just nu itne längre. Men då vet jag ju nu iaf hur man ska göra. Jag måste då ha de där verktyget?

ja det verktyg ska du ha den både pressar och skruvar samtidigt dock så vet jag inte ifall just den passa till nissan då jag köpte en helt sats för alla bromsok med handbroms i.

jocke_gronberg
28 september 2008 · 4 586 Inlägg

denna verktygsats har jag hemma heter 19-1255 på biltema och är guld värd att ha i garaget går även att koppla på spärrskaft på den ifall det går tungt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/472308_6ou64v.jpg

daajvid Elektriker
16 november 2008 · 1 138 Inlägg

jag tog en skruvtving och verktyget att snurra med.. pressa samtidigt som jag snurra.. tillslut gick de.. tog en bra stund:P

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Android
17 november 2008 · 892 Inlägg

Antar att det är smart att använda ett sånt verktyg...

Fast jag pressade bara in skiten, med hjälp av lite bromsolja, kolvfett och en rejält järnrör. Fick kring 2.0 runt om på besiktningen senast. Fast det kanske är annan konstruktion om det är handbroms funktion?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
jocke_gronberg
17 november 2008 · 4 586 Inlägg

Android skrev:
Antar att det är smart att använda ett sånt verktyg...

Fast jag pressade bara in skiten, med hjälp av lite bromsolja, kolvfett och en rejält järnrör. Fick kring 2.0 runt om på besiktningen senast. Fast det kanske är annan konstruktion om det är handbroms funktion?

ja du har säkert inte handbromsen i oket annars ifall du bara pressat in kolven så hade du fått 0 i handbroms

Lompar
30 januari 2012 · 1 Inlägg

Passar på att bumpa en gammal tråd.
Jag har behov av att byta gummipackningen mellan kolv och ok. Hur gör jag detta lättast? Måste jag plocka isär kolv och ok eller räcker det att skruva in kolven i oket för att byta kunna utan demontering?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang