Vilken lackkonservering?

Hamilton
2 februari 2012 · 8 865 Inlägg

Ni som är helt OT kan ta det via PM eller liknande och inte i tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Larpa Bilvårdsexperten.se
3 februari 2012 · 374 Inlägg

Korsen skrev:

Jill skrev:

DanneGTV6 skrev:
jag har då aldrig sett en oxiderad klarlack någon gång, och då har jag sett MÅNGA gamla bilar smile

Ja men du vet ju knappt vad som är bak o vad som är fram på en bil.

sry för bumpen men


EN KLARLACK KAN OXIDERA ( jobbar som billackerare)

Okey, låt säga att den kan oxidera. Och du som branschkunnig, kan du ge oss en förklaring till vad klarlacken är till för? Hoppas jag inte tolkas som ot nu men det ger värdefull info ang lackskyddens betydelse.

Korsen
4 februari 2012 · 236 Inlägg

Larpa skrev:

Korsen skrev:

Jill skrev:

Ja men du vet ju knappt vad som är bak o vad som är fram på en bil.

sry för bumpen men


EN KLARLACK KAN OXIDERA ( jobbar som billackerare)

Okey, låt säga att den kan oxidera. Och du som branschkunnig, kan du ge oss en förklaring till vad klarlacken är till för? Hoppas jag inte tolkas som ot nu men det ger värdefull info ang lackskyddens betydelse.

Klarlacken är till för att skydda " lacken/färgen" mot UV ljus ja ( som tidigare nämnt) och även förstärka basen eftersom de flesta lackerna är vattenbaserade och därmed utan härdare,

Även om klarlacken är ett skydd så kan den fortfarande oxidera,få missfärgningar m.m precis som allt annat, ingenting är 1000%

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
Larpa Bilvårdsexperten.se
4 februari 2012 · 374 Inlägg

Klarlacken kan vi alltså komma överens om att det är ett skydd.. Vart köper du färg ifrån? Vore intressant om du ville fråga dom om deras klarlack kan oxidera? Skulle verkligen uppskatta om du hade lust och möjlighet att göra det?

Känner du till enskiktsmetalicarna som försvann i mitten av 80talet? Dom hade aluminiumkorn i sig och pga av avsaknaden av klarlack (enskiktare) så oxiderade dessa aluminiumkorn. Där kan vi snacka om oxidering..

KaptenHaddock
4 februari 2012 · 357 Inlägg

Nu är det ju så att klarlacken inte är ett lackskydd man normalt lägger på en solid DG lack utan en "modern metod" med 2 lager, alltså en matt basfärg och en klarlack.

DVS en basfärg utan klarlack klarat sig inte nån längre stund.
Sen om man vill kalla det för ett lackskydd kan man ju det då det skyddar baslacken som utan klarlacken är helt värdelös.

Hurvida en klarlack oxiderar eller korroderar kan ja inte svara på, men att den bryts ned och skapar en disig yta som kan poleras bort vet jag.

För att återknyta till ts fråga så hör runt med polare, entusiaster etc vem som är bäst där du bor och lämna bilen dit.
Vilket skydd personen använder för att skydda klarlacken är sekundärt, det är hantverket som är det viktiga och då är det nog bäst att lyssna på folks erfarenhet än personen som ska göra jobbet..

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
4 februari 2012 · 4 418 Inlägg

http://www.gsbil.se/butik/lack.asp

Vad är oxiderad lack?

Från det att en kaross lämnar lackeringen börjar den process som kallas oxidering. Det är inget märkligt - luftens syre reagerar med färgens ytskikt och bildar en oxiderad "skrovlig" yta. En annan benämning på detta är att lacken kritar. I början går nedbrytningen långsamt. Efter ett par, tre år har åldrandet hunnit så långt att man börjar se skillnad mellan bilar som underhållits och andra som misskötts.

Larpa Bilvårdsexperten.se
4 februari 2012 · 374 Inlägg

Larpa skrev:
Jill går som vanligt på andras påståenden och refererar till vad andra sagt.. De fanns en tid då folk påstod att jorden va platt. De finns lika många felaktiga påståenden som de finns felaktiga åsikter..

Haddock summerar det riktigt bra.. och jag håller definitivt med om att hantverket är en mkt stor faktor i resultatet. Därav en orsak till att jag ogillar hur man marknadsför ett lackskydd.

Larpa Bilvårdsexperten.se
5 februari 2012 · 374 Inlägg

Jill skrev:
http://www.gsbil.se/butik/lack.asp

Vad är oxiderad lack?

Från det att en kaross lämnar lackeringen börjar den process som kallas oxidering. Det är inget märkligt - luftens syre reagerar med färgens ytskikt och bildar en oxiderad "skrovlig" yta. En annan benämning på detta är att lacken kritar. I början går nedbrytningen långsamt. Efter ett par, tre år har åldrandet hunnit så långt att man börjar se skillnad mellan bilar som underhållits och andra som misskötts.

Som man kan läsa i refererade texter/länkar nu på bilvardsforum.se så framgår det där att en klarlack inte oxiderar på samma sätt som dom gamla lackerna. Och att den risken i princip är obefintlig.. Det går att diskutera i tid och otid huruvida en klarlack kan eller inte kan oxidera men även i de trådarna på bilvårdsforum så framgår det att klarlacken är till för att förhindra oxidation osv av baslacken. Men att den inte får bli "torr".. Så därmed är det lyft i dager att en klarlackad bil inte är speciellt känslig och därmed så behövs den "feta hinnan" mest för att hålla bilen lätt tvättad.. och för att en lack inte ska bli torr så räcker det gott och väl med ett riktigt bra shampo. Sen får Jill sälja sina lackskydd med argumentet att det skyddar mot oxidation om hon vill.. trots att risken för en påtaglig oxidation är i princip obefintlig, speciellt i detta land. Dom som är sugen på att lägga ett lackskydd får själva bilda sig en uppfattning om huruvida det är en seriös bilvårdare som har som argument att man ska lägga ett lackskydd för att den inte ska oxidera. Sen kan dom bilägarna försöka erinra sig när dom såg en sönder oxiderad bil med klarlack sist..

Argument ska vara sakliga tycker jag och min åsikt är att ett lackskydd är bra för att man får en långvarig "fet" lätt tvättad yta.. Men om man handtvättar så kan man lika gärna få den ytan kontinuerligt med rätt shampo. Och enligt mig så är risken för oxidation bara ett tomt säljargument då risken som sagt i princip är helt obefintlig..

Ett lackskydd är således en långtidsverkande avstötande "fet" hinna.. som gör bilen lätt tvättad.. och rätt tvätt moment är ett likadant skydd men med sämre hållbarhet så då behöver man använda det shampot kontinuerligt.. Kan även tillägga att den lilla lilla antydan till oxidering som eventuellt kan tillkomma på en klarlackad bil försvinner lätt vid en plrng av tvättreporna som kommer fortare än vad en eventuell och påstådd oxidation gör på en klarlackad bil.. Mvh!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang