Volvo 240 byte av motor till b21 turbo

sprint
30 januari 2012 · 71 Inlägg

tja det är så att jag har en volvo 240 av års 89- det sitter en b23 i bilen nu och det är så att jag har fått tag i en b21 med turbo som jag tänkte sätta i. men då undrar jag vad jag behöver göra innan besiktning och om jag måste byta bromsar och sånt har hört att på vissa bilar behövs något avgas despans papper. mvh

sprint
30 januari 2012 · 71 Inlägg

någon som vet vad man ska göra innan besiktning??

Marlboroman
31 januari 2012 · 8 234 Inlägg

För att kunna regga om med den motorn förutsatt att det är en B21ET i originalutförande så behöver du ett intyg från Volvo som dem med stor sannolikhet inte skriver ut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
G-sson
31 januari 2012 · 612 Inlägg

B21 och B23 försvann 1984/85, så det är snarare en B230 du har, och motorn du vill byta till är så gammal att den inte har katalysator vilket gör att du precis som Marlboroman behöver ett avgasintyg från Volvo som du aldrig kommer få.

Leta upp en lite modernare motor med katalysator original, dom får användas utan bekymmer med såna intyg. Hur mycket effekt/vrid bilen är godkänd för beror på vilka bromsskivor fram och vilken bakaxel den har, ventilerade skivor och 1031-axeln ger den högsta gränsen.

Webrex
31 januari 2012 · 379 Inlägg

Du kan inte regga bort avgaskravet på en 89a tyvärr.

Alternativen är:
1 att byta chassie nr som så väldigt många gjort. Till en turbo, eller en 84a eller äldre, och regga om med turbo. Detta är givetvis olagligt.
2 Stoppa i motorn, och säga att det är en B230FK från en 940 turbo. Ljuga för besiktningsmannen är inte straffbart. Byta beteckningen på blocket till B230FK är inte heller olagligt. Du kan då köra med LH2.4 från 940. Och med katt osv, och få den reggad lagligt. (Bilprovningen får skylla sig själva att man ljuger för dom, när dom har så dumma regler)

3 altetnativet är att du E85 konverterar med eftermarknadssprut. Då detta tycks kringgå en massa regler. Då får du ta vilken motor du vill mer lr mindre, med vilket sprut du vill. Bara den klarar avgasvärden och att du har ett mapper med dokumenterad effekt och maxvrid. Även vid detta alternativ så är de smartast att säga att det är en FK för att slippa disskussion.

TULO Verktygsmakare
31 januari 2012 · 15 Inlägg

2: SBP kan begära komponentkontroll ändå på motorn om dom misstänker att nåt inte stämmer, SFRO har ett intyg annars som brukar gå, där man fyller i reg nummer från bilen motorn kommer, utdrag ur paragrafer som gäller som sedan ska skrivas under av bilverkstad, tänk på att bara för att man ljuger sig genom SBP men egentligen "fel" motor gör inte bilen laglig. en flygande sen står du utanför SBP igen...rätt väg att gå är att ta hela motor/styrsystem med kat osv som ett paket från en skrotad bil, observera att motorn MÅSTE vara från 89 eller nyare med katalysator. sen att göra som punkt 3 går ENDAST på ombyggt fordon(villket ett motorbyte inte räcker till), motorn måste i övrigt vara helt i originalspec. Pratar av egen erfarenhet och nitiska "besiktningsijenjörer"

här står allt om regler osv  http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Senast redigerat av TULO (31 januari 2012)

Webrex
1 februari 2012 · 379 Inlägg

TULO skrev:
2: SBP kan begära komponentkontroll ändå på motorn om dom misstänker att nåt inte stämmer, SFRO har ett intyg annars som brukar gå, där man fyller i reg nummer från bilen motorn kommer, utdrag ur paragrafer som gäller som sedan ska skrivas under av bilverkstad, tänk på att bara för att man ljuger sig genom SBP men egentligen "fel" motor gör inte bilen laglig. en flygande sen står du utanför SBP igen...rätt väg att gå är att ta hela motor/styrsystem med kat osv som ett paket från en skrotad bil, observera att motorn MÅSTE vara från 89 eller nyare med katalysator. sen att göra som punkt 3 går ENDAST på ombyggt fordon(villket ett motorbyte inte räcker till), motorn måste i övrigt vara helt i originalspec. Pratar av egen erfarenhet och nitiska "besiktningsijenjörer"

här står allt om regler osv  http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Besiktningsingenjörerna vet inte va dom pratar om. Har pratat med dom flera gånger angående flera saker, som 4punkt bälten, burar osv.. man får alltid olika svar.

Att regga om till E85 innebär att du tom får ändra motorn. Turbokonvertera om du så vill.

SFRO har egna regler, där snackar vi ombyggt fordon, inte en vanlig regbesiktning.

vart har du hört att de kan begärna komponentkontroll? Det är bullshit. Volvo själva skrattar när man frågar efter de intyg som bilprovningen frågar efter, å de säger "Herregud, de slutade vi med på 90 talet, de behövs inga sånna intyg längre".. Jag gick själv på den niten första gången.

Stå på sig bara, å va påläst, så har dom inget att komma med. de kan sällan sina egna regler.
Och framför allt, va trevlig! Va ödmjuk, förklara lugnt vad som är gjort och visa att det är seriöst gjort. så har dom ingen anlending att ifrågasätta.

Att ha med ett regnr på en bil med drivlinan som man tagit motorn osv ifrån hjälper! Då ser dom alla uppgifter dom behöver. Ja står fast vid att ha du utbytt motor på regbeviset så kommer dom aldrig ifråga sätta det. De skulle ju innebära att de får gräva i ett beslut som en kolega tagit.. de vill dom inte.

Att åka å en flygade kan du göra ändå, de har befogenheter att ge dig rebesiktning på att du kör med för stora fälgar om dom är på dåligt humör. På en bil äldre än 95 är en ny regbesiktning allt dom kan komma med.
Å de är inte hela värden i min mening. Jag har då aldrig åkt på en flygande. å de gör man sällan i regel aldrig om man kör som folk å inte drar till sig för mycket uppmärkamhet.

sprint
1 februari 2012 · 71 Inlägg

okej så om jag tar en motor från en volvo 940 med hela motor packetet och med kat så kan jag bara slänga i den i bilen och sen byter jag bakaxel och växellåda så ska den gå igenom helt utan problem ?

sprint
1 februari 2012 · 71 Inlägg

men hur många hk får jag ha som mäst i en volvo 240 ?

TULO Verktygsmakare
1 februari 2012 · 15 Inlägg

sprint skrev:
men hur många hk får jag ha som mäst i en volvo 240 ?

220 hk 275 NM med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram, orkar inte ens svara på webrex alla PÅSTÅENDEN, men har själv råkat ut för komponentkontroll på reg bes på min 240T för 2år sen, fått avslag på överklagan massa samtal till div jurister osv, samt gjort sfro bes som ombyggt fordon på min andra 240T så är väldigt bra påläst då jag även utför effektintyg på min rullande landsväg åt bla sfro byggen samt försäkringsbolag.......

sprint
5 februari 2012 · 71 Inlägg

men så bilen ska gå igenom bes om jag byter bakaxel skivor fram? måste man göra något mera?

TULO Verktygsmakare
5 februari 2012 · 15 Inlägg

sprint skrev:
men så bilen ska gå igenom bes om jag byter bakaxel skivor fram? måste man göra något mera?

när jag typade min så kollade dom aldrig vare sig bromsar eller bakaxel,var bara motorn, var iofs en 244turbo från början. men har du 1031 axel, samt ventilerade skivor villket alla senare 240 har(samma på alla) så är det inga problem på den fronten.motorn ska ju tas som ett paket från en bil MED kat, enklast är om du vet reg nummer på bilen motorn kommer ifrån o mejlar nån på sfro så du kan göra ett eget intyg(om det behövs) ring till din besiktningsstaion o fråga vad som krävs, det varierar på stationerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang