Hjälp att koppla stereon

GTI-Kungen VW-nörd
6 februari 2012 · 38 Inlägg

Köpte mig en ny stereo idag till min Golf -85. Jag får inte igång den nya stereon neutral

Den gamla stereon gick att slå på även om tändningen var av. Endast svart och röd kabel var kopplad till den (förutom högtalarkablarna då). Den nya stereon vill även ha gul kabel ("driftström" står det i manualen), samt blå (elantenn/förstärkare)

Saken är den att jag varken har gul eller blå kabel i bilen. Men ska de verkligen behövas? Särskilt blå måste väl vara onödig...

Hur som helst, jag försökte koppla svart till svart (såklart), samt röd till röd. Men stereon går inte på! Så jag testade att koppla bilens röda till stereons gula (driftström), men det funkar inte heller. Varken med tändningen på eller av.

Så frågan är, hur fan gör jag nu? Måste jag verkligen ha både gul och röd kabel samtidigt? Och behövs blå? Eller kan stereon vara sönder? Den är från Biltema...

Senast redigerat av GTI-Kungen (6 februari 2012)

lillkarja
6 februari 2012 · 24 Inlägg

har haft samma problem, koppla röd och gul från stereon på bilens röda så ska du se att de funkar wink

Mvh

Tjaarnlund
6 februari 2012 · 65 Inlägg

Dra nya kablar. Bara att koppla så att du får konstant ström på minnes kabeln och tillslagskabeln. (röd och gul har jag för mig) Den blåa ska inte ha nån ström alls. Den ska du koppla till tillslaget för slutseg eller elantenn.

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92
Volvo V70 (2007)
GTI-Kungen VW-nörd
6 februari 2012 · 38 Inlägg

Dra några nya kablar behövde jag inte göra som tur var wink
Gick efter lillkarjas råd. Funkar kanon. Tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang