FÖRSTÖRD SLANG, HJÄLP!!! Audi A4 1,8TQ B6 -03

BayIcon BFO
31 januari 2012 · 130 Inlägg

Hej!

Har spanat lite på motorvärmare till min Audi.

Finns ju dels slangvärmare, exempelvis denna av märket Calix:
http://www.skruvat.se/Motorvarmare-P47113.aspx

Sen även blockvärmare som jag hittade på mekonomen för 1249kr som är av märket Defa.

Märken spelar ingen som helst roll för mig, har bra erfarenheter av båda. MEN får verkligen slangvärmaren rätta cirkulationen utan en pump? Samt, vart ska man motera slangvärmaren på en Audi B6 för att få bästa möjliga uppvärmning? Bruksanvisningen var ju inte det lättaste att förstå..

Valet är enkelt då pris samt resultat verkar vara mer tilldragande åt Slangvärmar-hållet. Men blockvärmaren är ju lite enklare att montera.

Någon som monterat slangvärmare på en B6?

Någon som vet vilken butik som är överlägset billigast eller är det snarlika priser överallt?


Mvh

Senast redigerat av BayIcon (5 februari 2012)

engolf
31 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Slangvärmaren är nog enklst att montera, då kapar man en bit av slangen och sätter dit värmaren med klämmor.
Blockvärmaren måste monteras i blocket, och då måste man få ut en frostplug, inte alltid lätt.
Slangvärmaren ska monteras på den nedersta slangen, nära blocket, men man ska följa den medföljande anvisningen självklart.

BayIcon BFO
2 februari 2012 · 130 Inlägg

engolf skrev:
Slangvärmaren är nog enklst att montera, då kapar man en bit av slangen och sätter dit värmaren med klämmor.
Blockvärmaren måste monteras i blocket, och då måste man få ut en frostplug, inte alltid lätt.
Slangvärmaren ska monteras på den nedersta slangen, nära blocket, men man ska följa den medföljande anvisningen självklart.

Nej blockvärmaren till denna modell går ut på att man lägger på någon värmeledande pasta på blocket och skruvar fast värmaren utanpå med färdiga skruvfästen. Tvivlar på bra värme av det!

Men hur vet man vart cirkulationen blir bäst av slangvärmaren? Samt att det ska stämma med rätt dimension på slangen...

BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

Monterat och klart! MEN skulle lufta efter och lyckades knäcka en koppling precis bredvid ena kylarslangen (den med lufthålet) som går genom torpedväggen. När den sprack började tomgången bli orolig och den gav ett pysande ljud. Vad är det jag förstört? Slangen går från sidan av topplocket till klumpen under bromsvätskebehållaren.

Mvh

BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

Det är alltså inte kylarslangen utan en smalare slang utan innehåll. Pyser från sprickan och ger orolig gång på motorn!

titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

om "klumpen" är bromservot måste det ju vara vacumslangen till bromsservot, sprack själva slangen? inte nån plastkoppling?

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
henke_99 Offroad Racing
5 februari 2012 · 3 122 Inlägg

Utan att kunna dessa bilar, men jag tror att det är antingen en vacuumklocka eller bromsservon. Alltså suger motorn tjuvluft där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

titum skrev:
om "klumpen" är bromservot måste det ju vara vacumslangen till bromsservot, sprack själva slangen? inte nån plastkoppling?

Det är mycket möjligt!

Den går från en koppling bredvid topplocket, och in i "dropplisten". Där är den skarvad precis i väggen och fortsätter in till "klumpen" under bromsvätskebehållaren. Det var själva plastbiten närmast klumpen som gav vika när jag äntligen fick lös kylarslangen för att kunna lufta.

Har sökt runt men vet inte vad slangen kallas.. Vad brukar dessa ligga under på hemsidor?


Om man nu skulle få tag i en ny, är detta något som måste luftas eller liknande? Med tanke på att det pös ut ett jäkla tryck när den gick av!

titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

är det servot är det bara att byta slang och köra, har du testat om bromspedalen blivit trögare? för det blir den om det läcker där

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

titum skrev:
är det servot är det bara att byta slang och köra, har du testat om bromspedalen blivit trögare? för det blir den om det läcker där

Nej det har jag förvisso inte... Är på jobbet nu så ska kika på det när jag kommer tillbaka till garaget!
Men mekonomen har öppet till 16:00 idag. En sån här slang, är det något de kan ha på laget samt vad är det man ska fråga efter? Kallas de bara för vakuumslang? Hittar inte något sådant på deras hemsida nämligen..

tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

Kan det vara denna slang du menar?

http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/187555_x800.jpg

Senast redigerat av tonimakaroni (5 februari 2012)

/ Toni Larsson
BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Kan det vara denna slang du menar?

http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/187555_x800.jpg

Ja! Fan, bullseye. Det är precis den jag menar! Den har gått av vid ena 90graders-böjen.

En fråga, vad brukar dessa kallas?

tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

På engelska heter det iaf Brake Booster Hose, sen kan man väl vrida lite på översättningarna.

/ Toni Larsson
titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

om du frågar efter slangen mellan insug och bromservo skall dem förstå att det är den du menar

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

tonimakaroni skrev:
På engelska heter det iaf Brake Booster Hose, sen kan man väl vrida lite på översättningarna.

Haha, läste "Brake Booster Horse" först.

Jo jag har försökt klura ut vad översättningen är men vi får väl se om det räcker med att visa bilden för dem samt berätta vart den sitter kopplad.

Men om någon vet vart dessa finns att köpa samt vad de kallas på svenska får de gärna dela med sig av den kunskapen smile

Tack så länge ni som svarat! Gick fan jävligt fort wink

tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

Finns att köpa på närmsta auktoriserande VGS handlare, (VAG).
Och om du säger vart den sitter samt tar med bild eller art nr: 8E1611931Q så borde du få rätt slang direkt.

Tror knappast mekonomen osv har denna slang att köpa.

/ Toni Larsson
BayIcon BFO
5 februari 2012 · 130 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Finns att köpa på närmsta auktoriserande VGS handlare, (VAG).
Och om du säger vart den sitter samt tar med bild eller art nr: 8E1611931Q så borde du få rätt slang direkt.

Tror knappast mekonomen osv har denna slang att köpa.

Okej! Ja vi får se, provar mekonomen efter jobbet. Annars får det bli Berners imorgon och tömma plånkan!

tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

Räkna med iaf med minst 500kr för slangen om du inte hittar den på mekonomen.

/ Toni Larsson
BayIcon BFO
6 februari 2012 · 130 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Räkna med iaf med minst 500kr för slangen om du inte hittar den på mekonomen.

För att sätta punkt på denna tråd så åkte jag till Berners och beställde denna slang till ett pris av cirka 380kr. Den fanns alltså inte på Mekonomen. Jag skulle förhoppningsvis kunna hämta ut den på Berners om 2 dagar.

Tackar för hjälpen, och alla snabba svar big_smile

tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

Se där, en sak som är billigare i Sverige än utomlands! Kul att det blev billigare iaf!

/ Toni Larsson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang