Behöver dessa bromsskivor bytas ut?

Mitt_Namn
22 februari 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Jag hoppas kunna få hjälp av någon expert här angående mina bromsskivor och bromsbackar.
Jag lämnade in min bil på service för 2 veckor sedan och fick sedan ett samtal då att jag behövde byta bromsskivor och bromsbackar på bakhjulen. Blev lite förvånad då jag tyckte de var i samma skick förra gången jag lämnade in den på service förra året. Men eftersom de sa att det var rätt så akut så gick jag med på det och det hela kostade mig 7000 kr...(stor service ingick)

Jag lägger in några länkar på bilder så ni kan se hur de ser ut och vad ni tycker.
Det kanske inte är den bästa kvaliten på bilderna...Det är kanske lite väl många bilder men det är bara för att ni ska få en bra uppfattning om hur det ser ut. Det är så svårt att ta sånt här över internet på ett forum.
All hjälp uppskattas jättemycket!

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1b22012111412e982
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d5220121116329464
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3d22012111712d036
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2a22012111950012f
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0922012112153a8b4
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=572201211222341b8
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=4d22012112302e69c
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2e220121123309dc9

Loci
22 februari 2012 · 471 Inlägg

Jag tycker nog att det var rätt beslut att byta dem,såg inte alls fina ut.
Dessutom verkar det som om beläggen inte har tagit på hela skivans yta

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
beckstroem
22 februari 2012 · 871 Inlägg

byt skivor! smile

Nobrando
22 februari 2012 · 214 Inlägg

Mitt_Namn skrev:
Hej!

Jag hoppas kunna få hjälp av någon expert här angående mina bromsskivor och bromsbackar.
Jag lämnade in min bil på service för 2 veckor sedan och fick sedan ett samtal då att jag behövde byta bromsskivor och bromsbackar på bakhjulen. Blev lite förvånad då jag tyckte de var i samma skick förra gången jag lämnade in den på service förra året. Men eftersom de sa att det var rätt så akut så gick jag med på det och det hela kostade mig 7000 kr...(stor service ingick)

Jag lägger in några länkar på bilder så ni kan se hur de ser ut och vad ni tycker.
Det kanske inte är den bästa kvaliten på bilderna...Det är kanske lite väl många bilder men det är bara för att ni ska få en bra uppfattning om hur det ser ut. Det är så svårt att ta sånt här över internet på ett forum.
All hjälp uppskattas jättemycket!

Bromsbackarna var nog inget fel på, men skivorna såg inte bra ut. Jag hade skivor som såg nästan exakt likadana ut som dina och det blev nedslag på besiktningen. "Skadad bromskiva".
Kan dock undvikas genom att använda bromsen hårdare så håller sig skivorna längre och man slipper rost.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
baltis
22 februari 2012 · 1 948 Inlägg

byter du skivor så ska du byta klossar, snedslitna klossar förstör snabbt ett par nya skivor, och med tanke på att klossar brukar kosta 1/3 av skivorna så känns det som en no brainer smile

Mitt_Namn
23 februari 2012 · 3 Inlägg

Hej Alla!

Tacksam för alla svar.

Jag blev lite fundersam då jag mätte dem och de var  över 9 mm tjocka vilket är godkänt för att ha dem, men de såg ju väldigt rostiga ut och att de formade bromsbackarna och gjorde att de blev sneda och att de inte tar över hela skivan.

Tack åter igen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2012 · 13 777 Inlägg

du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mitt_Namn
23 februari 2012 · 3 Inlägg

Growe skrev:
du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Du menar att köra fort som fan hela tiden och börja bromsa 2 meter innan stopljus? smile

Daavvee
23 februari 2012 · 49 Inlägg

Använd bromsarna lite mer bara. Samt bromsa ganska så bestämt då och då. Annars blir de som dina bilder visar : ) Grejerna måste ju motioneras som en själv.

Volvo S40 "T4" (1998)
MrTurbo Better than God \o/
23 februari 2012 · 1 882 Inlägg

De (+ belägg) ska bytas om man vill ha bra bromsar, vilket ibland kan vara gott att ha. Relativt billig livförsäkring att ha bromsar i gott skick. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
twin_cam Smålänning
23 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Det är dumt med skivorna på moderna bilar, för hade det vart en äldre bil med tjockare skivor hade man kunnat svarva dom, men när dom är så tunna redan som nya går inte det.

Men dom va dåliga, simple as that smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Enligt ovan, så var nog bytet "rätt".

Mina bakskivor blev utdömda på BMWn av en verkstad efter en service pga att de var tunna (hade nyss köpt bilen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6b061d9addd67d3ee3f2153e8a85e994_large.jpg
I övrigt såg ytan rätt så ok ut, men lite slitna (11år / 15000mil). Det roliga är att en verkstad hade envisats med
att enbart byta handbromsbackar ett halvår innan tillfället då jag bytte bromsskivorna och beläggen. Olika uppfattningar är nog inte helt ovanligt. neutral

tonimakaroni
23 februari 2012 · 747 Inlägg

Bilverkstäderna går ju efter andra krav än vad SBP säger, vi följer ju tillverkarens rekommendationer gällande krav osv. SBP dömer ju bara om det är trafiksäkert eller ej.

Svar på frågan, hade också bytt dessa.

/ Toni Larsson
NilssoN-89
23 februari 2012 · 88 Inlägg

Jag hade också bytt, hade inte blivit bra att svarva dom heller, dels för tunna och för djupa porer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2012 · 13 777 Inlägg

Mitt_Namn skrev:

Growe skrev:
du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Du menar att köra fort som fan hela tiden och börja bromsa 2 meter innan stopljus? smile

ett alternativ ..har aldrig behövt bytt varken skivor eller ok på en bil jag haft ett tag

har haft lite problem just vid köpet
då man bromsar hårt ett par gånger och skivorna blir vinna och kolvarna fastnar

men aldrig fått en 2:a på sliten bromskiva eller rostskadad
är helt övertygad av att lite hård körning snarare är bra för grejerna än tvärsom

visst belägg går det åt men frågan är om det är bättre att byta skivor och belägg och i värsta fall även ok efter 2-3år eller byta belägg 1gång om året smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang