Tändningsproblem? Tar mellan 1-20 ggr för bilen att starta - Volvo 850

biber
22 februari 2012 · 429 Inlägg

Hejsan, lite info om bilen först.

Volvo 850 -96
29500 Mil

Mitt problem:
Har under vinterhalvåret nu haft lite problem med att starta bilen, den kommer alltid iväg men ofta så krävs det att jag vrider nyckeln mellan 3-5 gånger innan bilen får tändning. Radio, fläktar och allt kommer igång när jag nåt sista steget med nyckeln men motorn svarar inte.

Spelade in hur det normalt sätt är så är det lättare för er att skapa er en uppfattning:

http://www.youtube.com/watch?v=I43eN0qQJgI

Som ni ser så har bilen gått en bit, men är i helhet mycket bra skick och jag undrar kort sagt vad det är som börjar spöka och vad det kan ha med o göra (kyla, fukt?).

MVH

Pontus

// Pontus
Drunk A.Sörman
22 februari 2012 · 1 299 Inlägg

Har du någon mer nyckel så prova med den om det blir skillnad smile

biber
22 februari 2012 · 429 Inlägg

Vad skulle nyckeln ha för betydelse när det är klart att den går hela vägen i tändningslåset?

// Pontus
Drunk A.Sörman
22 februari 2012 · 1 299 Inlägg

För när nyckeln blir sliten så är det ett jäkligt vanligt fel att den inte känner av nyckeln har själv fått byta nyckel på två volvo bilar med det felet ibland räcker det även å vända på nyckeln.

biber
22 februari 2012 · 429 Inlägg

ok, ska testas.

Däremot tvivlar jag på det då tjejens nyckel har samma problem, men vem vet..

Senast redigerat av biber (22 februari 2012)

// Pontus
Drunk A.Sörman
22 februari 2012 · 1 299 Inlägg

biber skrev:
ok, ska testas.

Däremot tvivlar jag på det då tjejens nyckel har samma problem, men vem vet..

Då är nog inte särskilt troligt nej.Start motorn kan även ha oxid på kontaktstifet då kan det vara samma symtom men å komma åt startmotorn är mindre roligt på 850

biber
22 februari 2012 · 429 Inlägg

Kan tänka mig, vill iallafall felsöka rent teoretiskt för att sedan gå loss o kolla alla möjliga fel samtidigt.

// Pontus
biber
25 februari 2012 · 429 Inlägg

Tar fortf. emot synpunkter om någon har en ide om vad det kan vara smile

// Pontus
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang