Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

monno Elektriker
27 februari 2012 · 718 Inlägg

Man undrar ju lite vad bensin hade kunnat kosta i Norge om dom velat?

Ni grinar om bensinpriserna här, men fan betalar man 2euro litern i norge där man till å med borrar upp skiten=ingen import, ja då har man fan mer rätt å va bitter:P

Sen kan man ju säga att bilägare är ju en sak, men att ha t.ex. skoter som hobby är ju inget som blir billigare med åren direkt. Och alternativa bränslen på den fronten är inte direkt lika bred som i bilvärlden;)

Som att kasta vatten i sjön.
saftarN
27 februari 2012 · 249 Inlägg

monno skrev:
Man undrar ju lite vad bensin hade kunnat kosta i Norge om dom velat?

Ni grinar om bensinpriserna här, men fan betalar man 2euro litern i norge där man till å med borrar upp skiten=ingen import, ja då har man fan mer rätt å va bitter:P

Sen kan man ju säga att bilägare är ju en sak, men att ha t.ex. skoter som hobby är ju inget som blir billigare med åren direkt. Och alternativa bränslen på den fronten är inte direkt lika bred som i bilvärlden;)

vänta nu, euro i norge? vilken planet bor du på?hmmroll

keep calm and let it scrape
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
27 februari 2012 · 224 Inlägg

dom har väl högre löner i Norge antar jag? därav bensin priset...

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
Jimmylainen
27 februari 2012 · 420 Inlägg

monno skrev:
Man undrar ju lite vad bensin hade kunnat kosta i Norge om dom velat?

Ni grinar om bensinpriserna här, men fan betalar man 2euro litern i norge där man till å med borrar upp skiten=ingen import, ja då har man fan mer rätt å va bitter:P

Sen kan man ju säga att bilägare är ju en sak, men att ha t.ex. skoter som hobby är ju inget som blir billigare med åren direkt. Och alternativa bränslen på den fronten är inte direkt lika bred som i bilvärlden;)

Euro i Norge?

Och Norge har ju högre lön så det jämnar ut sig...

monno Elektriker
27 februari 2012 · 718 Inlägg

saftarN skrev:

monno skrev:
Man undrar ju lite vad bensin hade kunnat kosta i Norge om dom velat?

Ni grinar om bensinpriserna här, men fan betalar man 2euro litern i norge där man till å med borrar upp skiten=ingen import, ja då har man fan mer rätt å va bitter:P

Sen kan man ju säga att bilägare är ju en sak, men att ha t.ex. skoter som hobby är ju inget som blir billigare med åren direkt. Och alternativa bränslen på den fronten är inte direkt lika bred som i bilvärlden;)

vänta nu, euro i norge? vilken planet bor du på?hmmroll

http://www.fuel-prices-europe.info/

Planeten där mar orkar klicka på länken som är länkad till och fatta att man jämför priserna i euro. Eller vill du hellre att man jämför med sek och norska kronor?

Vet inte hur du resonerar men blir ju lättare att jämföra om man utgår ifrån samma valuta, tycker du inte det? Säger inte mig så mkt att jämföra med Albanien som har ett bensin pris på 185.5 ALL (va det nu är?) än å säga att dom betalar 1.336 euro.

På tal om det så betalar norrmännen tydligen 15.05norska kronor per liter och vi betalar 15.05 SEK för våran, rätt likt. Dock har dom ju som sagt högre löner. Men man tycker ändå dom ska kunna ha lägre priser än Swe om dom vill när dom ju faktiskt äger oljan själva=)

Som att kasta vatten i sjön.
monno Elektriker
27 februari 2012 · 718 Inlägg

För den delen så har tydligen turkarna högre bensinpris än oss. Det trodde jag faktiskt inte. Har inte dom betydligt lägre BNP(vist heter det så?) än Sverige? Alltså dom tjänar sämre men har dyrare soppa?

Som att kasta vatten i sjön.
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
27 februari 2012 · 224 Inlägg

bensinen är dyyyyr i Turkiet, kostade ungefär 17kr när jag var i Alanya i somras... fyfan

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
SportPilot Ubåtsingenjör
27 februari 2012 · 7 234 Inlägg

Jimmylainen skrev:

monno skrev:
Man undrar ju lite vad bensin hade kunnat kosta i Norge om dom velat?

Ni grinar om bensinpriserna här, men fan betalar man 2euro litern i norge där man till å med borrar upp skiten=ingen import, ja då har man fan mer rätt å va bitter:P

Sen kan man ju säga att bilägare är ju en sak, men att ha t.ex. skoter som hobby är ju inget som blir billigare med åren direkt. Och alternativa bränslen på den fronten är inte direkt lika bred som i bilvärlden;)

Euro i Norge?

Och Norge har ju högre lön så det jämnar ut sig...

bensin priset jämnar ej ut sig pga den högre lönen... bil ägandet överlag i norge är jävligt mycket dyrare än i sverige. Sen tjänar de inte SÅ mycket mer än oss

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
850heden
27 februari 2012 · 557 Inlägg

När jag var i USA i somras (2011) så fick vi betala drygt 5,70dollar/gallon. Vilket i svenska vart 10,75kr/L. När jag var i USA året innan så kostade bensinen 2,49dollar/gallon. 
Börjar bli dyrt i USA med.

Dock så var jag i Egypten i höstas och där kosta bensien 1kr/liter.

Andromeda Rumpmas
27 februari 2012 · 3 860 Inlägg

I USA har ju bilarna säkert så pass mycket högre snittförbrukning att man är uppe i samma pris/mil för drivmedel som vi har i Sverige med våra bilar, om inte mer. Men det är klart, vill man åka en ineffektiv 2,2-tons SUV med en 4,5l V( på 170 hk, då kostar det ju också.

Offtopic: Och precis som med allt annat måste de ange förbrukning i helt egna enheter och i formen sträcka/volymenhet istället för volymenhet/sträcka. Varför inte göra som resten av världen?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 februari 2012 · 901 Inlägg

Andromeda skrev:
I USA har ju bilarna säkert så pass mycket högre snittförbrukning att man är uppe i samma pris/mil för drivmedel som vi har i Sverige med våra bilar, om inte mer. Men det är klart, vill man åka en ineffektiv 2,2-tons SUV med en 4,5l V( på 170 hk, då kostar det ju också.

Offtopic: Och precis som med allt annat måste de ange förbrukning i helt egna enheter och i formen sträcka/volymenhet istället för volymenhet/sträcka. Varför inte göra som resten av världen?

jag håller med om amerikanska bilar. Ang offtopic, vet hur danskarna har förbrukning?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 februari 2012 · 901 Inlägg

850heden skrev:
När jag var i USA i somras (2011) så fick vi betala drygt 5,70dollar/gallon. Vilket i svenska vart 10,75kr/L. När jag var i USA året innan så kostade bensinen 2,49dollar/gallon. 
Börjar bli dyrt i USA med.

Dock så var jag i Egypten i höstas och där kosta bensien 1kr/liter.

så stor skillnad inom 1år?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 februari 2012 · 901 Inlägg

Gilgamesh skrev:
bensinen är dyyyyr i Turkiet, kostade ungefär 17kr när jag var i Alanya i somras... fyfan

turkiet glöm det nu!
det samma gäller om grekland!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 februari 2012 · 901 Inlägg

Timjoh skrev:
Oljan kommer aldrig ta slut! Läs denna länken kanske kan bensinen bli billigare om detta stämmer och fler folk ser det?

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 … tt-ta-slut

intressant!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
MeloveGolf Vw trimmare
27 februari 2012 · 2 995 Inlägg

Andromeda skrev:
Men det är klart, vill man åka en ineffektiv 2,2-tons SUV med en 4,5l V( på 170 hk, då kostar det ju också.

nu säljer ju dock V8 lika dåligt i usa som i sverige, japanarna har dominans i usa och haft hur länge som helst långt ifrån alla har suv och pickisar speciellt med en v8...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Tynnerstroem
27 februari 2012 · 345 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Andromeda skrev:
Men det är klart, vill man åka en ineffektiv 2,2-tons SUV med en 4,5l V( på 170 hk, då kostar det ju också.

nu säljer ju dock V8 lika dåligt i usa som i sverige, japanarna har dominans i usa och haft hur länge som helst långt ifrån alla har suv och pickisar speciellt med en v8...

Njaej så är det ju inte riktigt. Dom som köper pickup köper många gånger med V8. Se på Ford F-150 som sålde 10000 flera än Toyota Camry i Januari. Visst köper många F-150 med nya Ecoboost V6, men majoriteten säljs fortfarande med V8. Chevrolet Silverado, tredje mest sålda bilen säljer också mest V8. Visst dominerar dom Japanska vagnarna på personbilssidan, men köpare av stora Pickuper och SUVar väljer fortfarande V8. smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 februari 2012 · 1 778 Inlägg

Andromeda skrev:
I USA har ju bilarna säkert så pass mycket högre snittförbrukning att man är uppe i samma pris/mil för drivmedel som vi har i Sverige med våra bilar, om inte mer. Men det är klart, vill man åka en ineffektiv 2,2-tons SUV med en 4,5l V( på 170 hk, då kostar det ju också.

Offtopic: Och precis som med allt annat måste de ange förbrukning i helt egna enheter och i formen sträcka/volymenhet istället för volymenhet/sträcka. Varför inte göra som resten av världen?

2,2 tons suv med V motor på 170hk, det låter mer som Sverige än USA?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
850heden
27 februari 2012 · 557 Inlägg

gps18 skrev:

850heden skrev:
När jag var i USA i somras (2011) så fick vi betala drygt 5,70dollar/gallon. Vilket i svenska vart 10,75kr/L. När jag var i USA året innan så kostade bensinen 2,49dollar/gallon. 
Börjar bli dyrt i USA med.

Dock så var jag i Egypten i höstas och där kosta bensien 1kr/liter.

så stor skillnad inom 1år?

Ja de dubblades på ett år. Måste varit tungt.

Hybriden
27 februari 2012 · 677 Inlägg

850heden skrev:

gps18 skrev:

850heden skrev:
När jag var i USA i somras (2011) så fick vi betala drygt 5,70dollar/gallon. Vilket i svenska vart 10,75kr/L. När jag var i USA året innan så kostade bensinen 2,49dollar/gallon. 
Börjar bli dyrt i USA med.

Dock så var jag i Egypten i höstas och där kosta bensien 1kr/liter.

så stor skillnad inom 1år?

Ja de dubblades på ett år. Måste varit tungt.

Nu vet jag inte vilken delstat det gällde eller stad men enligt mina släktingar i usa som bor i Minnesota,Florida,Ohio så är är det högsta priset 4.30 dollar/gallon. Dock så betalade de endast 3 dollar/gallon då de tankar vid ett matställe som heter Sams club som ger rabatt på drivmedel om man handlar hos dem ! Något som kanske ica borde börja med?
Sen värt att tänka på är att att ha bil i usa är betydligt billigare än i sverige, inte nog med att bilarna är mycket billigare själva ägande är också.
Service på familjen f-150 gick på 30 dollar och då ingick olja,filter osv

Nej nog med OT!
Bara att inse att vi kommer leva med 20 kr litern i sverige smile

850heden
27 februari 2012 · 557 Inlägg

Bergkuist skrev:

850heden skrev:

gps18 skrev:
så stor skillnad inom 1år?

Ja de dubblades på ett år. Måste varit tungt.

Nu vet jag inte vilken delstat det gällde eller stad men enligt mina släktingar i usa som bor i Minnesota,Florida,Ohio så är är det högsta priset 4.30 dollar/gallon. Dock så betalade de endast 3 dollar/gallon då de tankar vid ett matställe som heter Sams club som ger rabatt på drivmedel om man handlar hos dem ! Något som kanske ica borde börja med?
Sen värt att tänka på är att att ha bil i usa är betydligt billigare än i sverige, inte nog med att bilarna är mycket billigare själva ägande är också.
Service på familjen f-150 gick på 30 dollar och då ingick olja,filter osv

Nej nog med OT!
Bara att inse att vi kommer leva med 20 kr litern i sverige smile

Detta var i norra kalifornien, Såg att när vi kom längre ner så sjönk priset ner mot 4 dollar.

Hittade en bild på när de kosta 5.59dollar här ---> http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1477648

Senast redigerat av 850heden (27 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang