Framvagnsinställning Volvo 740

Mattiastroeng Trånkelions Garage Och Bar
31 januari 2012 · 9 Inlägg

tjenare. jag har bytt styrleder på min volvo 740 (1990). så jag åkte iväg för att göra en framvagns inställning men cambervinkeln (eller hur de nu stavas ?) gick inte att ställa in. vad kan det vara för fel ? han som gjorde framvagns inställningen  trodde att typ bärarmarna var för korta på nå vis, kan de stämma ?

MVH

Volvo V70 "Momentum" (2009)
turboforssen Telge Drifting Team
31 januari 2012 · 5 398 Inlägg

Mattiastroeng skrev:
tjenare. jag har bytt styrleder på min volvo 740 (1990). så jag åkte iväg för att göra en framvagns inställning men cambervinkeln (eller hur de nu stavas ?) gick inte att ställa in. vad kan det vara för fel ? han som gjorde framvagns inställningen  trodde att typ bärarmarna var för korta på nå vis, kan de stämma ?

MVH

man kan inte justera camber på en 740

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Mattiastroeng Trånkelions Garage Och Bar
31 januari 2012 · 9 Inlägg

okej, är det nå fel i framvagnen då eftersom hjulen står jätte snett i camber vinkeln.

Volvo V70 "Momentum" (2009)
ander3on
31 januari 2012 · 255 Inlägg

Kan även va så att ditt fjäderben fått sig en smäll, så den blivit krökt, eller nån bärarm,
Men mest troligt är fjäderbenet smile

jocke_gronberg
15 mars 2012 · 4 586 Inlägg

gjorde en framvagnsinställning på volvon som är sänkt 40mm

hur kan jag ha positiv camber på ena sidan och -2 på andra sidan

Skulle kunna tänka mig att ha -1 på båda sidorna

Vet att koppling är bytt kan subramen hamna snett ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-df5a6566982f57f3aed727abdb3cf283_large.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (15 mars 2012)

Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

Skumt... måste ha stått fel innan sänkningen då oxå

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
jocke_gronberg
15 mars 2012 · 4 586 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Skumt... måste ha stått fel innan sänkningen då oxå

ja visst är det. Varit sänkt så länge jag haft den. Har aldrig varit med om att man fått positiv på en sänkt bil

Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Mazdakillen skrev:
Skumt... måste ha stått fel innan sänkningen då oxå

ja visst är det. Varit sänkt så länge jag haft den. Har aldrig varit med om att man fått positiv på en sänkt bil

Ja alltås när man sänker bilar så ska man alltid kolla hjulinställningen eftersom de ändras itakt med att axelvinkeln ändras.
Men så stor skillnad på höger och vänster tyder ju på att något inte är helt okej

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
jocke_gronberg
16 mars 2012 · 4 586 Inlägg

Mazdakillen skrev:

jocke_gronberg skrev:

Mazdakillen skrev:
Skumt... måste ha stått fel innan sänkningen då oxå

ja visst är det. Varit sänkt så länge jag haft den. Har aldrig varit med om att man fått positiv på en sänkt bil

Ja alltås när man sänker bilar så ska man alltid kolla hjulinställningen eftersom de ändras itakt med att axelvinkeln ändras.
Men så stor skillnad på höger och vänster tyder ju på att något inte är helt okej

Håller med får väl åka till en firma som riktar bilar.mm dom borde kunna svara på vad som inte står rätt.

Mazdakillen Motormontör
16 mars 2012 · 437 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Mazdakillen skrev:

jocke_gronberg skrev:

ja visst är det. Varit sänkt så länge jag haft den. Har aldrig varit med om att man fått positiv på en sänkt bil

Ja alltås när man sänker bilar så ska man alltid kolla hjulinställningen eftersom de ändras itakt med att axelvinkeln ändras.
Men så stor skillnad på höger och vänster tyder ju på att något inte är helt okej

Håller med får väl åka till en firma som riktar bilar.mm dom borde kunna svara på vad som inte står rätt.

Skulle nog börja med att kolla framvagnen, alla leder, fjäderbens lagringar för att se om allt sådant är intakt

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
jocke_gronberg
16 mars 2012 · 4 586 Inlägg

hittade nog felet idag trasigt Fjäderbussning båda sidor fram så fjäderbenen kan röra sig hur som helst

Mazdakillen Motormontör
17 mars 2012 · 437 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
hittade nog felet idag trasigt Fjäderbussning båda sidor fram så fjäderbenen kan röra sig hur som helst

Förstod att något var fel tongue

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang