HC halt för hög på besiktningen

kalle_kalle
7 juli 2011 · 2 914 Inlägg

hejssan jag har en golf mk2 gti som jag har besiktat nu och fick för hög HC halt (141 och max 100 är tillåtet)

min motor går på en fjärdedel på tempmätaren och undrar ifall det är orsaken, nybytt luftfilter, tändstift, rotor, fördelarlock och olja.

eftersom jag måste snart fara och besikta igen så tänkte jag ifall jag kan slå i en liter T-RÖD, diesel m.fl. precis som på gamla förgasarmotorer utan att förstöra någonting. ska har köpt en ny termostat men eftersom jag har så mycket annat för mig så hinner jag inte med så "stora" saker.

finns det någon "quick fix"

Joakim-S Hobby Fotograf
7 juli 2011 · 650 Inlägg

släng i några liter e85 så kommer den gå igenom

MG e-HS (2021)
need_4_boost
7 juli 2011 · 371 Inlägg

Om inte bilen kommer upp i temp så är det de som ställer till HC-värdet. Byt termostaten så går den igenom utan hokuspokus. + att du lär ju spara en hel del bensin med.

ajonasson
9 juli 2011 · 583 Inlägg

need_4_boost skrev:
Om inte bilen kommer upp i temp så är det de som ställer till HC-värdet. Byt termostaten så går den igenom utan hokuspokus. + att du lär ju spara en hel del bensin med.

Håller med fullständigt.

Even with cruise control.. you still have to steer.
ajonasson
9 juli 2011 · 583 Inlägg

kalle_kalle skrev:
en fjärdedel på temperatur mätaren...

Har du en Celsius-graderat temperatur mätare?
Isåfall kolla upp vad du har för arbetstemperatur på motortemperaturen kommer variera.

Har du en Låg-Hög graderat temperaturmätare?
Isåfall skall mätarnålen vara imitten och du bör byta termostat omgående.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
kalle_kalle
9 juli 2011 · 2 914 Inlägg

jag har ju en oljetempmätare, inte för att jag är någon expert men 90 grader Celcius (stavning?) är väl ganska lagomt?? tänkte att det kan ju finnas lite skräp på sensorn som kollar arbetstempen på instrumentpanelen.

Senast redigerat av kalle_kalle (9 juli 2011)

need_4_boost
9 juli 2011 · 371 Inlägg

Oljetemp och vattentemp är 2 helt olika saker. Oljan får gärna ligga på strax över 100grader bara för att förbränna restprudukter som tex vatten.

_Lager
27 mars 2012 · 191 Inlägg

Men en fråga då Min bmw e36 320i fick jag 165 Hc värde. Tankade i antal liter e85 körde den sjukt varm. Och in på besiktninge och Fick 783 dÅ.Har hört av folk att E85 gör motsta värkan. Man får skyhöga värden.Och på kontrollbesiktningen fick jag på CO oxå 1 över

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang