Trimma en Volvo 740.

1Snake
14 september 2006 · 286 Inlägg

Hej jag skulle vilja trimma min bil till ca:300hk den har nu 160hk det är en Volvo 740GLT...
Vad ska jag göra för att uppnå detta mål?
Har redan tänkt skaffa en turbo och chippa den men jag kan inte så mky om motor.. så det skulle vara till en stor hjälp om ni skrev något till mig:D

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
Darkie dARKiE
14 september 2006 · 5 031 Inlägg

1Snake skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min bil till ca:300hk den har nu 160hk det är en Volvo 740GLT...
Vad ska jag göra för att uppnå detta mål?
Har redan tänkt skaffa en turbo och chippa den men jag kan inte så mky om motor.. så det skulle vara till en stor hjälp om ni skrev något till mig:D

Kan bara säga att det kommer krävas många månadslöner, så jag hade satsat på en 740 tic och börjat från den istället.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Sharky
14 september 2006 · 10 287 Inlägg

Du inser att du inte kan besikta den efteråt hoppas jag.

Köp en 740 eller 940 Turbo så har du en bil där 300Hkr är uppnåligt med måttliga insatser.

Om du ändock går och drömmer om att få upp din GLT (har du en GLT 8V som är trimmad redan eller en GLT 16V, det skrev du inte) så måste du bla inse att du måste byta växellåda, koppling, skaffa diffbroms etc etc. Och räkna med minst ca 140x300kr = 40.000 kr (skillnad mellan nuvarande effekt och mål gånger 300kr per hästkraft). Denna kostnad utgår från att du lyckas direkt dessutom samt att du har tillgång till en välutrustad verkstad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
1Snake
15 september 2006 · 286 Inlägg

Sharky jag bara undrar , men hur har du lyckats men att besiktia din bil som har 400hk??

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
Sharky
15 september 2006 · 10 287 Inlägg

Besikta???
Det har jag aldrig påstått ;-)

/Göran

1Snake skrev:
Sharky jag bara undrar , men hur har du lyckats men att besiktia din bil som har 400hk??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Spelis
15 september 2006 · 1 926 Inlägg

Så du skruvar ner hela motorn då ? wink eller byter du hela spisen ? nu får du förklara för oss tongue

Sharky skrev:
Besikta???
Det har jag aldrig påstått ;-)

/Göran

1Snake skrev:
Sharky jag bara undrar , men hur har du lyckats men att besiktia din bil som har 400hk??

Lunnajs Mr
16 september 2006 · 267 Inlägg

Spelis skrev:
Så du skruvar ner hela motorn då ? wink eller byter du hela spisen ? nu får du förklara för oss tongue

Sharky skrev:
Besikta???
Det har jag aldrig påstått ;-)

/Göran

1Snake skrev:
Sharky jag bara undrar , men hur har du lyckats men att besiktia din bil som har 400hk??

Besiktningsgubbarna kör inte bilarna i bänk när de besiktas wink

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
AnntonJansson
13 oktober 2009 · 2 Inlägg

Hej, Jag har en volvo 740 - 90 och jag vill bygga om den till mer drift bil vart ska jag vända mig till när jag ska köpa turbo eller något trim? MvH Anton jansson

jooeell driftsättare
13 oktober 2009 · 169 Inlägg

AnntonJansson skrev:
Hej, Jag har en volvo 740 - 90 och jag vill bygga om den till mer drift bil vart ska jag vända mig till när jag ska köpa turbo eller något trim? MvH Anton jansson

leta komplett turbo motor på blocket som är i orginlskick och ifrån -89 eller nyare typ b230fk eller ft tror jag de heter sen är det bara o regbesiktiga

sweLind92
6 april 2012 · 14 Inlägg

Tjoo det är fullt möjligt att få upp hk man kan porta kanalerna lätta svänghjulet planna toppen klart att det kommer kosta det jag skulle räckomendera är att skaffa en tic och sätta över topplocket från din GLT för det är ju en 16v det kommer säckerligen ge 300Hk men tänk på att man ska balensera motorn och grejer så det är inte heller så billigt.
Men bättre de en att köpa turbo kit iallafall blir mycket att göra sen vad jag har hört av den äldre generationen så är 16v värre än tic men vad vet jag smile Joo sen måste bilen gå igenom typ besiktning så det är genomförbart men du ska ram förstärcka och greja med men lycka till iallafall smile

Senast redigerat av sweLind92 (6 april 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2012 · 26 180 Inlägg

sweLind92 skrev:
Tjoo det är fullt möjligt att få upp hk man kan porta kanalerna lätta svänghjulet planna toppen klart att det kommer kosta det jag skulle räckomendera är att skaffa en tic och sätta över topplocket från din GLT för det är ju en 16v det kommer säckerligen ge 300Hk men tänk på att man ska balensera motorn och grejer så det är inte heller så billigt.
Men bättre de en att köpa turbo kit iallafall blir mycket att göra sen vad jag har hört av den äldre generationen så är 16v värre än tic men vad vet jag smile Joo sen måste bilen gå igenom typ besiktning så det är genomförbart men du ska ram förstärcka och greja med men lycka till iallafall smile

Typ...
Härligt trådlyft förresten. Men jag tror det krävs lite mer än så för att nå 300 hästkrafter..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
sweLind92
6 april 2012 · 14 Inlägg

Jo det har du nog rätt i men det blir jobbigt att skriva ner allt i ordning det är ju som sakt inte bara och bara det är mycket som ska stämma annars blire väl bara motor ras he he . . . .
Min största recomendation är väl igentligen att bara köpa en bil med 300Hk
Fast det är ju klart har man fett plåncka så har man wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang