Det står kreditköp med förbehåll om återtaganderätt på registreringsbeviset ?

LocKtar Herr
25 april 2012 · 1 722 Inlägg

Tja!

Försöker få lite klarhet i en sak...

Har köpt en bil av en polare där det står "kreditköp med förbehåll om återtaganderätt" på registreringsbeviset
Vad innebär det för mej som har köpt en av min polare, tar jag automatiskt över hans lån, eller hur fungerar det? Det va inte alls så vi kom överrens, utan jag pyntade för bilen, men inte att jag skulle ta över hans lån. Har inte alls snackat me han, så är inte orolig över att det inte kommer lösas, men vill ha lite mer kött på benen vad som gäller med sånt här...

Någon som har mer koll än jag?? MVH

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
white_devil
25 april 2012 · 4 Inlägg

blir det inte så att om han skiter i att betala "lånet" på bilen med pengarna han fått av dig så kan finansbolaget som krediten är tagen hos ta tillbaka bilen oavsett vem som "äger" den.. har för mig att det är så

/patrik

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2012 · 17 592 Inlägg

LocKtar skrev:
Tja!

Försöker få lite klarhet i en sak...

Har köpt en bil av en polare där det står "kreditköp med förbehåll om återtaganderätt" på registreringsbeviset
Vad innebär det för mej som har köpt en av min polare, tar jag automatiskt över hans lån, eller hur fungerar det? Det va inte alls så vi kom överrens, utan jag pyntade för bilen, men inte att jag skulle ta över hans lån. Har inte alls snackat me han, så är inte orolig över att det inte kommer lösas, men vill ha lite mer kött på benen vad som gäller med sånt här...

Någon som har mer koll än jag?? MVH

Han måste lösa lånet med pengarna han fick av dig. Annars kommer du åka på hela krediten. Sorry, men så är det. Eftersom han är din polare så fixar han väl det och det tar några dagar innan spärren släpps. Han har fått hem ett papper om att han måste lösa krediten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PMPerformance
25 april 2012 · 2 266 Inlägg

Man får inte sälja bilen vidare om de står så i regbeviset utan skulden måste lösas först och då får man nya papper på bilen där de inte står kredit köp. Så troligtvis får ni häva köpet och han pyntar av resten av skulden och sen gör ägarbytet.

svetsdiff !!!
white_devil
25 april 2012 · 4 Inlägg

då va jag inte så fel ute iaf då..

uhlin
25 april 2012 · 2 835 Inlägg

Lite kort så är det så här: om  din kompis inte betalar
lånet på bilen så åker du på att betala hans lån  på
bilen. Betalar han så är allt frid och fröjd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2012 · 17 592 Inlägg

PMPerformance skrev:
Man får inte sälja bilen vidare om de står så i regbeviset utan skulden måste lösas först och då får man nya papper på bilen där de inte står kredit köp. Så troligtvis får ni häva köpet och han pyntar av resten av skulden och sen gör ägarbytet.

Häva köpet behöver man inte göra men skulden måste betalas ASAP! Tror man har någon vecka på sig...

Jag sålde en nyare Mercedes 2010 som det var skuld på och säljaren kollade inte detta (Fy på han!) När jag ficl hem papprerna hade jag betalat skulden dagen innan med det pengar jag fick från säljaren. Ringde även och kollade att allt var lungt med finansbolaget och köpet gick igenom utan problem.

Han har ca en vecka på sig att lösa skulden. Max.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
alain www.bimmerpower.org
25 april 2012 · 3 995 Inlägg

I äntligen, du skulle inte ge homon pengar i handen utan gå tillsamma med honom till banken och betala resterande pengar till krediten.
Nu han har fått pengar i handen därmed kan du se om det är en ärligt polare du har.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Audi_powah
25 april 2012 · 1 515 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

PMPerformance skrev:
Man får inte sälja bilen vidare om de står så i regbeviset utan skulden måste lösas först och då får man nya papper på bilen där de inte står kredit köp. Så troligtvis får ni häva köpet och han pyntar av resten av skulden och sen gör ägarbytet.

Häva köpet behöver man inte göra men skulden måste betalas ASAP! Tror man har någon vecka på sig...

Jag sålde en nyare Mercedes 2010 som det var skuld på och säljaren kollade inte detta (Fy på han!) När jag ficl hem papprerna hade jag betalat skulden dagen innan med det pengar jag fick från säljaren. Ringde även och kollade att allt var lungt med finansbolaget och köpet gick igenom utan problem.

Han har ca en vecka på sig att lösa skulden. Max.

Precis så ligger det till.

Köpte även jag en bil som tidigare ägare hade en resterande skulld på, han betalade in de resterande pengarna och gav mig kvittot på att det var gjort, Inga som hellst problem, tog ca 3arbets dagar.

Lycka till med din polare nu bara..

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Skalman
25 april 2012 · 508 Inlägg

Jag kom att tänka på en sak ang kreditköp när jag läste tråden.

Om det står kredit köp på bilen man ska köpa kan man då kolla upp hur mycket köpet har varit på eller hur mycket som är kvar att betala ? Hur gör man det i sånna fall ? För det finns ju så många långivare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2012 · 17 592 Inlägg

Skalman skrev:
Jag kom att tänka på en sak ang kreditköp när jag läste tråden.

Om det står kredit köp på bilen man ska köpa kan man då kolla upp hur mycket köpet har varit på eller hur mycket som är kvar att betala ? Hur gör man det i sånna fall ? För det finns ju så många långivare.

Det är ett problem... Jag har fortfarande en liten skuld kvar på min 300C. En titt på en fordonsfråga ger följande:
"Upplysningar: Kredit"

Inget om bolag eller summa. Det får man helt enkelt fråga säljaren om! Får du svaret att det är som i mitt fall DnB Finans som ligger bakom så ringer man dessa och ber om restskuld på bilen "AAA 000" så får du en summa per det datum du vill. Säg 3-4 dagar framåt. Denna summa betalas då in på det bankgiro de anger och bilen är skuldfri sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skalman
25 april 2012 · 508 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Skalman skrev:
Jag kom att tänka på en sak ang kreditköp när jag läste tråden.

Om det står kredit köp på bilen man ska köpa kan man då kolla upp hur mycket köpet har varit på eller hur mycket som är kvar att betala ? Hur gör man det i sånna fall ? För det finns ju så många långivare.

Det är ett problem... Jag har fortfarande en liten skuld kvar på min 300C. En titt på en fordonsfråga ger följande:
"Upplysningar: Kredit"

Inget om bolag eller summa. Det får man helt enkelt fråga säljaren om! Får du svaret att det är som i mitt fall DnB Finans som ligger bakom så ringer man dessa och ber om restskuld på bilen "AAA 000" så får du en summa per det datum du vill. Säg 3-4 dagar framåt. Denna summa betalas då in på det bankgiro de anger och bilen är skuldfri sen.

Lite som jag misstänkte.
Hade ju varit bra om transportstyrelsen uppgav vem som krediten fanns hos och sen kunde man gå in på deras hemsida och knappa in registreringsnummer och få upp hur mycket kreditköpet var från början och hur mycket som är kvar att betala.

Kanske bara jag som tycker att en sådan tjänst skulle vara bra vid eventuellt kommande bilköp smile

LocKtar Herr
25 april 2012 · 1 722 Inlägg

Ska ringa o snacka med honom imorrn. Tack för infon boys:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang