Motorlampa BMW E39

boldhead
17 juni 2011 · 28 Inlägg

Hej!

Det är så att den gula motorlampan har tänds. Motorn går som den ska. Verkstaden trodde att det kunde vara en bugg i systemet och släckte lampan. Nu är den tillbaka igen. Är detta vanligt? Det är ganska vanligt att antispinn lampan tänds på E39, är det samma med motorlampan?

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
werik
18 juni 2011 · 144 Inlägg

Frågan är väl mer vilken felkod verkstaden fick upp. Fick du reda på det? Motorlampan kan liksom tändas av 100 olika anledningar.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Johnsen
19 juni 2011 · 426 Inlägg

boldhead skrev:
Hej!

Det är så att den gula motorlampan har tänds. Motorn går som den ska. Verkstaden trodde att det kunde vara en bugg i systemet och släckte lampan. Nu är den tillbaka igen. Är detta vanligt? Det är ganska vanligt att antispinn lampan tänds på E39, är det samma med motorlampan?

Att antispinnlampan tänds är nog inte "vanligt", om den är tänd indikerar den ett fel i systemet vanligtvis abs-givarna eller om man har otur så är det styrboxen. Att den blinkar till lite då och då handlar helt och hållet bara om att bilen släppt och systemet går in för att förhindra hjulspinn eller sladd. Om motorlampan tänds så borde verkstaden kunnat utläsa en felkod

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
20 juni 2011 · 641 Inlägg

Ett vanligt fel är att insugsslangen (mellan LMM och spjället) spricker, då kan även motorlampan tändas även fast bilen verkar gå som vanligt.
Den är lätt att kontrollera och även att byta själv.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
knutsson91
1 april 2012 · 7 Inlägg

insane_1 skrev:
Ett vanligt fel är att insugsslangen (mellan LMM och spjället) spricker, då kan även motorlampan tändas även fast bilen verkar gå som vanligt.
Den är lätt att kontrollera och även att byta själv.

har samma problem på min 320.motorlampan bölrjade lysa igår och bilen går normalt... hur kontrollerar man detta lättast med insugsslangen?

insane_1 Min dröm, din vardag.
1 april 2012 · 641 Inlägg

knutsson91 skrev:
har samma problem på min 320.motorlampan bölrjade lysa igår och bilen går normalt... hur kontrollerar man detta lättast med insugsslangen?

Kolla om du ser några sprickor eller andra defekter, alternativt spraya startgas.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
boldhead
30 april 2012 · 28 Inlägg

Gott det var slangen smile Den byttes ut direkt..

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang