Dataproblem

Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Vad kan orsaken va att en dator helt plötsligt en hel kväll dör stup i kvarten, helt sporadiskt. Kan gå 1 min, kan gå 5, kan gå 20.. men hela tiden. Ingen blåskärm utan bara stendör. Efter ett antal gången startar inte maskin längre utan jag får slå av huvudströmbrytaren i 10s sen går den igen?

Idag har datorn varit på i 2h hittills utan att dö, men igår va den förjävlig?

Detta började hända häromdan när jag satte i nya chassiefläktar. Det har även varit så för länge sedan men har varit problemfri i säkert ett halvår. Jag bytte nätagg för nått år sedan kanske, minns inte om det va samma innan.

Vad tror datahajjarna?

BlauMes
26 mars 2012 · 1 801 Inlägg

Snurrar fläktarna? Så det inte blir för varmt. Annars så kan det vara kortslutning i dom så när fläktarna väl ska igång så slår allt bara av.

Stänger det av och så startas datorn om efter någon sekund eller måste du slå på den?

Saab 9-3 (2008)
Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Jag måste slå på den själv.

Fläktarna snurrar för fullt, kopplade ur en av två jag monterade.. men det hjälpte inte.

DanneSundin
26 mars 2012 · 682 Inlägg

Kan vara för hög belastning på ditt nätaggregat.

Vilket nätagg har du? Samt hur drivs fläktarna, MOLEX? (vita/svarta fyrkantiga typ.)

Vad har du inkopplat i datorn? Hur mäts 12v på moderbräda, pci-ekontakterna (om du har sådant grafikkort?) ??

Har haft precis likadant problem som du, det kan bli överbelastning i dem individuella railsen på nätagget, då dör den. 
ena gången var det nätagget, jag löste det genom att byta mot ett nytt. (Hade corsair HX750 bytte mot HX650) en annan gång var det grafikkortet som var boven. Skärmen blev helt svart men datorn var på. Skärmen hade "bakgrundsbelysning" som att den fick signal men signalen var "tom". 


Har du testat att dra ur strömkabeln till DVDläsare, kanske en extra onödig hårddisk du har med bara filmer(såklart köpta) testa att dra ut ström + sata / den platta gråa kabeln kommer inte ihåg vad den heter nu.. 

Om den funkar efter detta, så har du antagligen strömbrist.

Hur ser grenuttaget eller liknande ut som du kopplat datorn till? Vad för annat finns inkopplat i samma? har du testat att bara köra datorn rätt in i vägguttaget? Bytt strömkabel till nätagget? (man brukar alltid få med en vid köp av nätagg) 

Om den fortfarande dummar sig, testa koppla ur bägge av dina nya fläktar. Ställ nu en bordsfläkt mot datorns sida, finns problemet kvar? Om du tar bort fläkten, kommer det tillbaka? Isåfall är det värmerelaterat, antagligen grafikkort. (Dom har en shutdown vid cirka 80-115 grader beroende på hur gammalt du har) Mitt GTX280 låg på 97 grader utan att stängas av, så det kan ligga rätt högt. Kan endå vara vär att dammsuga ur heatsinken på cpun och ur grafikkortets fläktingång och utgång. Eller kompressorluft. Om du dammsuger, se till att inte dra på moderkortets transistorer då dessa kan lossna. Ha strömkabeln i under hela proceduren men switcha nätagget till nollan, tryck därefter några gånger på startknappen och ta ur batterit så har du inte någon ström i datorn för kortis. 


Hör av dig om du testat allt!

Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Fläktarna är vanliga 80mm med sånna här rektangulära 4stift. Jag hade som mest 3 fläktar på en krets,dessutom gick den till moderkortet.

Jag kan kolla hur strömmen är fördelad, den kanske är snedbalastad nu.

Återkommer om det, tack för hjälpen!

volvonisse440 yrkeschaufför
26 mars 2012 · 709 Inlägg

min pc gjorde likadant första svängen var för att fläkten på grafik kortet hade lagt av, och andra gången så fick jag ladda ner ett temp program för å se vad processorn hade för temp, och den va för varm och då räckte det med att öpnna sidan på burken :-)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Jag starta en tråd förra veckan ang kylningen, det är ju lustigt att den börjar dö när jag sätter dit 2 nya fläktar tongue

volvonisse440 yrkeschaufför
26 mars 2012 · 709 Inlägg

Germax skrev:
Jag starta en tråd förra veckan ang kylningen, det är ju lustigt att den börjar dö när jag sätter dit 2 nya fläktar tongue

jag är ingen data expert, men du kanske tagit strömmen från ett galet ställe eller så har nån kabel halkat ur eller ligger den konstigt mot någon annan kabel. kan tänka mig att en dumburk är rätt känslig för magnetfält. :-)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

volvonisse440 skrev:

Germax skrev:
Jag starta en tråd förra veckan ang kylningen, det är ju lustigt att den börjar dö när jag sätter dit 2 nya fläktar tongue

jag är ingen data expert, men du kanske tagit strömmen från ett galet ställe eller så har nån kabel halkat ur eller ligger den konstigt mot någon annan kabel. kan tänka mig att en dumburk är rätt känslig för magnetfält. :-)

Jo det är väl nått sånt, datorer är skit tongue

Den har faktiskt fungerat hela kvällen, men troligen är det nått med strömförsörjningen som Dannesundin va inne på.

DanneSundin
26 mars 2012 · 682 Inlägg

Hmm, ska se om jag har förstått dig rätt! smile

4 stift på själva huvuddelen, då antar jag att du menar MOLEX, en sån här? :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Molex_male_connector.jpg

Och så satte du en sån här (som också satt till fläkten (??) ?? )

http://ecx.images-amazon.com/images/I/210U3tZg1nL._SL500_AA300_.jpg

Den i mitten alltså.

Om du BARA kopplade med antingen alternativ 1 eller alternativ 2 så testa byta plats på dem till något annat ställe! Hade du däremot båda och från samma fläkt så har du antagligen fläktkontroller funktion på den, dit ska den lilla kabeln (3pin) gå. Det är basic för fläktkablar i datorer men har dykt upp flera stycken med molex (4pin)

Om du bara kopplat till moderkortet, testa att ta ut fläktkablarna från brädan då. För min tanke är följande:
Alternativ 1:
Datorn ligger på gränsen till att "fungera" elmässigt. Iallafall på moderkortet, du kopplar sen på fläktar vilket gör att strömmen på brädan tar en annan väg än ner till din grafikkortsadapter. Om inte grafikkortsaddaptern (AGP eller PCI) får någon ström, så tror inte heller datorn att den har fått något grafikkort installerat helt plötsligt, därför kan det bli svart.

Alternativ 2: Du har råkat komma åt ditt grafikkort medans du installerade fläktarna, kortet "glappar". Ta ut och in kortet, dra med torrt toapapper över "kretsen" som du sticker ner i datorn. Vet inte om det spelar roll om du tar händerna eller inte, men skadar ju inte med papper iallafall. Även fast det känns som att det sitter i så kan det glappa!

Alternativ 3: Det är ett värmeproblem härrörande till grafikkortet. När ett kort blir varmt så slocknar displayen och kortet sätts i "viloläge" från här måste man hålla in strömknappen för att starta om. 

ett grafikkort har vanligtvis 2 "lägen" ett 2D läge som aktiveras när du kör t.ex. Windows explorer/Chrome/Firefox.. Här är det "nerklockat" och bildar inte lika mycket värme. När du behöver mera grafikkraft (spel, filmer..) så klockar den upp sig till sina 3D clocks, det är den högsta frekvensen, här får du mest "effekt" om man säger så. smile Men mer effekt = mer värme. 

Vad har du gjort medan du fått problemet? Något som är exakt likadant varje gång?

Här är lite program som kan hjälpa dig:

Hålla koll på temperatur på grafikkort: Msi Afterburner (här kan du även ställa fläkten på kortet)
Hålla koll på övriga temperaturer: Speedfan Speedfan är en riktigt bra gratisgrej, där står det även hur många volt du har på vcore +12v och så, men den är väldigt otillförlitlig... smile Så jag tycker den är bäst att använda till kontroll av temperatur!!
Lite värden som du dock inte borde överskrida på värmefronten:
GPU (grafikkort) : Varierar på kort. 80*C äldre kort och 90-100 på nyare, också beroende på vad du gör vid tillfället!!
CPU: (processor) Kan variera stort. Har haft min dator cirka 3,5 år och den har legat upp emot 96 grader när den var helt full med damm, men den verkar inte ha tagit skada av det! Men när du inte gör något (det står cpu useage på speedfan, annars aktivietetshanteraren på prestanda! ) så ska den aldrig vara över 50. Man säger att dem tar skada vid temperaturer av 90+.
HD: (hårddisk) brukar väl ligga runt en 24-40 grader beroende på disktyp. smile
MB(eller mobo, moderkort): här varierar det stort. Ibland mäts nordbryggan (varmare) och ibland plasten på moderkortet. Allt mellan 28-40 är helt OK.

Ett sätt att testa nätagget på via softvara:
OCCT, I den finns ett "power supply torture test" stängs datorn av här och temperaturerna verkar OK så har du antagligen funnit ditt problem.
http://www.ocbase.com/index.php/download
Finns också "3dmark vantage" eller "3dmark09" att ladda ner en gratis trialversion på. Det är stresstester för din cpu+gpu för att jämföra vem av dina vänner som har störst internetpenis. Den stressar cpu och gpu till 100% och då kan du se om värmen skjuter i taket eller inte. Gör samma test med en bordsfläkt och öppen datorsidorlucka - försvinner problemet om du har fläkten där har du värmeproblem. Om värmeproblemen nyligen uppkommit så är det i 99% av fallen en dåligt åtsittande heatsink på CPU eller för mycket damm i heatsink eller innuti grafikkortet. Dammsugs lättast med bäst resultat.

Du kan även köra något som heter "prime95" det stressar din CPU till 100% så länge du vill, du kan när som helst avbryta "testet", om datorn stängs av likadant här har du antagligen strömproblem då en 100% använd processor drar MYCKET ström! Tänk på hur du kopplat nätagget också! brukar stå i manualen vilka kablar som tillhör vilken "rail" och varje rail kan bara utge visst antal ampere!

KOM IHÅG DOCK; alla tester sker på egen risk! Skulle din dators överhettningsskydd vara trasigt (den stängs ner om den blir för varm - ) så KAN det leda till brand i komponenter och permanent förstörelse av datorn! Vid god kylning och fungerande termostatskydd så händer dock inte detta, men jag tar inget ansvar för vad du kan göra! jag råder dig även att googla lite på det jag tipsade dig om! Man ska aldrig lita på något bara en person skriver - bilda din egen uppfattning genom googlingar! JAG har iallafall använt samtliga program och har haft temperatur på 105grader då kort stängdes av (dock överklockat) men för mig hände ingenting!

P.S. i MSI AFTERBURNER pilla INGENTING på något annat än "fan speed" !! Det andra är överklockning och det vill du INTE göra just nu innan du vet problemet iallafall!! Tänk även på att bara 5mhz kan vara skillnaden mellan ett fullt fungerande kort till ett avstängande kort! smile

Man kan dock alltid underklocka korten med rätt hög säkerhet. Testa minska 5-10 mhz på samtliga (shader, core och memory, om du har ATI kommer inte shader finnas. )

Hör av dig! wink (ja, lite lagom nörd kanske.)

edit: Molex är förövrigt en jävla skitkontakt, iallafall dem äldre. Se till så att verkligen alla kablar har kontakt, är nämligen inte helt ovanligt att en av kontakterna hamnar åt helvete och glappar lite. Brukar va ett helvete om dom väl börjat spreta åt sidorna.. lol

Testa dammsuga datorn som jag sa, men STRÖMKABELN SKA VARA I! MEN nätaggregatets on/off knapp ska vara på nollan, alltså off! Samma grej gäller då man pillar i datorn alltid. Varför vet jag inte riktigt. men ska vara så. Allra helst ett antistatarmband, men om vi ska vara ärliga nu.. Vem har någonsin använt ett sådant?

Lycka till!

Senast redigerat av DanneSundin (26 mars 2012)

fatb0b
29 mars 2012 · 24 Inlägg

köp en ny dator ist för att håll på med din gamle dator från -86 !

Renault 5 Gte (super 5) "Fatb0b" (1988)
habomaster
30 mars 2012 · 463 Inlägg

DanneSundin skrev:
Testa dammsuga datorn som jag sa, men STRÖMKABELN SKA VARA I! MEN nätaggregatets on/off knapp ska vara på nollan, alltså off! Samma grej gäller då man pillar i datorn alltid. Varför vet jag inte riktigt. men ska vara så. Allra helst ett antistatarmband, men om vi ska vara ärliga nu.. Vem har någonsin använt ett sådant?

Lycka till!

Anledningen till att du vill ha strömkabeln i är jord. Det gäller dock bara om du har datorn inkopplad i ett jordat uttag..

Antistatarmband har jag bara haft på mig i skolan. Servicetekniker brukar dock ha med sig en antistatmatta..

Germax
9 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Troligen moderkortet som va trasigt, bytt ut allt förutom HD och Nätagg och nu funkar den.

Mattsson_91 Självlärd
10 maj 2012 · 3 083 Inlägg

Kan ju vara vad som helst egentligen. Men processorn som blir för varm, kasst moderkort eller kortslutning någon stans.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang