Demontera Airbag BMW e34

Turbomuppe
13 maj 2012 · 3 Inlägg

Ska byta mätarhus i min bmw e34 -93..

Jag undrar hur jag ska göra för att inte riskera att få en jävel av airbagen när jag ska demontera den för att sedan kunna få bort ratten och byta mätarhus smile

Vet att jag ska ta av batterikablarna 15 min innan.. nått mer att veta?
Tack på förhand big_smile

Grabber Dagdrömmare
13 maj 2012 · 2 836 Inlägg

Du behöver inte ens ta bort kabeln men tändningen skall inte vara på när du kopplar bort kablar från airbagen!
Lossa skruvar på baksidan, 2st trox men då måste du kunna vrida ratten o dom kan sitta bra hårt!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Turbomuppe
13 maj 2012 · 3 Inlägg

Okej, är det någon kontakt som ska tas isär innan man tar isär den som sitter monterad på airbagen? smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Man behöver väl inte ta bort ratten för o byta mätarhuset?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Turbomuppe
13 maj 2012 · 3 Inlägg

Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Turbomuppe skrev:
Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

Jag har för mig att det gick, men jag kan blanda ihop det med e39.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
MarcusGronberg Lowlife
13 maj 2012 · 809 Inlägg

du ska ta av plus från batteriet. en airbag utlöses väldigt lätt.. när du tagit av plusen, så är det bara att börja skruva av ratten och koppla ifrån airbagen... lycka till !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Spigget
13 maj 2012 · 90 Inlägg

Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?
Turbovin Turbo lover
13 maj 2012 · 555 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Turbomuppe skrev:
Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

Jag har för mig att det gick, men jag kan blanda ihop det med e39.

Det gick på min 525 93:a med den vanliga fula bussratten. Dock tar det i en del och man får bända lite så inget att rekommendera om man är väldigt rädd om grejjerna.

Kanske är helt kört om det sitter nån av sportrattarna som fanns att välja på.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
MarcusGronberg Lowlife
14 maj 2012 · 809 Inlägg

Spigget skrev:
Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

du gjorde mig lite osäker nu !.. haha, tror det är bäst att ta av plus då hela karossen i stort sett jordar ju.. ? man ska ta av plus vid svetsning i kaross så då tror jag plus känns bäst att ta av vid airbag demontering.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
Grabber Dagdrömmare
14 maj 2012 · 2 836 Inlägg

ConXraid skrev:

Spigget skrev:
Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

du gjorde mig lite osäker nu !.. haha, tror det är bäst att ta av plus då hela karossen i stort sett jordar ju.. ? man ska ta av plus vid svetsning i kaross så då tror jag plus känns bäst att ta av vid airbag demontering.

Tar du bort + så när du ska sätta den tillbaka så kommer det gnista mellan batteriet o kabel.
Tar du bort minus så händer det inget när man sätter den tillbaka - blir alltså ingen gnista.

Det går att få tu instrumentet med ratten på plats men det är väldigt bökig o saker kan skadas.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
hablam
14 maj 2012 · 136 Inlägg

du får lätt ut instrumentet på e34 om teleskops funktionen fungerar. detta fungerar enklast om framhjulen e upphissade. kör ut ratten till max, sen drar du ut instrumentet så långt du kan. sen vrider du ratten samtidigt som du följer efter med instrumentet så ska du se att den kommer ut så snällt:)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang