Bränsleförbrukning för en Chevrolet Chevy Van G20

Zaxlaxen
11 oktober 2006 · 1 Inlägg

Som tråden lyder så undrar jag bara hur mycket bränsle den ungefär drar på 100km.
Det är en diesel på 3.3l och automat låda i den. Tippar själv på en 7l/100km men har aldrig haft en sådan så jag vet inte alls.
Har tänkt köpa en sådan så skulle vara bra att vet eftersom man inte e så mycket pengar när man studerar:):)

koppartaket
11 oktober 2006 · 116 Inlägg

Jag har en Cheva van G20 med bensinmotor en cheva 350 med 700 låda, jag har vid långkörning en förbrukning på ca 1,1 lit/mil Farsans Gammla Beuville med samma låda o en 6,2 liter disel gick på drygt samma, men han körde sin bil men tung gaspedal.. så räkna med strax under litern vid lung körning.. Mvh Den Siste Raggarn

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent
Thelans
6 augusti 2009 · 3 Inlägg

Tjena.

Ska snart köpa en Chevrolet Van som alltid har varit min drömbil som ska användas till resor runt i Europa, festival samt alldaglig bil.

Jag har några frågor om själva bilen innan jag skaffar en.

Jag vet att den bästa uppsättningen på en bensinare är 300/700..dock är jag orolig för jag har snackat med ett par som har van och samma uppsättning. några drog runt 1l - 1,5 l blandad körning, andras 2-3l blandad körning. Vad är det som gör skillnaden?
Ska den ha insprut?

Till en diesel då. Är det 6,2 som gäller då? Finns det någon bra uppsättning som håller?

Funkar vansen bra efter 20000mil eller ska man leta efter en "lågmilare" ?

Skulle uppskatta ALLA svar!

Norsken
6 augusti 2009 · 121 Inlägg

Hade en Cheva van med insprut bensin (89"a) 350/700 den drog aldrig under 1,5. Sålde den för jag hade inte råd att föda den mer.

Att komma två är att förlora!
Opel Vivaro (2008)
Volvo V70 (2006)
Moparboy440
6 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

lite svårt att säga då det troligtvis sitter en nissan patrol motor i den, en rätt så ovanlig motor i en cheva.
inte altför många personer som kör runt i en cheva utrustad med en nissan motor tongue.

SevilleDiesel
6 augusti 2009 · 152 Inlägg

Ska du ha en diesel så passa dej för 5,7'an! Olds konstruerade en variant av sin 350 bensinmotor med kraftigare gjutning,större ramlagerlägen och något bättre kylkanaler. Sen fuskade de ihop det hela med för klena bult i topparna,för korta bult till ramlagren och för klen oljepump så kammen gick ner sej. Andra vanliga fel är drivaxel till oljepumpen kan gå av samt sprickor mellan insug och avgasventil. DX kom -81 med bättere o-pump och rullkam,men resten var samma skräp. 6.2 hade en del av dessa problem vissa år också... 6.5 lär vara en hållbar maskin men jag vet inte vilka år den gjordes eller i vilka fordon.
5.7 och 6.2 kan lätt byggas om så den håller (det finns kompletta kit att köpa) men det vill man ju inte börja med om man slipper

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
6 augusti 2009 · 991 Inlägg

Förstår inte vad jag gör för fel när jag kör min van yikes  för jag kommer inte under 1,5 liter/mil och det med mestadels långkörning sad .   
Och jag har en GMC Vandura 2500 - 1990 med 350TBI och 700 lådan .    Ni som lyckas få ner era vanar till 1,1 - 1,2liter/mil får gärna förklara hur ni gör tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Förstår inte vad jag gör för fel när jag kör min van yikes  för jag kommer inte under 1,5 liter/mil och det med mestadels långkörning sad .   
Och jag har en GMC Vandura 2500 - 1990 med 350TBI och 700 lådan .    Ni som lyckas få ner era vanar till 1,1 - 1,2liter/mil får gärna förklara hur ni gör tongue

Mmm -går strax under litern... är en MYCKET vanlig försvarsreplik från folk som kör Cheva Capriser och Vanar när frågor om bränsleförbrukningen ställs. 1,3 bör du kunna köra din Van på OM allting är rätt i frågan om insprutning, tändning osv. och att gaspedalen hanteras med förstånd. Under dessa 1,3 kommer du knappast och aldrig under litern om du inte har konstant nerförsbacke. 1,5 är en rätt normal siffra för en van även med påkopplad husvagn men det är absolut inga probs att få den att ta 2-3liter till om man kör aktivt *ler*

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
7 augusti 2009 · 991 Inlägg

Haha ja det var väl mycket så jag oxå tänkte smile    min gamla jag hade tog konstant 2,2 liter/mil även fast jag körde som en kärring tongue   och min nuvarande tar typ 1,5 vid mestadels långkörning och 1,7-1,8 liter/mil vid mestadels stadskörning .   men ska serva den lite med nya stift, kablar och nytt luftfilter med så ska vi kanske få ner förbrukningen lite kanske tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Thelans
7 augusti 2009 · 3 Inlägg

Okey.
Har hört att diesel är riktig dyr i skatt och försäkring?
Är det bensinare som gäller då med 350/th700?

För att få ner förbrukningen, vad är det smartaste du kan göra?

mille89
20 maj 2012 · 4 Inlägg

tjo jag har 2 van:ar en g20 88 (bensin) och en g20 86 (bensin) och dom ligger runt 1-1.5 liter milen. men samtidigt det är stora bilar 88:an har total vikt på 3005kg och men ändå dom drar inte mer än vad min 945:a gör. sen beror det på hur man kör. men vill man ha en snygg,trevlig,och skön bil att köra så ska man ha en van men tänker man på förbrukningen i första hand så e det ingen bil för dej/er kvalite kostar mvh mille

mille89
20 maj 2012 · 4 Inlägg

Thelans skrev:
Okey.
Har hört att diesel är riktig dyr i skatt och försäkring?
Är det bensinare som gäller då med 350/th700?

För att få ner förbrukningen, vad är det smartaste du kan göra?

350/th700 är vanligt men tex en 350 är en 5.7 liters motor men orginal i van är 305:a på 5.3 liter och skatt och försäkring är dyrare på disel än bensinare men bränslet e oftast billigare men är inte diseln inte biligare med 40öre så tjänar man inte på det. min 88 van är bensinare och lastbils reggad den kostar ca 3000 i skatt och 2000 i hel försäkring per år sen när jag tankar fullt så går det på minst 1800 då tanken är på 125liter i en cheva och 90liter i en dodge men vill du ha en "bilig" motor så ska du ha en 305 med en 3 stegs automat för det e idialet mvh mille

mille89
20 maj 2012 · 4 Inlägg

mille89 skrev:

Thelans skrev:
Okey.
Har hört att diesel är riktig dyr i skatt och försäkring?
Är det bensinare som gäller då med 350/th700?

För att få ner förbrukningen, vad är det smartaste du kan göra?

350/th700 är vanligt men tex en 350 är en 5.7 liters bensin motor men orginal i van är 305:a på 5.3 liter bensin motor och skatt och försäkring är dyrare på disel än bensinare men bränslet e oftast billigare men är inte diseln inte biligare med 40öre så tjänar man inte på det. min 88 van är bensinare och lastbils reggad den kostar ca 3000 i skatt och 2000 i hel försäkring per år sen när jag tankar fullt så går det på minst 1800 då tanken är på 125liter i en cheva och 90liter i en dodge men vill du ha en "bilig" motor så ska du ha en 305 med en 3 stegs automat för det e idialet mvh mille

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang