Öppet luftfilter eller original.

alain www.bimmerpower.org
17 maj 2012 · 3 995 Inlägg
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
skanepiraten
17 maj 2012 · 466 Inlägg

Hahaha ja fakta säger ju allt ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Väldigt intressant smile Sällan man ser såna tester, men det är väl inte alla som gör det osponsrat heller wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
21 maj 2012 · 901 Inlägg

intressant o vettigt även om många i sina kommentarer motsätter sig!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
twin_cam Smålänning
21 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Inga direkta nyheter.

En av anledningarna till att jag inte ha öppet filer på min bil. Den andra är att dumpen hörs för mycket och att det är fult.

Onödigt slöseri på pengar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
21 maj 2012 · 901 Inlägg

twin_cam skrev:
Inga direkta nyheter.

En av anledningarna till att jag inte ha öppet filer på min bil. Den andra är att dumpen hörs för mycket och att det är fult.

Onödigt slöseri på pengar.

öppen filter=insug av massaor med sk*t +(jag håller med dig) onödig/störande ljud.Jag vill helst har mina hk på motorvägen när det behövs, än att låta & försöka visa mig. Större sportloftfilter ska vara anpassade dock till fl hk motorer/chiptrim.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
alain www.bimmerpower.org
22 maj 2012 · 3 995 Inlägg

gps18 skrev:
öppen filter=insug av massaor med sk*t +(jag håller med dig) onödig/störande ljud.Jag vill helst har mina hk på motorvägen när det behövs, än att låta & försöka visa mig. Större sportloftfilter ska vara anpassade dock till fl hk motorer/chiptrim.

'
Håller med dig.
Om det skulle vara så bra med öppet luftfilter, varför ha det inte börja och tillverka nya bilar direkt med öppet luftfilter?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Ljudet är icke att underskattas. Särskilt på bilar där man inte ens hör att man har en motor wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Evildan
22 maj 2012 ·

Skrev detta i en annan tråd nyligen där det blev en diskussion ang just dessa "effektfilter"
För 6/7år sedan i egen regi har jag och min tidigare garagekamrat testat just luftfilterbyte och ombyggnation utav avgassystem på den tiden när han hade en väl verifierad rullande *landsväg i sin ägo.
testobjekten var vid ett tillfälle E28 518 och 740 B230F.
med standard luftfilter gav faktiskt bägge motorerna mer effekt än med "sportluftfilter"
vid ombyggnation till relativt öppet avgas med endast en ljuddämpare, typ sladdaruntkorvkiosken stuk decimerades effekten ytterligare.
alltså gav bägge bilarna med effekt i originalutförande än som modifierade tonårsracers.

*denna rullande landsväg har medverkat vid flertalet av tidningen bilsport anordnade evenemang, bugrun, porsche klubbens träffar, realcardagar osv och anses som en pålitlig effektmätaranläggning.

monno Elektriker
22 maj 2012 · 718 Inlägg

Säger väl sig självt att ett "öppet" luftfilter släpper in massa skit?... höhöbig_smile

Utan att vara något proffs har jag aldrig heller riktigt sett hur man ska lyckas få in kallare luft med en svamp i motorutrymmet än den luft du drar in via t.ex. skärmen. Och det känns ju som att det är just den kalla luften man vill åt.
För själva "genomsläppet" genom filtret är väl sällan ett problem,? Om du inte har väldigt mkt å köra med då d.v.s smile

Som att kasta vatten i sjön.
twin_cam Smålänning
22 maj 2012 · 7 877 Inlägg

De flesta luftfilter är med råge tillräckligt stora för att inte strypa luften onödigt mycket ens vid dubbla effekten...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 maj 2012 · 10 427 Inlägg

steifan skrev:
Ljudet är icke att underskattas. Särskilt på bilar där man inte ens hör att man har en motor wink

Exempel:

Original Toyota Corolla T-sport



vs

Toyota Corolla T-sport utrustad med sportluftfilter


Ljudet gubbar, ljuuudet! Finns ju en anledning till att tex VW installerar förstärkning av insugsljud
i kupén. Tom senaste BMW M5 har ju ett förinspelat insugsljud som låter i bilen när man kör.. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang