intressant o vettigt även om många i sina kommentarer motsätter sig!
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
En av anledningarna till att jag inte ha öppet filer på min bil. Den andra är att dumpen hörs för mycket och att det är fult.
Onödigt slöseri på pengar.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
En av anledningarna till att jag inte ha öppet filer på min bil. Den andra är att dumpen hörs för mycket och att det är fult.
Onödigt slöseri på pengar.
öppen filter=insug av massaor med sk*t +(jag håller med dig) onödig/störande ljud.Jag vill helst har mina hk på motorvägen när det behövs, än att låta & försöka visa mig. Större sportloftfilter ska vara anpassade dock till fl hk motorer/chiptrim.
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
öppen filter=insug av massaor med sk*t +(jag håller med dig) onödig/störande ljud.Jag vill helst har mina hk på motorvägen när det behövs, än att låta & försöka visa mig. Större sportloftfilter ska vara anpassade dock till fl hk motorer/chiptrim.
' Håller med dig. Om det skulle vara så bra med öppet luftfilter, varför ha det inte börja och tillverka nya bilar direkt med öppet luftfilter?
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Skrev detta i en annan tråd nyligen där det blev en diskussion ang just dessa "effektfilter" För 6/7år sedan i egen regi har jag och min tidigare garagekamrat testat just luftfilterbyte och ombyggnation utav avgassystem på den tiden när han hade en väl verifierad rullande *landsväg i sin ägo. testobjekten var vid ett tillfälle E28 518 och 740 B230F. med standard luftfilter gav faktiskt bägge motorerna mer effekt än med "sportluftfilter" vid ombyggnation till relativt öppet avgas med endast en ljuddämpare, typ sladdaruntkorvkiosken stuk decimerades effekten ytterligare. alltså gav bägge bilarna med effekt i originalutförande än som modifierade tonårsracers.
*denna rullande landsväg har medverkat vid flertalet av tidningen bilsport anordnade evenemang, bugrun, porsche klubbens träffar, realcardagar osv och anses som en pålitlig effektmätaranläggning.
Säger väl sig självt att ett "öppet" luftfilter släpper in massa skit?... höhö:D
Utan att vara något proffs har jag aldrig heller riktigt sett hur man ska lyckas få in kallare luft med en svamp i motorutrymmet än den luft du drar in via t.ex. skärmen. Och det känns ju som att det är just den kalla luften man vill åt. För själva "genomsläppet" genom filtret är väl sällan ett problem,? Om du inte har väldigt mkt å köra med då d.v.s
De flesta luftfilter är med råge tillräckligt stora för att inte strypa luften onödigt mycket ens vid dubbla effekten...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ljudet är icke att underskattas. Särskilt på bilar där man inte ens hör att man har en motor
Exempel:
Original Toyota Corolla T-sport
vs
Toyota Corolla T-sport utrustad med sportluftfilter
Ljudet gubbar, ljuuudet! Finns ju en anledning till att tex VW installerar förstärkning av insugsljud i kupén. Tom senaste BMW M5 har ju ett förinspelat insugsljud som låter i bilen när man kör..