Rover 620 SDi. Fläktrem skriker. Inte sååå lätt att komma åt!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2012 · 17 502 Inlägg

Var idag inne och ombesade engelsmannen. Idag har den varit på rekond dessutom och allt är kanon i övrigt men ljudet gör mig vansinnig! Nu går den ett år till och jag har för avsikt att behålla den ett år till. Man säljer inte en bil som drar under en halvliter i dagens läge...

Multiremmen skriker mer och mer. Det är helt hopplöst att komma åt. Tror jag? Spännrullen är i princip 2 cm från hjulhuset.  Har tittat runt generatorn och ser ingen möjligthet att spänna. Det kan även vara rullen som inte gör sitt jobb. Kan det hjälpa att byta remmen? Går det att spänna på nåt sätt? har provat att smörja vid lager på de ställen jag kommer åt. Hjälper inte.

Trött. Vill inte köra Chrysler bara för att remmen skriker. Vågar inte lämna in på verkstad förren jag har lite koll på byteskostnad. Vill inte bli blåst heller. (Konstigt va?)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
30 maj 2012 · 1 938 Inlägg

Biltema remmsprej. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2012 · 17 502 Inlägg

Glesmark skrev:
Biltema remmsprej. big_smile

Mycket lustigt... Nej, den ska åtgärdas! Men visst har jag tänkt tanken (rodnar)! Att smörja i diverse lager gjorde nog saken värre. Kanske jag fick lite smörja på remmen. Halvbra. Slår jag till AC låter det som jag slaktar en gris under huven. Biljävel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
30 maj 2012 · 1 938 Inlägg

Frågan är om du har en sån där homofilistisk hydraulspännare som måste bytas ut när den inte gör sitt jobb eller om det finns en sådan modell som man bara spänner.

2 cm från hjulhuset säger du, det är inte som på övriga bilar att man i regel får ta lös höger framhjul samt innerskärm så är det hur smidigt som helst sedan?

Men som sagt, det är en engelsmann, och dom ska inte vara lätta att pilla på, finns många lösningar, sätta sakerna dumt till så går det inte att komma åt, eller som engelskbyggda ford, dom rostar bort och går således heller att pilla på utan att dom trillar isär.

Summa summarum, vad tycker vi om engelskt? big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2012 · 17 502 Inlägg

Glesmark skrev:
Frågan är om du har en sån där homofilistisk hydraulspännare som måste bytas ut när den inte gör sitt jobb eller om det finns en sådan modell som man bara spänner.

2 cm från hjulhuset säger du, det är inte som på övriga bilar att man i regel får ta lös höger framhjul samt innerskärm så är det hur smidigt som helst sedan?

Men som sagt, det är en engelsmann, och dom ska inte vara lätta att pilla på, finns många lösningar, sätta sakerna dumt till så går det inte att komma åt, eller som engelskbyggda ford, dom rostar bort och går således heller att pilla på utan att dom trillar isär.

Summa summarum, vad tycker vi om engelskt? big_smile

Bilen är ju en Honda Accord! Förvisso är motorn byggd i GB men den är erkänt bra som en snål och pålitlig diesel. Håller med där... Övriga snurror är Hondas. Inte 620Ti dock. Det hjälper inte att ta av ett hjul. Hjulhuset är kvar. Bilen är inte speciellt rostig. När garaget blir mitt igen den 1:a juli så fixar vi det. Lite runt hjulhus bak.

Som svar på din fråga: Bilen går sjukt billigt. Så länge den gör det stannar den i min ägo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
30 maj 2012 · 273 Inlägg

Verkar lite som den måste spännas, hade samma problem på min golf och det var generatorremmen som var dåligt spännd smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Richtenb
31 maj 2012 · 1 365 Inlägg

Ett enkelt tips att se om det är remmen och inte något annat som behöver bytas är att hälla vatten på remmen. Den ska då bli helt tyst en liten stund. Isåfall byt rem. Köp remmen från ebay.co.uk. Och lämna in kärran, du ska inte behöva betala mer än 700 för jobbet. Det är klart värt pengarna kan jag lova dig efter att ha bytt en massa remmar, det är inte kul.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang