Råd ang. Saab 9000/ 9-3 aero

saabtok1
4 juni 2012 · 1 Inlägg

Hej!  smile
Som rubriken lyder så behöver jag lite råd angående Saab 9000 och 9-3 aero
Jag kikar runt lite på Saab 9000 (årsmodell 94-98) och 9-3 aero (årsmodell 00-03) och har fått en del frågetecken på vägen.
Det första jag lagt märke till är att en hel del klagar på växellådorna i 9000 och 9-3 aeron, är det så att de är allmänt sämre än många andra bilars? Jag har inte tänkt trimma, burna osv med bilen utan använda den väldigt försiktigt, kanske bara gasa på ibland på raksträckor och i kurvor, så växellådan borde väl klara detta galant? Eller är dom mer "rasbenägna" än andra? Har absolut inte tid, ork eller kunskaper att skruva med bilen själv så jag vill att den ska gå helt enkelt smile

Det andra jag undrar är mer riktat till 9000, hur långt går dom egentligen utan att börja bli utslitna? Numer är det självklart svårt att hitta riktiga lågmilare, så jag undrar om 20 000 mil är mycket för en 9000 av årsmodell mellan 94-98, borde dom gå många mil till? Tittar mest på 2.3t för övrigt. Har hört av vissa att det är rosten som tar bilen medan motorn ska gå som en klocka, medan andra säger att det är en problem motor som krånglar hela tiden (borde väl även det bero på hur man kör?)

Tack på förhand! big_smile

(i och med att detta är min första tråd så ursäktar jag mig om jag skrivit i fel del eller dylikt)

Rquired Allmänt envis
4 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Växellådorna på en SAAB håller för normal körning, det är hårdare körning och framför allt hjulspinn (Inte bara burnout, utan om t.ex ett hjul spinner i en kurva) dom inte är lika glada i men växellådan rasar inte bara för att du drar på någon gång (Hur många SAAB-Turbo ägare har aldrig gjort så?).

Det viktiga är att du inte köper en bil som tidigare körts hårt, var uppmärksam på växellådan just för att det är en svag punkt. Växlarna skall gå i lätt och inte hoppa ur bland annat!

Det är sällan miltalet som tar död på en modern bil utan hur den körts och skötts under tiden, 30.000mil på landsväg sliter mindre än 10.000mil i Stockholms stad med start, stopp och många kallstarter. SAAB är känsliga mot att man sköter och kör dom korrekt, men är så gjort behöver du inte oroa dig över mycket mil på varken 9000 eller 900/9-3.

Jag tycker 9000 är vettigast av dessa modeller, visst är 9-3 mer modern men så är väghållningen och uppträdandet också närmast hopplöst på dem. 9000 är vid en jämförelse stadig och lugn, samt mer förutsebar.

Och motorerna till 9000 är mycket stryktåliga, samma motorer finns visserligen till några varianter av 900/9-3 men när modellen bytte namn fasades den gamla motorn ut om jag minns rätt. 9-3 Aero (205hk) bör ha den nyare motorn som haft en hel del problem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kwansa Hmm, vet inte?
5 juni 2012 · 1 775 Inlägg

jag äger båda bilarna som du nämner och om jag skulle välja så skulle jag lätt välja en riktigt fin 9000 2,3t eller aero! smile

9-3an är rolig bil, men som sagt så är motorn inte någon jätte höjdare.....seg på låga varv jämfört med 9000:n och har större chans att ha oilsluge problemet!
sen är 9000 mer lätt meckad! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
zalle08
7 juni 2012 · 26 Inlägg

Oilsludge är inte alls lika vanligt på 9-3 som på 9-5. Dessutom har många uppgraderat vevhusventilation ändå.

kwansa Hmm, vet inte?
7 juni 2012 · 1 775 Inlägg

zalle08 skrev:
Oilsludge är inte alls lika vanligt på 9-3 som på 9-5. Dessutom har många uppgraderat vevhusventilation ändå.

Vad baserar du den faktan på?

det är exakt likadana motorer i bilarna roll

Senast redigerat av kwansa (7 juni 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
zalle08
9 juni 2012 · 26 Inlägg

kwansa skrev:

zalle08 skrev:
Oilsludge är inte alls lika vanligt på 9-3 som på 9-5. Dessutom har många uppgraderat vevhusventilation ändå.

Vad baserar du den faktan på?

det är exakt likadana motorer i bilarna roll

Jag hittar inte min källa just nu. Men jag har för mig att endast 5% av alla 9-5 ska vara drabbade av oil sludge och 9-3 ska vara ännu mindre drabbat, kanske mindre belastning pga mindre vikt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang