Vinglar runt på körbanan, hjälp!

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 juni 2012 · 1 103 Inlägg

Brådhis skrev:
Värt att notera är att GoodYear Eagle F1 är ett mycket spårkänsligt däck.

Hade så´na förut (225/45-17") på min V70 och kör nu på Kumho (225/40-18") och skillnaden är enorm. Bilen är mycket lugnare på vägen.

Och ja, jag gjorde en hjulinställning och har även provat en ytterligare en uppsättning däck. Endast med GoodYear-däcken spårade bilen plågsamt mycket. Även min svåger provade dessa hjul på sin S80 (nygjord hjulinställning) och inte heller han stod ut.

//Brådhis

Jag gjorde misstaget att sätta Kumho på quattron jag hade förut, det var de spårigaste däck jag nånsin varit med om. Kändes som alla hjulen stod åt varsitt håll typ, ingen skillnad med ny 4-hjuls inställning...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
AjdiiN
13 juni 2012 · 28 Inlägg

Okej okej förstår nu. Nej jag hade Kenda däck bak som är 235/35 så blir det ingen större skillnad så testar jag byta fram o bak o ser vad som händer

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juni 2012 · 10 427 Inlägg

Brådhis skrev:

steifan skrev:
Yes, alltså ET är bara jämförbart om fälgarna har samma bredd. Om man ökar bredden så måste man
höja ET för att hjulet ska behålla ungefär samma plats i hjulhuset.
Eftersom ET mäts från fälgens kant, typ.

Nej... ET är avståndet från fälgens mitt så att säga! En fälg med ET 0 har navets anliggningsyta precis mitt i fälgen. En fälg med ET 35 har anliggningsytan 35mm "off" från fälgens mitt. Oavsett bredd.

Läs en bit ner här om inpressningsdjup/offset:

http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html

//Brådhis

Och om du vill ha ungefär samma passform i hjulhuset med bredare fälgar så måste man öka ET för att kompensera breddökningen inåt. Går inte att trolla bort wink Dvs har man 7,5" ET35 och monterar 8,5" med ET35
istället så kommer yttre spårvidden att ha ökat och förmodligen pajat hjulinställningen något.

Xuri One Man Clan
13 juni 2012 · 4 287 Inlägg

Ulf_W skrev:

Brådhis skrev:
Värt att notera är att GoodYear Eagle F1 är ett mycket spårkänsligt däck.

Hade så´na förut (225/45-17") på min V70 och kör nu på Kumho (225/40-18") och skillnaden är enorm. Bilen är mycket lugnare på vägen.

Och ja, jag gjorde en hjulinställning och har även provat en ytterligare en uppsättning däck. Endast med GoodYear-däcken spårade bilen plågsamt mycket. Även min svåger provade dessa hjul på sin S80 (nygjord hjulinställning) och inte heller han stod ut.

//Brådhis

Jag gjorde misstaget att sätta Kumho på quattron jag hade förut, det var de spårigaste däck jag nånsin varit med om. Kändes som alla hjulen stod åt varsitt håll typ, ingen skillnad med ny 4-hjuls inställning...

jag tycker också att de spårade hyffsat med kuhmo däck på och fy satan vad fort dom gick åt 1 säsong och däcken var slut...

mina nokian z höll typ 2000mil längre...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
AjdiiN
13 juni 2012 · 28 Inlägg

men som du sa där stefain, kommer då en hjulinställning göra någon skillnad eller kommer man kanske få köpa sig spacers för att få rätt ET?

Brådhis * Voff voff *
13 juni 2012 · 10 299 Inlägg

steifan skrev:

Brådhis skrev:

steifan skrev:
Yes, alltså ET är bara jämförbart om fälgarna har samma bredd. Om man ökar bredden så måste man
höja ET för att hjulet ska behålla ungefär samma plats i hjulhuset.
Eftersom ET mäts från fälgens kant, typ.

Nej... ET är avståndet från fälgens mitt så att säga! En fälg med ET 0 har navets anliggningsyta precis mitt i fälgen. En fälg med ET 35 har anliggningsytan 35mm "off" från fälgens mitt. Oavsett bredd.

Läs en bit ner här om inpressningsdjup/offset:

http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html

//Brådhis

Och om du vill ha ungefär samma passform i hjulhuset med bredare fälgar så måste man öka ET för att kompensera breddökningen inåt. Går inte att trolla bort wink Dvs har man 7,5" ET35 och monterar 8,5" med ET35
istället så kommer yttre spårvidden att ha ökat och förmodligen pajat hjulinställningen något.

Om du monterar en 1" bredare fälg med samma ET som innan så kommer fälgen bredda lika mycket inåt som utåt. Vill du bredda mer utåt (vilket medför än mer spårighet) så minskar du fälgens ET med t.ex. en spacer.

Men... Jag förstår inte riktigt hur du menar att det "pajar" (antar att du menar att värdena skulle bli fel?) hjulinställningen?

Vinklar och allt är ju samma oavsett fälgbredd så länge ET är detsamma. Däremot ökar förstås hur långt ut dom yttre kanterna hamnar och då kan det spåra mer. Men det är inte samma sak som att hjulinställningen då skulle bli felaktig utan det handlar då helt enkelt om det ökade momenten som dom breda däcken kan påverka hjulupphängning och styrning. Helt enkelt hävstångsprincipen. Detta går inte att motverka med en hjulinställning, utan den enda lösningen är att sätta på smalare hjul.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Estis91
13 juni 2012 · 33 Inlägg

Man kommer nog inte undan att den spårar hur mycke man än vill om man sätter dit bredare fälgar+däck. Det gör nog alla bilar, Speciellt dom som inte är byggda och utprovade för det från fbrik.

Plymouth Sport Fury "Plyman" (1959)
Saab 93 Aero "Debbie" (2009)
Estis91
13 juni 2012 · 33 Inlägg

fabrik*

Saab 93 Aero "Debbie" (2009)
Plymouth Sport Fury "Plyman" (1959)
AjdiiN
14 juni 2012 · 28 Inlägg

Dock ska det ju inte vara några problem med 19" på bmw, vissa skickas ut med 19 från fabrik

Estis91
14 juni 2012 · 33 Inlägg

de gjorde vissa volvo bilar me. Skillnaden är väl att just dom är byggda för de.

Plymouth Sport Fury "Plyman" (1959)
Saab 93 Aero "Debbie" (2009)
akaaleeexX
15 juni 2012 · 4 Inlägg

Köp Hankook Ventus S1 Evo så lovar jag dig att du inte blir besviken! Sjuka däck med sjuka priser, men helt klart värt varenda krona! Bästa däcken jag har haft..

dawwe ...has left the building...
15 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Så länge man håller sig någorlunda nära original rullomkretsen (+- 5%) samt originalbredd på fälgarna (kanske uppåt 1" bredare men då med "anpassad" ET) så skall det inte spåra nämnvärt mer än med original däck/fälgar. Visst kan däcken göra skillnad men att skriva som föregående talare gjorde är ju bara patetiskt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
akaaleeexX
15 juni 2012 · 4 Inlägg

dawwe skrev:
Så länge man håller sig någorlunda nära original rullomkretsen (+- 5%) samt originalbredd på fälgarna (kanske uppåt 1" bredare men då med "anpassad" ET) så skall det inte spåra nämnvärt mer än med original däck/fälgar. Visst kan däcken göra skillnad men att skriva som föregående talare gjorde är ju bara patetiskt.

Så man får inte ta och säga sitt? Jag tipsade bara om bra däck.. Han ska ju göra hjulinställning. Sen om det är däck som behövs bytas som var mitt inlägg bara en rekommendation.

dawwe ...has left the building...
15 juni 2012 · 4 474 Inlägg

aka: Klart man får, men det kändes som om ditt inlägg kom från tomma intet o sade "Byt till Hankook så blir allt bra!"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AjdiiN
15 juni 2012 · 28 Inlägg

Jo dom däcken e sjuka, streetpower rekommenderade dom också. Men vi får se hur allt blir i värsta fall får jag byta ner mig till 18"

AjdiiN
16 juni 2012 · 28 Inlägg

hjulinställningen hjälpte en del iaf, dom som gjorde det trodde att det kunde ha med ET o göra
vi får se hur det blir, jag har fälgarna till salu ifall någon är sugen annars smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang