Hur vet man om kopplingen (el. växellådan) är på väg att lägga av? Volvo P1800, 1964

rascar
30 juni 2012 · 19 Inlägg

Hej, har haft en P1800 fr 1964 i några veckor nu. Innan stod den under 10 år mest i garage, nu körs den.

Några gånger vid rödljus (tomgång) har 1:an varit "helt omöjlig" att lägga i. Kopplingen nedtryckt fullt, backen går att lägga i och lägg ur, men inte 1:an eller någon framåt växel. Till slut, nästan med våld, har 1:an gått i efter 10 försök, och sen funkar bilen som om inget hänt.

Sista gången det hände stannade också motorn. Kopplingen kändes som den inte tog, och innan jag fick igång motorn hoppade bilen lite framåt vid tändning/startmotor. Sen väl när den var igång funkade bilen som om inget hänt tills jag kom till garaget en halvtimme senare.

Någon som vet vad det betyder, är det växellådan eller kopplingen (eller båda?) som håller på att lägga av? Något felsökningstips?

Allt är original, dvs samma transmission som en Amazon med elektrisk överväxel (fungerande).
Volvo P1800S 1964

Senast redigerat av rascar (30 juni 2012)

Knugcab
30 juni 2012 · 5 111 Inlägg

Om bilen har stått så länge så kan tätningarna i kopplingscylindrarna ha torkat ihop, kolla efter läckage där till att börja med, det är ju ett enkelt och billigt fel om det skulle vara det i alla fall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
rascar
30 juni 2012 · 19 Inlägg

Tack för svar! Är det denna (markerad "15") du menar?

http://farm9.staticflickr.com/8162/7473826428_6bafb9b48d_o.jpg

freddy_82 Truckreparatör
30 juni 2012 · 221 Inlägg

Hej!

Ja det är nr 15 och 25 han menar.

nr:15 huvudcylindern

nr:25 slavcylinder

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
JonasHalt
30 juni 2012 · 699 Inlägg

Prova att bara byta vätska och lufta grejjerna innan du köper nytt.. Kan vara gammal sunkig olja med fukt i..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
VAnd3rsson
30 juni 2012 · 438 Inlägg

Kan vara att lamellen har blivit skev, hände på en gammal pv jag höll på med några gånger,bilen gick inte att lägga i växel utan man stängde av motorn vid rödljusena,
men prova att byta vätska i systemet först som ovanstående skrivit,
mvh vand3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
rascar
30 juni 2012 · 19 Inlägg

Tack freddy och Jonas, detta ger lite hopp. Ursäkta en nybörjarfråga, men kan någon rekommendera någon hydral-/bromsvätska som går att hitta på en någorlunda stor mack - så jag kan fylla på innan jag luftar systemet. I manualen från 60-talet står typ vätska som uppfyller "SAE 70 R 3".

EDIT: tack också Vandersson, alla förslag är välkomna!

Senast redigerat av rascar (30 juni 2012)

sleepyoh
1 juli 2012 · 1 319 Inlägg

Vanlig bromsvätska bör fungera..

_----------'
rascar
1 juli 2012 · 19 Inlägg

Skit också, ny kris. Motståndet i kopplingspedalen är nu helt borta.

Kollade vätskan, nivån är ok men ser grumlig ut.

Kopplingen kändes normal först så jag provade jag pumpa ordentligt med pedalen för att se om nåt hände. Efter en stund försvann plötsligt allt motstånd. Nu finns inget motstånd i pedalen och bilen är okörbar. :-(

Bilen står inte i något meckar garage (och jag har begränsade kunskaper själv), så jag misstänker jag får bärga den till verkstad. Vad kan ha hänt, har någon kolv gått - eller kan det fortfarande vara vätskan? Inga synliga läckage finns, och inga droppar under bilen.

Tacksam för tips!

Senast redigerat av rascar (1 juli 2012)

Jacke90
1 juli 2012 · 128 Inlägg

packa om huvudcylindern och slavcylindern. annars köpa nya är inte heller farligt dyrt..

Volvo Amazon "Cab" (1965)
Mercedes w123 "300 DT" (1980)
Knugcab
1 juli 2012 · 5 111 Inlägg

rascar skrev:
Skit också, ny kris. Motståndet i kopplingspedalen är nu helt borta.

Kollade vätskan, nivån är ok men ser grumlig ut.

Kopplingen kändes normal först så jag provade jag pumpa ordentligt med pedalen för att se om nåt hände. Efter en stund försvann plötsligt allt motstånd. Nu finns inget motstånd i pedalen och bilen är okörbar. :-(

Bilen står inte i något meckar garage (och jag har begränsade kunskaper själv), så jag misstänker jag får bärga den till verkstad. Vad kan ha hänt, har någon kolv gått - eller kan det fortfarande vara vätskan? Inga synliga läckage finns, och inga droppar under bilen.

Tacksam för tips!

Jag tycker fortfarande du bör se över kopplingscylindrarna. smile Låter helt klart som ett hydraulikfel.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
rascar
1 juli 2012 · 19 Inlägg

Ok, misstänkte det, får väl bita ihop helt enkelt smile

Tack för hjälp!

Senast redigerat av rascar (1 juli 2012)

rascar
11 juli 2012 · 19 Inlägg

Tänkte bara återkoppla att allt funkar nu. Både hjälp- och huvudcylindrar renoverade och packningar bytta. Den allra minsta packingen var typ till hälften borta, den ska tydligen fungera som en backventil. Smulor från den hindrade trycket att komma någonstans i rören. Det gick inte att få något tryck i pedalen med luftning, den var bara slapp.

sleepyoh
11 juli 2012 · 1 319 Inlägg

Skönt att det har löst sig bra iallafall! Blir väll alltid så med bilar som står länge, gummi grejer torkar, bromsar säckar ihop osv.

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang