Laga felsökt AC? Mercedes A-klass

prajtor
30 juli 2012 · 57 Inlägg

Häromdagen var jag och felsökte ACn å¨min A-klass från 00.  Enligt firman är det en läcka i ett rör pga oxidation och systemet är helt tomt.

Min fråga är delad i två delar:

1)  Klarar en normalbegåvad snubbe(dvs jag) att byta det rostiga röret själv (ngt man bör tänka på i samband med bytet.
2) Vad krävs för att fylla på ACn. Har hört man kan köpa gasen på typ biltema  men att den säljs under benämning drivgas.


väl mött

crescentcompact
30 juli 2012 · 280 Inlägg

Byta röret kanske du kan göra själv, men du vet ju fortfarande inte om det blir tätt. Fylla systemet själv kan du glömma tror jag.

Mitt råd, be dom som felsökte att fixa allt.

/Fredrik

prajtor
30 juli 2012 · 57 Inlägg

Använder man något tätningslim eller dyl när man byter rör eller är det bara att skruva dit med gängningen?

mb_pucken
30 juli 2012 · 5 090 Inlägg

Nog kan man byta röret själv skulle jag tro, men beror så klart på hur jävligt till det sitter och hur mycket tid/ energi man vill lägga ner. Kan nog i värsta fall vara värt pengarna det kostar för att slippa göra det själv.
En AC är inget avanserat att skruva med i sig, men man bör vara lite försiktig då rör osv är i aluminium och är lätta att skada och böja.
Angående tätningar så är det speciella O-ringar som används, passa på att köp dessa när du ändå köper röret. kostar inga stora pengar så är man på säkra sidan. Jag brukar även kosta på nya fästöglor osv när jag ändå håller på och bökar.
Fyllningen skulle jag överlåta till någon som håller på med AC då dom kan provtrycka systemet och läsa av med gasprovare osv så man vet att det är tätt. Sen ska systemet vakumsugas innan det fylls om jag inte mins fel vilket blir svårt att göra på egen hand.
Angående drivgas så funkar det helt ok i AC system. Provade i en gammal merca jag hade och det kylde bra. Dock var de svårt att få i rätt mängd då det var för lite tryck i dessa flaskor.

Jobbar ej med AC system själv men har bytt och reparerat en del system osv men fått överlåta fyllning och provtryckning till någon av våra gubbar med behörighet för endamålet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
prajtor
30 juli 2012 · 57 Inlägg

Matnyttigt tips MB_pucken. Någon annan som har fler tips?

henke_99 Offroad Racing
30 juli 2012 · 3 122 Inlägg

Jag säger som MB, byta grejer i systemet själv brukar inte vara så svårt.

Alltid när man tar isär nåt i ac-systemet så bör man sätta dit nya packningar i skarvarna som öppnats. När systemet varit tomt så ska alltid torkfiltret bytas oxå. På en gammal häck kan det väl gå att testa olika "fulmetoder" men har man lite mer vettig bil så bör man göra en seriös fyllning. i samband med fyllningen brukar det fyllas på en liten skvätt olja oxå (följer med runt i systemet men är till för att smörja kompressorn). Många företag fyller även i ett spårmedel, detta medel gör det mycket lätt att hitta läckage nästa gång man får problem med ac:n.

Så oerhört dyrt är det inte heller att få den fylld korrekt. Jag letade runt lite här i trakterna när min suburban skulle fyllas efter att jag bytt kompressorn, betalade till slut 1500 kr för fyllning av gas, olja och spårmedel. Kanske hade gått att hitta ändå billigare, men gynnar gärna mindre och lokala verkstäder när dom har vettiga priser.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
prajtor
30 juli 2012 · 57 Inlägg

varför byter man torkfiltret?

henke_99 Offroad Racing
30 juli 2012 · 3 122 Inlägg

Torkfiltret tar bort eventuell fult/kondens ur systemet. Den mängden fukt som kommit in när det öppnats klarar det inte av utan måste då bytas. Dom brukar bara kosta några hundralappar så det är inga hutlösa summor det handlar om. Bytas ska det som sagt i vilket fall.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
AutoCool
31 juli 2012 · 197 Inlägg

prajtor skrev:
Häromdagen var jag och felsökte ACn å¨min A-klass från 00.  Enligt firman är det en läcka i ett rör pga oxidation och systemet är helt tomt.

Min fråga är delad i två delar:

1)  Klarar en normalbegåvad snubbe(dvs jag) att byta det rostiga röret själv (ngt man bör tänka på i samband med bytet.
2) Vad krävs för att fylla på ACn. Har hört man kan köpa gasen på typ biltema  men att den säljs under benämning drivgas.


väl mött

1: Ja, men en Mercedes A-klass har AC rör som är böjda överallt. Första gången jag mekade men en så undrade jag även "var sitter batteriet?". Under passageraregolvet! Att byta röret kan inte vara enkelt, och görs underifrån. Du kan inte vara 100% att det läcker från bara ETT rör heller. Synd om du demontera/montera allting och bytt röret och det visar sig att en till rör är trasigt.

2:  Vill inte vara negativt men kompressorn på din bil drivs hela tiden med motorn. Kompressorn är utan magnetkoppling och det finns  ingen "on/off" Har du inget köldmedium kvar så betyder det att kompressorn har varit utan smörjning och risken är stor att kompressorn blev skadad av det. Förhoppningsvis inte men risken är stor. Det är ingen fråga om bara påfyllning utan en ny torkfilter som sagt och olja. Den hittar du inte på Biltema.

En skadad "direktdrivna" kompressor brukar sprida ut metallspån och glitter överallt som orsaker ännu mera problem. Systemet måste spolas i så fall och ORDENTLIGT annars kommer en ny kompressor att skära sig.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
prajtor
31 juli 2012 · 57 Inlägg

AutoCool skrev:

prajtor skrev:
Häromdagen var jag och felsökte ACn å¨min A-klass från 00.  Enligt firman är det en läcka i ett rör pga oxidation och systemet är helt tomt.

Min fråga är delad i två delar:

1)  Klarar en normalbegåvad snubbe(dvs jag) att byta det rostiga röret själv (ngt man bör tänka på i samband med bytet.
2) Vad krävs för att fylla på ACn. Har hört man kan köpa gasen på typ biltema  men att den säljs under benämning drivgas.


väl mött

1: Ja, men en Mercedes A-klass har AC rör som är böjda överallt. Första gången jag mekade men en så undrade jag även "var sitter batteriet?". Under passageraregolvet! Att byta röret kan inte vara enkelt, och görs underifrån. Du kan inte vara 100% att det läcker från bara ETT rör heller. Synd om du demontera/montera allting och bytt röret och det visar sig att en till rör är trasigt.

2:  Vill inte vara negativt men kompressorn på din bil drivs hela tiden med motorn. Kompressorn är utan magnetkoppling och det finns  ingen "on/off" Har du inget köldmedium kvar så betyder det att kompressorn har varit utan smörjning och risken är stor att kompressorn blev skadad av det. Förhoppningsvis inte men risken är stor. Det är ingen fråga om bara påfyllning utan en ny torkfilter som sagt och olja. Den hittar du inte på Biltema.

En skadad "direktdrivna" kompressor brukar sprida ut metallspån och glitter överallt som orsaker ännu mera problem. Systemet måste spolas i så fall och ORDENTLIGT annars kommer en ny kompressor att skära sig.

Borde jag lägga ner tankarna på att laga systemet då? Risken är stor att det bara är bortkastade pengar mao.

crescentcompact
31 juli 2012 · 280 Inlägg

crescentcompact skrev:
Byta röret kanske du kan göra själv, men du vet ju fortfarande inte om det blir tätt. Fylla systemet själv kan du glömma tror jag.

Mitt råd, be dom som felsökte att fixa allt.

/Fredrik

Vet man inte vad man gör kan det oftast bli dyrare än att be någon som kan laga det på en gång, men å andra sidan så lär man ju sig inget:).

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (31 juli 2012)

AutoCool
31 juli 2012 · 197 Inlägg

Jag tycker du borde hissa upp bilen på GDS hallen och kolla lite själv. Leta efter oljefläck på AC rören som ett tecken att röret är trasigt. Plocka bort rören från AC kompressorn, ta en vit tygbit och leta efter "glitter" på insidan av rören och kompressorn där rören satt. Hittar du glitter= trasig kompressorn. Har dom sagt VILKEN rör är trasigt? Du ser själv hur mycket jobb det är att byta själv.

Mercedes brukar använda mycket TORX och insexskruvar, ta en sats med dig och en bra ficklampa.

Kompressorn på din bil är troligtvis en "6SEU12C" och den är gjort så hubben går sönder vid haveri för att inte förstöra andra komponenter (generatorn mm) Googla lite så ser du bilder om hur den ska vara, då kan du se själv om hubben gick av (att kompressorn låste sig).

Om du hittar inget glitter och kompressorn har inte låst sig så finns det ett chans att reparationen kommer inte att vara dyrt. Om kompressorn är trasigt så blir det definitivt dyrt oavsett vem som gör jobbet.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang