Har en volvo 240-77 som koplingen har farit på

volvo240_77
2 augusti 2012 · 375 Inlägg

tjena har en volvo 240-77 som kopplingen har farit på har en ny koppling men vet inte hur man byter skulle behöva en ritning eller hur man gör skulle vara tacksam om nån visste:)

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
JacobSoh
4 augusti 2012 · 72 Inlägg

Nån ritning behövs inte.. Men en hel del verktyg behövs däremot.
Jag har bytt växellåda på en 78a och då kunde jag komma åt kopplingen. Det säger ju sig självt igentligen.

Du behöver ta bort kardanröret till att börja med.
Sen lossa på kopplingsvajen nere vid växellådan.
Därefter lossa på växellådsfästen.. (ett eller flera minns ej exakt)
Sedan skruva loss skruvarna som håller fast sprängkåpan i motorblocket.
Om du i arbetets gång svär över hur illa placerade dom övre skruvarna som håller fast sprängkåpan, så fick iaf jag bort dem med spärrskaft, långa förlängare och hylsa.. I regel brukar man se vad som går att använda när man väl är under bilen och jobbar. wink Glöm inte att ta bort på växelspaken, annars får du aldrig växellådan att gå bakåt. Om du behöver ta bort hela spakstället minns jag inte, annars brukar man bara lossa på själva spaken, som sitter fast med ett litet låsstift, med insex-fattning. (skruvas ur underifrån bilen)

Och när allt de där är gjort så drar man växellådan bakåt, ut ur kopplingen (som sitter på svänghjulet).
Någon form av växellådslyft är att föredra. Att ligga under en bil och tro att man kan ta ner den på bröstkorgen är inte en bra idé.. dom väger bra många kilon. Typ en donkraft, och alternativt en kompis som är med och drar och hissar bör du ha med.

När växellådan är nertagen på marken så kan du lossa på skruvarna till tryckplattan. (använd helst sexkantskylsor om du har sånna, så förstör du inte bultskallarna genom att dra dem runda, om de sitter hårt åtdraget)

När du sätter dit nya kopplingen sen så se till att tryckplattan hamnar rätt.. Brukar i regel sitta små styrstift på svänghjulet som tryckplattan ska "håla in i".. Så de ska ju bara passa på ett sätt.
Och en viktig sak du ska göra innan du drar åt. Du måste centrera lamellen innanför tryckplattan!
Gör du inte det kommer du aldrig få dit växellådan igen, och alla sveriges påhittade svordommar kommer yttra sig i ditt garage. wink

Centrerar lamell kan man göra med ett runt rör i passande dimension, alternativt ett don av något slag. Men bäst vore en avkapad ingående axel från en likadan växelåda som du har själv. Då kommer lamellen att centrera mot splinesen på axeln. Samma som din befintliga växellåda har. Kanske du känner någon som har en sån axel löst, som du kan låna?

hurvida det är med åtdragningsmoment för kopplingen vet jag inte. Kanske står i någon rep.handbok? Det får du kolla upp. Jag bytte en koppling på en gammal fiat en gång, och då drog jag åt tryckplattan tills jag tyckte de satt ordentligt fast bara.. och den fungerar ju än. tongue

Sen tillbaka med växellådan å skruvar, fästen, vajer å grejjer.. typ. smile

Lägg dig under bilen å kolla vad som måste tas bort för att du ska få plats å att allting går fritt.. Brukar ge sig självt. smile

Senast redigerat av JacobSoh (4 augusti 2012)

FLindgren
4 augusti 2012 · 5 089 Inlägg

Ner med lådan. Av med kopplningen. Du behöver ett centreringsverktyg för att få dit kopplingen rätt sen och så är det bara att skruva tillbaka lådan igen smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Louksor
5 augusti 2012 · 1 915 Inlägg
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang