Volvo 740 - 90, B230f (insprut) : Tickar/Knackar i toppen.

Ostsåsen
2 november 2006 · 173 Inlägg

Hej.

En kompis till mig har en Volvo 740 - 90 med B230f motorn, alltså den med insprut och enkel kam, ej 16 ventilaren. Jag har hört att den har börjat ticka/knacka lite i toppen och speciellt när den är varm. Beror det på att när oljan är kall och tjock så blir det segare och tickar mindre för att sedan öka när oljan blir tunnare av värmen?

Det är inte hydraliska lyftare på denna motor va? Är det väldigt slitsamt att åka runt med detta och är det något han bör åtgärda snarast genom att exempelvis ställa ventilerna?

Ungefär vad kostar det att lämna in denna bil på justering av ventiler, om det nu är det?
Är det troligt att han behöver byta någonting?

Bilen är i övrigt i bra skick, nästan full servicebok och ungefär 26000 mil på mätaren.

mvh

Niklas1987 NO
2 november 2006 · 2 182 Inlägg

Nej det är inte hydraliska lyftar på 740, och ja det kanske är dags att ställa in ventilerna.Gjorde det på min kompis 740 när den började "ticka", då sluta det. Men tyvärr vet jag inte vad det kostar.
Men du kan ju alltid fråga på närmaste Volvo verkstad.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
vullen Mr White
2 november 2006 · 1 072 Inlägg

Är du säkert på att de är i toppen då?Kan vara ventilbrickerna.Brukar höras ett tickande från spridarna oxå..Enklaste är om du/ni tar av toppen ock kollar hur ventilspelet är..

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
kajc
2 november 2006 · 311 Inlägg

Robban 245 skrev:
Är du säkert på att de är i toppen då?Kan vara ventilbrickerna.Brukar höras ett tickande från spridarna oxå..Enklaste är om du/ni tar av toppen ock kollar hur ventilspelet är..

Ehh va?
Tar av toppen för att kolla ventispel, jag antar att du menar för att mäta spelet på ventilstyrningarna?
För att kolla ventilspel mäter man med bladmått mellan kam/ventilbricka när man tagit bort ventilkåpan...

vullen Mr White
2 november 2006 · 1 072 Inlägg

kajc skrev:

Robban 245 skrev:
Är du säkert på att de är i toppen då?Kan vara ventilbrickerna.Brukar höras ett tickande från spridarna oxå..Enklaste är om du/ni tar av toppen ock kollar hur ventilspelet är..

Ehh va?
Tar av toppen för att kolla ventispel, jag antar att du menar för att mäta spelet på ventilstyrningarna?
För att kolla ventilspel mäter man med bladmått mellan kam/ventilbricka när man tagit bort ventilkåpan...

HAha sorry..Mena ventilkåpan...0,40kall motor å 0,45 varm ska ventilspelet vara.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Ostsåsen
2 november 2006 · 173 Inlägg

Tack för svar.

Jag vågar påstå att det inte är spridarna som någon sa, det låter för mycket helt enkelt. Att lyfta toppenkåpan skulle inte vara några problem men att ställa ventiler eller mäta avstånd klarar jag inte. Är det lätt att lära sig så att man kan göra det själv eller bör någon kunnig utföra jobbet, eller vara närvarande när man gör det? Tar det lång tid?

Lite tips vore mycket tacksamt!

mvh

Senast redigerat av Ostsåsen (3 november 2006)

kajc
2 november 2006 · 311 Inlägg

Mäta ventilspelet är skitenkelt, däremot byta brickor för att ställa in ventilspelet är inte lika lätt om man aldrig gjort det förut.
Finns det inte nån kompis i din närhet som skulle kunna visa hur man gör?
Annars om du är i Norrköpingstrakten skulle jag kunna visa dig ?

Ostsåsen
3 november 2006 · 173 Inlägg

kajc skrev:
Mäta ventilspelet är skitenkelt, däremot byta brickor för att ställa in ventilspelet är inte lika lätt om man aldrig gjort det förut.
Finns det inte nån kompis i din närhet som skulle kunna visa hur man gör?
Annars om du är i Norrköpingstrakten skulle jag kunna visa dig ?

Tack för erbjudandet, men jag bor i Karlstad så det blir lite långt att åka.

Men det är ändå ganska stor sannorlikhet att det är ventilerna som tickar lite va?

mvh

Hellquist
3 november 2006 · 499 Inlägg

Fråga på http://forum.740klubben.se , Där är de experter på just din motor/bil

Alla B230F tickar/knackar lite.. Kolla spridarna igen. Solenoiden i dem låter ju lite..

/Fredrik

kajc
3 november 2006 · 311 Inlägg

Det är olika ljud på soenoider och ventiltick. En del tickar ganska rejält på ventilerna från början, men om ticket börjat nyligen eller blivit värre så måste du göra något åt det.
Sen är det svårt att säga såhär utan att ha hört bilen vilket det är, ventiler eller insprutare?
Pytsa i lite spridarrengöring om du är osäker, det brukar åtminstone göra spridarna lite tystar...

bosabengt
5 september 2012 · 2 035 Inlägg

Varför börjar det ticka? Har fått för mig att en motor börjar ticka efter en tids hårt körande, men varför isf???

Har inte haft nåt tickande i min motor innan men nu idag började det ticka.
Har ju precis bytt olja på den. Har i en biltema delsyntet.

Finns det ingen guide på hur man ställer in ventilspelet? Eller ska man kolla efter spelet för att sen åka in på verkstad så dem får göra det?

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang