Etanolkonvertera, förlust eller vinst?

PWalliN
22 mars 2012 · 238 Inlägg

HeavyBass skrev:

Richtenb skrev:
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!

I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget wink

haha, vafan, börja tejpa o skit på tappen, inte de första man tänker på i 15 miusgrader smile Ne, max 300 spänn i taget, sen e man fan trött o klämma handtag, haha!

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Richtenb
22 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Det vore ju en syn....smile


HeavyBass skrev:

Richtenb skrev:
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!

I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget wink

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Kniffarn
29 mars 2012 ·

Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej.
Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1.
Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
smile

lindberg_901
3 april 2012 · 13 Inlägg

Tankar du Etanol får du tanka mycket oftare för det drar mer. men det är bevisat att tankar du v-power så tjänar du på det i längden tongue

ät gul snö, det kan va öl.
Richtenb
4 april 2012 · 1 365 Inlägg

Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85


Kniffarn skrev:
Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej.
Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1.
Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Kniffarn
4 april 2012 ·

Richtenb skrev:
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85

Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig smile
Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.

Richtenb
4 april 2012 · 1 365 Inlägg

Men fy fan vilka skitspridare. De orkar ju knappt med orginal. Jag räknade på att du hade 160 hk, dvs en 2.0t 4 cylindrig motor, 0,55 i bfc eftersom du har turbo, 43,5 psi i bränsletryck som blir 3 bar. Dessutom vill vi sikta på att hålla spridarna under 80%

med denna setup körd på bensin.. observera på bensin skulle du behöva 291cc spridare max belastning 80%.

på e85 behöver du 387cc spridare.

Dina orginalspridare går nästan på 100% vid maxbelastning förutsatt att du har 160hk, om du har en annan motor så posta den infon


Kniffarn skrev:

Richtenb skrev:
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85

Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig smile
Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Kniffarn
4 april 2012 ·

Jag kanske skulle ha nämt att det är den tråkiga 2.0:an utan turbo på 137 hk smile

Richtenb
4 april 2012 · 1 365 Inlägg

Ok det gjorde ju en hel del skillnad. då är orginalspridare bra för bensin. Tyvärr behöver du byta för E85

Minst 300cc behöver du

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
PuttesPOV
15 september 2012 · 504 Inlägg

Vilken olja rekommenderas till en etanolkonverterad Volvo B230 som ligger på ca 250hk?

HÅRDROCK
lindberg_901
15 september 2012 · 13 Inlägg

ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

ät gul snö, det kan va öl.
PuttesPOV
16 september 2012 · 504 Inlägg

lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

Och hur vet jag det då?

HÅRDROCK
schnauz
16 september 2012 · 1 758 Inlägg

PuppPutte skrev:

lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

Och hur vet jag det då?

Kör på den olja som tillverkaren rekommenderar, men med tätare bytesintervall.
Viskositeten avgörs inte av vilket bränsle du kör på, utan motorns konstruktion, t.ex. lagertoleranser.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2012 · 13 810 Inlägg

lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

skitbra oljeval på vintern...
om man gillar att renovera motorer

skulle köra på en helsyntet typ 5w40 bra egenskaper för normalt bruk av en motor

ska man börja piska på banan kan man ändra valet lite men kör man blandat är det bättre att köra med en olja som har bra kallstartsegenskaper

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Echonator Köpingsbo i exil
17 september 2012 · 507 Inlägg

lindberg_901 skrev:
Tankar du Etanol får du tanka mycket oftare för det drar mer. men det är bevisat att tankar du v-power så tjänar du på det i längden tongue

På samma sätt som att det är bevisat att du tjänar på att tanka E85 i längden.

Tror heller knappast på största allvar att du får ner förbrukningen så pass att du spar in 1:50 - 2:00 kr per mil på V-power. Möjligen att vi börjar snacka några tiotals ören med en optimerad tändning smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang