" fladdrande ladd ? ", SAAB 9³-2.0t -02

Bibbarn
5 oktober 2012 · 15 Inlägg

Tjenare, har sen ett tag tillbaka chippat min saab 93 2.0t -02..

Började med efter första chippningen att kolla mAir och mReq, hade då olika värden där och bytte backventiler, då gick den som den skulle.
Hade även e85 konvertering på bilen. senare chippade jag om boxen och körde i en annan mapp och struntade i e85, ren bensin mapp. det gjorde jag för att bilen var väldigt ryckig vid kallstarter och gick väldigt orent när bilen var kall, hade även mindre laddtryck när bilen var kall ? kanske ska vara så jag vet faktiskt inte..
Efter box bytet gick bilen renare men ändå inte helt 100 när den var kall. men vid fullt gaspådrag laddar bilen inte som den ska. ibland laddar den 1.2 - 1.3 som den ska men oftast laddar den inte mer än 0.7 - 0.8..
jag kollade då mReq och mAir igen och saknar mellan 200 - 100 där. alla ventiler är bra och har även dom blå ventilerna..
sen kan jag tillägga att vid fullt gaspådrag så hör jag ur luftfiltret hur det "fladdrar" ..   

sen bytte jag också vevhusventilation till den uppgraderade i samband med bytet av ventilerna..
sen sitter det nya tändstift på bilen.. NGK original stiften.

har öppet filter på bilen som har suttit direkt på LMM vilket jag vet inte är bra så ska testa att byta den idag men jag har inga felkoder.. men har förstått att inte LMM alltid ger felkoder ?
har också fått höra att det kan röra sig om tändkasset ? men jag tänkte höra om någon annan varit med om detta och kanske vet vad det handlar om ?

finns ju en heldel olika tankar om vad det kan röra sig om..

sitter en Garret T25 på bilen.


Fixade en godkänd rubrik och flyttade till rätt forum.
mvh jonTe/moderator

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
jonTe
5 oktober 2012 · 5 710 Inlägg

Luktar luftläck...har du kollat alla vacuumslangar och provblåst avlastningsventilen?

MVH Jonas
..............
Bibbarn
5 oktober 2012 · 15 Inlägg

jonTe skrev:
Luktar luftläck...har du kollat alla vacuumslangar och provblåst avlastningsventilen?

har kollat alla vacumslangarna. dom är utbytta till nya och har samma problem. har inte kollat dumpen. skall kolla den sammtidigt som jag provar ny LMM idag. åter kommer med resultat senare och kanske en film om det kanske kan hjälpa att förstå problemet

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
pukan2
5 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

om lmm är trasig ger det inga felkoder. hade helmysko laddtryck på min 9-5 när jag hade öppetfilter på den. det visade sig att lmm va trasig, jag lämnade visligen in den på maptun som fick fram att den va trasig. testa med en lmm som du vet till 100% är hel och släng det öppna filtret åt helvete och montera i ett insattsfilter och en diesel snork.

EvoTre Evo raggare
5 oktober 2012 · 386 Inlägg

Låter som dumpventilen/avlastningsventilen? Om du hör att den fladdrar ur luftfiltret. Kan även ge problem med laddtrycket då den inte orkar hålla emot trycket.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
olof102
5 oktober 2012 · 342 Inlägg

Varför har du bytt till en Garrett T25? Dom har urusel tryckklocka som tappar spänsten efter några tusen mil, resulterar i stort sätt alltid i instabilt/fladdrande laddtryck...

Kan till 99% chans säga att felet ligger där, om du nu verkligen bytt till en T25:a från GT17.

Om du menar att det fladdar ur luftfiltret när du kliver av gasen så riktar jag om min gissning till dumpventilen!

Senast redigerat av olof102 (5 oktober 2012)

Bibbarn
5 oktober 2012 · 15 Inlägg

pukan2 skrev:
om lmm är trasig ger det inga felkoder. hade helmysko laddtryck på min 9-5 när jag hade öppetfilter på den. det visade sig att lmm va trasig, jag lämnade visligen in den på maptun som fick fram att den va trasig. testa med en lmm som du vet till 100% är hel och släng det öppna filtret åt helvete och montera i ett insattsfilter och en diesel snork.

LMM var inte problemet.. har kollat idag och bytt till en som jag vet funkar. samma problem kvarstår..

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
Bibbarn
5 oktober 2012 · 15 Inlägg

EvoTre skrev:
Låter som dumpventilen/avlastningsventilen? Om du hör att den fladdrar ur luftfiltret. Kan även ge problem med laddtrycket då den inte orkar hålla emot trycket.

tog bort dumpventilen och kollade och den, den var helkass.. membranet i dumpventilen var borta..
bytte då till en som var hel. samma problem..

kanske är så att original dumpventil är för klen ?

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
Bibbarn
5 oktober 2012 · 15 Inlägg

olof102 skrev:
Varför har du bytt till en Garrett T25? Dom har urusel tryckklocka som tappar spänsten efter några tusen mil, resulterar i stort sätt alltid i instabilt/fladdrande laddtryck...

Kan till 99% chans säga att felet ligger där, om du nu verkligen bytt till en T25:a från GT17.

Om du menar att det fladdar ur luftfiltret när du kliver av gasen så riktar jag om min gissning till dumpventilen!

jag har inte bytt turbo utan har suttit sen original ? om inte den tidigare ägaren har bytt men det tror jag inte då han inte kunde ett smack om bilar och bara lämnat in den på saab hela tiden. var 700e mil för oljebyte. och det finns inga kvitton som tyder på ett turbobyte..

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
olof102
5 oktober 2012 · 342 Inlägg

Bibbarn skrev:

olof102 skrev:
Varför har du bytt till en Garrett T25? Dom har urusel tryckklocka som tappar spänsten efter några tusen mil, resulterar i stort sätt alltid i instabilt/fladdrande laddtryck...

Kan till 99% chans säga att felet ligger där, om du nu verkligen bytt till en T25:a från GT17.

Om du menar att det fladdar ur luftfiltret när du kliver av gasen så riktar jag om min gissning till dumpventilen!

jag har inte bytt turbo utan har suttit sen original ? om inte den tidigare ägaren har bytt men det tror jag inte då han inte kunde ett smack om bilar och bara lämnat in den på saab hela tiden. var 700e mil för oljebyte. och det finns inga kvitton som tyder på ett turbobyte..

Ja, turbon måste onekligen vara bytt då, för original sitter där en Garrett GT1752.

Tror tyvärr det är där ditt problem ligger också, byta till en förstärkt eller ny original -tryckklocka så ska du se att den håller laddet stabilare!

EvoTre Evo raggare
5 oktober 2012 · 386 Inlägg

Nej dumpventilen skall hålla. Tippar på att med det kalla klimatet som kommer nu gör så att din bil laddar mer, dvs som dem andra säger att din tryckklocka inte klarar högre laddtryck. Vad menar du att med att den fladdrar? Har den bara helt enkelt ostabilt ladd eller fladdrar laddtrycket den bokstavligen när du släpper gasen?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Bibbarn
6 oktober 2012 · 15 Inlägg

EvoTre skrev:
Nej dumpventilen skall hålla. Tippar på att med det kalla klimatet som kommer nu gör så att din bil laddar mer, dvs som dem andra säger att din tryckklocka inte klarar högre laddtryck. Vad menar du att med att den fladdrar? Har den bara helt enkelt ostabilt ladd eller fladdrar laddtrycket den bokstavligen när du släpper gasen?

okej, nej aså det fladdrar inte när jag kliver av utan den laddar på bra upp till 0.8 0.9.. sen börjar det fladdra och den får inte tillräckligt med luft.. när jag kliver av så släpper den trycket och så som den ska.. men det är alltså när jag gasar det fladdrar.. skall ordna en film under dagen.

men det är nog mycket väl turbon då jag provat byta näst intill allt annat wink

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
Bibbarn
6 oktober 2012 · 15 Inlägg

har idag provat en ny mapsensor/tryckgivare. inga framgångar änsålänge...

får följa era råd och byta klockan !

men frågan är om det är mer värt att uppgradera sig och köpa en td04 har ju köpt alla rör som krävs för bytet. men kanske är mer värt att byta klockan till en början och se om det är där felet ligger..

Nissan Skyline "R33 GTS-T" (1994)
olof102
7 oktober 2012 · 342 Inlägg

Kör själv TD04:an, och kan säga att det var helt klart värt uppgraderingen från T25:an!

Min T25:a hade samma problem som din, att laddtrycket fladdrade, tappade också väldigt mycket laddtryck på högre varv, sjönk rätt snabbt där.
Med TD04:an ligger det tokstabilt på 1,35bar hela vägen upp till ~5200 varv, med Maptun steg 4.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang