3" eller 2.5" avgas till min 940turbo. skillnader ?!

Boobby
1 oktober 2012 · 94 Inlägg

Tjenare ! Tänkte dona med mitt avgasrör och jag är osäker.
Kan jag köra med 3" downpipe och resten 2.5"?
Har inte tänkt att trycka i hur mycket häst som helt i bilen.
Hade tänkt byta till lite större turbo, större spridare, 3"lmm och 3" ic, annan kam, och chipp har jag redan.
Eller ska jag köra med 3" hela vägen tycker ni ?!
MVH

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Zzoink
1 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

jag kör 3" hela vägen på min som bara är chippad och uppstallt ladd till 0.8 och det funkar fint smile

Boobby
2 oktober 2012 · 94 Inlägg

Zzoink skrev:
jag kör 3" hela vägen på min som bara är chippad och uppstallt ladd till 0.8 och det funkar fint smile

vart har du köpt ditt 3" ? för vad jag  har läst så har iaf JT's 3" dålig pass form, och jag vill inte få ett "hängande" rör, vill kunna sänka bilen utan att de ska ta i vid varje fart hinder ^^

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 oktober 2012 · 2 390 Inlägg

Boobby skrev:

Zzoink skrev:
jag kör 3" hela vägen på min som bara är chippad och uppstallt ladd till 0.8 och det funkar fint smile

vart har du köpt ditt 3" ? för vad jag  har läst så har iaf JT's 3" dålig pass form, och jag vill inte få ett "hängande" rör, vill kunna sänka bilen utan att de ska ta i vid varje fart hinder ^^

Hade JT på min gamla och passformen var kalas.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Zzoink
2 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

inte jag som har byggt eller köpt det smile men jag kör med sänksats och det skrapar i lite i fartguppen smile inte så  man blir rädd utan det är som normalt skrap smile

Louksor
3 oktober 2012 · 1 915 Inlägg

Tro inte allt du läser!
Är många som skriver att JT har dålig passform, men oftast beror det på den som monterar avgassystemet.
Hade själv JT 3" på min 945a och visst, om man bara slänger upp det o skruvar ihop klämmorna så är väl kanske inte passformen den bästa!
Men om man lägger nån minut på att även justera in det o vrida lite på rören där det behövs osv så är passformen lika bra som original!

DP tycker iaf jag att du ska köra med 3", men resten av systemet funkar lika bra med 2,5" som 3".

Om du tänkt sätta dit 3" hela vägen, byter du även ut katalysatorn till 3" då ? Annars har du en strypning där.
Vill du ha en tystare bil så kör med 2st dämpare, för mera ljud så använd bara 1 dämpare.
Jag hade 2st dämpare på min först, men ersatte den främre med ett rör istället efter ett tag.
Lät lite mer än original, men ändå lagomt ljud och varken polis lr SBP klagade på nivån.

Vill du komma billigast undan så köp universaldelar på biltema, mekonomen osv och bygg ett eget avgassystem.

Boobby skrev:
vart har du köpt ditt 3" ? för vad jag  har läst så har iaf JT's 3" dålig pass form, och jag vill inte få ett "hängande" rör, vill kunna sänka bilen utan att de ska ta i vid varje fart hinder ^^

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Boobby
4 oktober 2012 · 94 Inlägg

hmm.. okej! men då tror jag att jag köper mig ett rör från JT iallafall då!
får börja med 2 burkar och prova annars är det ju som sagt som du sa att bara ta bort den främmre och ersätta med en bit rak rör smile


Louksor skrev:
Tro inte allt du läser!
Är många som skriver att JT har dålig passform, men oftast beror det på den som monterar avgassystemet.
Hade själv JT 3" på min 945a och visst, om man bara slänger upp det o skruvar ihop klämmorna så är väl kanske inte passformen den bästa!
Men om man lägger nån minut på att även justera in det o vrida lite på rören där det behövs osv så är passformen lika bra som original!

DP tycker iaf jag att du ska köra med 3", men resten av systemet funkar lika bra med 2,5" som 3".

Om du tänkt sätta dit 3" hela vägen, byter du även ut katalysatorn till 3" då ? Annars har du en strypning där.
Vill du ha en tystare bil så kör med 2st dämpare, för mera ljud så använd bara 1 dämpare.
Jag hade 2st dämpare på min först, men ersatte den främre med ett rör istället efter ett tag.
Lät lite mer än original, men ändå lagomt ljud och varken polis lr SBP klagade på nivån.

Vill du komma billigast undan så köp universaldelar på biltema, mekonomen osv och bygg ett eget avgassystem.

Boobby skrev:
vart har du köpt ditt 3" ? för vad jag  har läst så har iaf JT's 3" dålig pass form, och jag vill inte få ett "hängande" rör, vill kunna sänka bilen utan att de ska ta i vid varje fart hinder ^^

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dirtymike
4 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Raka rör baa in genom torpedväggen o ut genom dörren wink

Jeep J20 (1978)
Dedron
6 oktober 2012 · 169 Inlägg

En liten fråga.
om ja kör med 3* DP, är de måste att ha 3* katt eller duger de med 2,5 ? tacksam för svar! smile Om ja nu väljer att köra med 3* dp och resten 2,5* kan ja övergå till 2,5 katt direkt eller ska de vara 3* katt innan 2,5?

Senast redigerat av Dedron (6 oktober 2012)

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2012 · 13 790 Inlägg

välj en 3" kat för det är där värmen blir som värst och där vill man oxå ha ett högt flöde
det är derför man kör med 3" downpipe oxå för att få bort värmen för varma avgas tar med plats än kalla

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang