Byta turbo 525 tds med mekpump? tips

motorjeppe
23 september 2012 · 21 Inlägg

har en e30 med 525 tds motor med mekaniska pumpe som jag tänkte få lite mer snurr i. nuläget laddar jag 1.5 o pumpen skapligt påställd.

tänkte byta upp mig lite i turbo väg nu. o vill ha tips på vad som passar org grenrör o vad som funkar bäst.

tanken är att skicka väg pumpen till dieselmeken i vinter, så vill ha en turbo som orkar ladda mer än vad orginal pump klarar. men som även ska gå o köra med bara påställd pump utan att få ladd vid 4000...


går det att vända upp och ner på grenröret? för att få lite mer plats. (ska bygga eget grenrör senare)

om det är någon som trimmat en m21 d24 nåt så får han gärna komma med lite allmänna tips.


är även lite sugen på vatten/methanol sprut o vill ha lite mer info ang detta. vad för pump kan man köra med? vart får man tag i nåt passande munstycke? osv osv

norlingen
27 september 2012 · 51 Inlägg

Orginal grenrörer klarar inte mer än ca 180 hk resten övergår till värme. Och de går inte att vända grenröret upp och ner. Klracing har fått in flänsar till m21d24 om du har funderat på att bygga eget. Dom heter m51d24 men dom passar inte på m51d25 iaf. De har ja redan provat. Angående turbon så ska ja köra me en garrett gt32. Får se hur den lirar me allt. Gt35/hx35 blir nog för stor. Du kanske kan prova en kkk27 där de sitter integrerad wg.
Byt intercooler också så kanske du kan få ur någon hk till smile

Oliiiwer
12 oktober 2012 · 10 Inlägg

Grenröret pallar mer än 180hk... och du säger du laddar 1.5bar nu, det är när du börjar komma upp i 2-2.5bar och uppåt som de bara blir värme då bör du fundera på bättre grejer;)

Och grenröret går att vända upp och ner för att få mer plats! "Bult on" jag rekomenderar en kkk (mercedes 300td) turbo:) och detta passar direkt på!wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang