Byte av drivknut volvo 855 2,5 se 95.

OmegaCoffe Dumpersförare.
4 november 2012 · 970 Inlägg

Drivknuten bytad idag. var ett jävla helvete med att få av det som satt kvar fick inte av låsringen så vi fick bända och dra ut den. sen gillade jag inte att den var så svår att få på drivaxeln fick slå som fan för att få på den. och ja vi fick den att gå i sina splines. men att få ut drivaxeln ur lådan gick bra. ingen olja kom ut i heller.
så nu är jag jävligt glad att man kan köra till jobb i morgon och slippa köra med en kass knut.smile

Hade ingen tillgång till skruvstöd så fick göra allt i mitt vanliga garage och en del armstyrka haha.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
te_wik Forummoderator
4 november 2012 · 12 813 Inlägg

Man brukar ofta få hjälpa till låsringen att hamna på rätt plats med typ en radiomejsel eller liknande, annars är det stor risk att låsringen inte hamnar rätt och blir förstörd när man slår in knuten med våld. Det ska inte behövas utan några lätta knack med plastslägga ska räcka om det är rent och fint, rätt i splines och låsningen hamnar rätt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
volvojonnie
4 november 2012 · 98 Inlägg

te_wik skrev:
Man brukar ofta få hjälpa till låsringen att hamna på rätt plats med typ en radiomejsel eller liknande, annars är det stor risk att låsringen inte hamnar rätt och blir förstörd när man slår in knuten med våld. Det ska inte behövas utan några lätta knack med plastslägga ska räcka om det är rent och fint, rätt i splines och låsningen hamnar rätt.



Mvh Tommy

precis så det ska låta!

OmegaCoffe Dumpersförare.
5 november 2012 · 970 Inlägg

te_wik skrev:
Man brukar ofta få hjälpa till låsringen att hamna på rätt plats med typ en radiomejsel eller liknande, annars är det stor risk att låsringen inte hamnar rätt och blir förstörd när man slår in knuten med våld. Det ska inte behövas utan några lätta knack med plastslägga ska räcka om det är rent och fint, rätt i splines och låsningen hamnar rätt.



Mvh Tommy

Mm men nu var det så att vi satte ringen på drivaxeln först vilken man tydligen inte skulle. Men sen ska vel fan inte knuten vara så jävla svår att få på axeln iheller. den ska ju glida på lätt. kan det vara att splinsen har fått några skador? kunde inte se något iaf.

Gick trögt redan från början. och vi gjorde ju rätt den kom i sina spår som den skulle.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
te_wik Forummoderator
5 november 2012 · 12 813 Inlägg

Jag har du alltid låsringen på axeln, på det sättet är det lättare att se så den hamnar på plats. Trycka på knuten i splines tills den stöter emot ringen, sen pilla den till rätt plats och därefter knacka in knuten lätt.

Visst kan det vara så att det är skador på splinsen, att rengöra och kontrollera noga är A och O, lite fett på splinsen skadar inte heller. Om man är tvungen att vålda in knuten med slägga eller liknande är något fel och man bör inte fortsätta slå in den.

Nu skriver du ju att den gick tungt redan från början, men tänk dig om det börjar gå tungt först när knuten kommer till låsringen, slår man då in knuten med våld är risken stor (och nästan helt garanterat) att ringen hamnar fel och allt blir galet. Ringen böjs och hamnar i splinsen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
OmegaCoffe Dumpersförare.
5 november 2012 · 970 Inlägg

te_wik skrev:
Jag har du alltid låsringen på axeln, på det sättet är det lättare att se så den hamnar på plats. Trycka på knuten i splines tills den stöter emot ringen, sen pilla den till rätt plats och därefter knacka in knuten lätt.

Visst kan det vara så att det är skador på splinsen, att rengöra och kontrollera noga är A och O, lite fett på splinsen skadar inte heller. Om man är tvungen att vålda in knuten med slägga eller liknande är något fel och man bör inte fortsätta slå in den.

Nu skriver du ju att den gick tungt redan från början, men tänk dig om det börjar gå tungt först när knuten kommer till låsringen, slår man då in knuten med våld är risken stor (och nästan helt garanterat) att ringen hamnar fel och allt blir galet. Ringen böjs och hamnar i splinsen.



Mvh Tommy

Mm risken finns ju att det kan ha varit skit på splinsen. första gången detta för mig. men det är inget att skylla på visst skulle ju ha slutat att banka men gjort är gjort. tror ju defenitivt inte  att den lär lossna iaf. men om det händer man bytar knut igen någon gång vet jag vad man ska och inte göra. jag är inte den som lämmnar in bilen i heller för jag vill göra allt sj.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Gronwalls
21 november 2012 · 1 808 Inlägg

Har en S70 där yttredrivknutsdamask är taskig på.. Är det bara att dra ut höger drivaxeln försiktigt så inte knuten åker isär.. räcker det för att den ska lossna från växellådan?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
te_wik Forummoderator
21 november 2012 · 12 813 Inlägg

Gronwalls skrev:
Har en S70 där yttredrivknutsdamask är taskig på.. Är det bara att dra ut höger drivaxeln försiktigt så inte knuten åker isär.. räcker det för att den ska lossna från växellådan?

Nej, du måste använda ett spett eller liknande och bända ut den försiktigt. Stödlagret måste du också släppa.
Men för ett damaskbyte behöver du ju egentligen inte ta loss hela axeln, men visst underlättar det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Gronwalls
21 november 2012 · 1 808 Inlägg

te_wik skrev:

Gronwalls skrev:
Har en S70 där yttredrivknutsdamask är taskig på.. Är det bara att dra ut höger drivaxeln försiktigt så inte knuten åker isär.. räcker det för att den ska lossna från växellådan?

Nej, du måste använda ett spett eller liknande och bända ut den försiktigt. Stödlagret måste du också släppa.
Men för ett damaskbyte behöver du ju egentligen inte ta loss hela axeln, men visst underlättar det.



Mvh Tommy

Hur jävligt till sitter stödlagret då?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang