Service av Volvo 850 td. Vad ska jag tänka på?

toml
4 december 2012 · 16 Inlägg

Modell : Volvo 850 t5
Årsmodell : 94
Mil : 26000
Ämne : service
Godagens alla biltokar! Som ni säkert har läst har jag en 850 t5 som jag jag undrar lite över.
Jag tänkte göra en service, vad ska bör jag göra/tänka på. Något speciellt som ska göras när bilen gått såpas långt?

Senast redigerat av chrizz (4 december 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
4 december 2012 · 7 243 Inlägg

byt olje filter stift och se glad ut ... vet du inte när kamremen är bytt så byt den också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
twin_cam Smålänning
4 december 2012 · 7 877 Inlägg

Kolla vad bilen gått. Kamremmen går 10000 mil mellan byten, är det dags - byt den!

Byt olja och oljefilter
bromsvätska om det är runt 2-3 år sen sist.
bränslefilter brukar jag byta runt typ 15-20000 mil bara för att nytt är fint och dom kostar inte så mycket.

Väck med hjulen och kolla:
Bromsbelägg
känn så ok och glidpinnar går som dom ska
Kolla så inte bromsslangarna har sprickor
kolla så skivorna inte är för slitna

Kolla:
Avgassystem
bromsrör
bränslerör
spindelleder
styrleder
länkarmsbussningar
stötdämpare
kolla så det inte är för mycket rost i balkar och bärande delar
Kontrollera servonivån och att motor och utrustning inte läcker för mycket olja
Smörj gångjärn i dörrarna

Kolla lufttryck och mönstedjup
Kolla så alla lampor lyser.

Släck servicelampan (bara vissa 850 har sånna)
Notera.

Sen är det bara att gasa järnet!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2012 · 26 183 Inlägg

twin_cam skrev:
Kolla vad bilen gått. Kamremmen går 10000 mil mellan byten, är det dags - byt den!

Byt olja och oljefilter
bromsvätska om det är runt 2-3 år sen sist.
bränslefilter brukar jag byta runt typ 15-20000 mil bara för att nytt är fint och dom kostar inte så mycket.

Väck med hjulen och kolla:
Bromsbelägg
känn så ok och glidpinnar går som dom ska
Kolla så inte bromsslangarna har sprickor
kolla så skivorna inte är för slitna

Kolla:
Avgassystem
bromsrör
bränslerör
spindelleder
styrleder
länkarmsbussningar
stötdämpare
kolla så det inte är för mycket rost i balkar och bärande delar
Kontrollera servonivån och att motor och utrustning inte läcker för mycket olja
Smörj gångjärn i dörrarna

Kolla lufttryck och mönstedjup
Kolla så alla lampor lyser.

Släck servicelampan (bara vissa 850 har sånna)
Notera.

Sen är det bara att gasa järnet!

Rätta mig om jag har fel någon, men det är väl 12000 som gäller på dessa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Christian S
4 december 2012 · 4 816 Inlägg

ja speciellt med tanke på att det är 1500mils intervall på servicerna så blir det svårt att byta den var 10000mil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2012 · 13 790 Inlägg

12.000mil på 850 nyare v70 är det väll 16.000mil

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
chrizz Administratör
4 december 2012 · 11 790 Inlägg

Tänk på att författa en tydlig rubrik också, inte bara skriva information i trådens första inlägg. "Service" som rubrik är långt ifrån tillräckligt för den här typen av tråd. Jag har redigerat åt dig, men tänk på det till nästa gång tack.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
toml
6 december 2012 · 16 Inlägg

Tackar och bockar för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang