Volvos LH 2.4 till Saabmotor ?

Bergqvistt
2 december 2012 · 43 Inlägg

Funderat länge över detta!
Rakställning av Saab motor i Volvo.

Volvo 240 elpiska, LH 2.4
Volvo turbons boxar
Saab 9000 långmotor, LH 2.4.2 DI/APC

Dessa har ju liknande styrsystem. Det borde ju rimligtvis gå att flytta över.
Bäst av allt vore om det gick att få detta att funka ihop med kortmotorn!!

Volvons tändning går väl enbart efter svänghjulstriggern?
Har Saabmotorn samma typ av triggergivare ?
Äldre kamdriven Saabfördelare kanske?
Passar denna till kortmotor?

MVH Berka

Revotech Pedal To The Metal
2 december 2012 · 750 Inlägg

M_Broberg skrev:
Bara en fråga, Varför?

Och varför ska du ha det på kortmotorn!? där sitter ju redan Trionic. Googla T5suite..

Agree.. Trionic 5 är är ju dessutom betydligt bättre och lättare att jobba med.. Varför skulle du vilja ha volvoboxar och piskor i SAABen när det är (typ) likadant system? Det är ju bara åka med org SAAB grejor isåfall

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Bergqvistt
2 december 2012 · 43 Inlägg

Anledningen är att Trionic kräver hastighetsignal.
9000 från lådan och 900 från bakre ABSen.
Nej, Amazon har inte abs.
Ja, det går att limma magneter m.m på kardan.

MEN då 90% av alla dessa byggen stannar där så vill jag i ett första skede slippa det.
Därav frågan om dessa system är kompatibla med varandra.

Omformulerar frågan;
Kan jag använda 240piska till långmotorn med saabs boxar?

Senast redigerat av Bergqvistt (2 december 2012)

Stoorn Legitimerad klåpare
2 december 2012 · 212 Inlägg

Du får ursäkta mig om jag hänger kvar på trionic ett tag men borde det inte gå att använda sig att en 240 axel och modifiera signalen från den så det stämmer med saab systemet?

Opel Vectra (1995)
Bergqvistt
2 december 2012 · 43 Inlägg

Intressant, simulera = bara han får nått värde men det behöver inte stämma?

Alltså borde det gå att köra på 240ins bakaxel trigger som Stoorn föreslog ?!

Mangs
3 december 2012 · 36 Inlägg

Här har du lite att läsa

http://www.trionictuning.com/forum/view … p;start=20

Ska kunna gå att i programmet programmera utväxlingsförhållandet till den signalen som kommer från Volvon så att du kan utnyttja laddstrycksbegränsningarna för 1:an, 2:an och backen. Något med tomgången var det också har jag fått för mig.

Tack och hej!

Saab 9000 2.0t classic "Mangs Performance" (1998)
Poppo-
6 december 2012 · 51 Inlägg

Jag kör trionic i min 740 och den fungerar bra, har byglat över varvräknar signalen in på hastighetssignal sen ändrat en inställning i T5suite och den funkar kanon, men går även att koppla till tex en nyare 240 axel, bara att ställa in antal mätpunkter och utväxling i T5suite så funkar det med.

Volvo 745 "M104" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang