HJÄLP!! Startmotor går baklänges - 740 D24 -88

Adam95
4 december 2012 · 37 Inlägg

Hej! För nån dag sedan när det var -25 grader ute ville inte min diesel gå runt på startmotorn, och inte heller idag när det var -3 grader. Så jag plockade isär startmotorn och kollade lite, skruvade sedan ihop den igen och provade om den fungerade genom att koppla + och - till den. Då märkte jag att den snurrar åt fel håll. Kugghjulet ska skjutas ut men det gör det inte eftersom att den snurrar åt fel håll. Någon som vet varför den snurrar åt fel håll? Eller ska det vara så?(troligen inte). Kan jag ha gjort nått fel när jag skruvade ihop den? Kan det vara nått med kolen som göt det?
Tacksam för svar!

Adam95
4 december 2012 · 37 Inlägg

Kan tillägga att jag har provat att vänt på + och - kablarna men den snurrade ändå åt fel håll. sad

Meaganeowner
6 december 2012 · 2 250 Inlägg

Det ska vara bra strömförsörjning för att tillräckligt bra snurr på startmotorn. Funkar inte med klena kablar, ens för test..
Startkablar är bra.
Och så var det inkopplingen! minus till höljet - jord - startmotorns chassie.  Plus till polskon - skruven, där den grova kabeln från batteriet var ansluten! Sen lägger Du en positiv spänning på den lilla anslutningen. Då går solenoiden till och rycker fram bendixdrevet!

Men.... problemet med svag startmotor, till t ex dieselbil beror ofta på att någon av de minst 4 kolen inuti startmotorn är slut. Min startmotor i Passaten orkade inte när det var kallt. Trodde att det var batteriet. Men det var just 2 av de 4 kolen som var helt slut.

Adam95
7 december 2012 · 37 Inlägg

tack! jag hade satt +-kabeln på den delen som går direkt in i startmotorn och kopplat förbi solenioden. Så nu går den åt rätt håll när jag kopplade som du skrev. Men den är dock för klen, så den orkar inte dra runt motorn. Har provat med 3 st batterier inkopplade men den orkade ändå inte, så det borde vara kolen som är slut som du säger.

Senast redigerat av Adam95 (7 december 2012)

Meaganeowner
7 december 2012 · 2 250 Inlägg

När kolen bli allt för slitna brukar de hänga upp sig. Som alltid så betingar reservdelar oförsvarligt mycket. Sen är det lit mickel för att få tid nya. Löda mm. Innan och under tiden du plockar isär - ta många foton ur flera vinklar. Och märk upp havel mot stomme o s v med en rits. Jag råkade på att ha en skrotad startmotor liggande som jag plockade delar av. Annars hade jag köpt en på någon skrot. Smidigast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang