Tresig fyrhjulsdrift xc90 ???

david_f_86
3 december 2012 · 8 Inlägg

Nu när vintern har kommit och man äntligen kan ha användning av AWD så funkar den inte sad

Bilen driver bara på framhjulen och det händer inte ett smack i bak. Finns det någon kunnig på området? Vad kan det tänkas vara för problem? Har hört att det kan vara så lätt som att byta olja i Haldex men finns det andra knep? Och jag vet att Volvo har felsöningsutrustning men jag vill kolla om det finns nån som har tips innan jag blir ruinerad på verkstad wink tacksam för svar.

ascona-tic
3 december 2012 · 1 497 Inlägg

Tippar på tryck/temp givare eller matarpump,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
viccoA
3 december 2012 · 3 110 Inlägg

Sitter det någon kardanaxel och drivaxlar kvar där bak?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 december 2012 · 2 973 Inlägg

viccoA skrev:
Sitter det någon kardanaxel och drivaxlar kvar där bak?

Bra fråga fast det låter tokigt. Alla XC90 är inte fyrhjulsdrivna smile


Utöver det så kan det vara VÄLDIGT mycket som stänger bakhjulsdriften. Haldex ECUn använder många signaler från bilens system för att avgöra hur mycket det ska driva bak. Bla ABS-givare, acc-givare, rattvinkel-givare, gasläges-givare, broms och handbroms med flera.
Om någon av dessa signaler försvinner kan Haldex ECUn gå in i "fail safe" och öppnar kopplingen helt = full FWD.

Jag hade börjat med att läsa ur felkoder, om du har drivaxlar och kardan wink

Ett inte ovanligt, och tyvärr dyrt fel är DEM-modul som gett upp. Kostar 10-15 lappar med jobbet på Volvo.
Läs mer t ex här: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=108599

Senast redigerat av matteeee (3 december 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
david_f_86
19 december 2012 · 8 Inlägg

Kollade upp vad felet var och det är Haldex styrenheten som har pajat. Bara boxen går på 17tusen + jobb. Jävligt kul sad Är tydligen ett väldigt vanligt fel på xc90 efter 15000mil.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 december 2012 · 2 973 Inlägg

david_f_86 skrev:
Kollade upp vad felet var och det är Haldex styrenheten som har pajat. Bara boxen går på 17tusen + jobb. Jävligt kul sad Är tydligen ett väldigt vanligt fel på xc90 efter 15000mil.

17-tusen?? Sjukt! Det måste gå att hitta billigare.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
david_f_86
19 december 2012 · 8 Inlägg

matteeee skrev:

david_f_86 skrev:
Kollade upp vad felet var och det är Haldex styrenheten som har pajat. Bara boxen går på 17tusen + jobb. Jävligt kul sad Är tydligen ett väldigt vanligt fel på xc90 efter 15000mil.

17-tusen?? Sjukt! Det måste gå att hitta billigare.

Jag har kollat typ skroten där ligger res delen på 6-7 tusen + jobb... Sen fins det firmor som reparerar elektronik då ligger priset på ca: 3 tusen men då vet man inte hur länge det håller.

ValP2k
19 december 2012 · 1 122 Inlägg

Säker d inte är pumpen ist? Prova mata ström direkt på den

gasa nu foer faen!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 december 2012 · 2 973 Inlägg

david_f_86 skrev:

matteeee skrev:

david_f_86 skrev:
Kollade upp vad felet var och det är Haldex styrenheten som har pajat. Bara boxen går på 17tusen + jobb. Jävligt kul sad Är tydligen ett väldigt vanligt fel på xc90 efter 15000mil.

17-tusen?? Sjukt! Det måste gå att hitta billigare.

Jag har kollat typ skroten där ligger res delen på 6-7 tusen + jobb... Sen fins det firmor som reparerar elektronik då ligger priset på ca: 3 tusen men då vet man inte hur länge det håller.

Vet man det med en beggad på skroten - eller en ny för den delen?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang