CBB 454 Trim/tips?

NeXz
17 december 2012 · 236 Inlägg

Hallå!! har införskaffat mig en camaro -76 som det sitter en tråkig 6:a i.

Införskaffat mig en 4 bultad 454 ca års -88 Komplett med toppar
Vad behövs?

Orginal toppar? har ej gjut nr i huvudet kan ta reda på dem som ja fick med.
Rullkam?
Ev måste borrning ske och hur mycket ska man borra? första överdimesionen? 0.30?
Räcker ett edelbrock rpm insug
Soppa pump? någon mekanisk ''värre''
förgasare?
kam?

Stakarna ska hålla orginal sägs det iallfall.
vill helst mata på med gas i framtiden och blocket skall vara spiksäkert.
Alutoppar blir nästa sommar..


Målet är 550hk~

Tack på förhand

Semifreak
22 december 2012 · 98 Inlägg

Tjena Micke!

Ska inte påstå att jag är någon expert på just CBB, men polaren kör en 454 med skruvis och lågt ladd. Det enda jag ville tipsa om är just att om du vill varva mer bör du ju byta vev smile

Tesla X P90DL "Dark Yoda" (2016)
BMW 120d "M-Sport" (2007)
BMW 435d "OemPlus" (2016)
Pianoman Dekadent barpianist
31 december 2012 · 71 Inlägg

Enklaste är att kika runt på olika crate engines med den effekten du vill ha. De flesta som säljer specar väldigt bra vad som sitter i/på snurrorna. Sedan kan är det upp till dig hur bra du kan tuna maskin.
Gamla 454 LS6 ger straxt runt 500hk. Lite mer kam på den setupen så har du 500+ som ingenting.
Rulle eller inte är en smaksak/prissak. Du når 550 på vanlig hydraulkam.
Om den måste borras så låt den som ska borra avgöra. Normalt sliten räcker med +.030 över (inte .30...)
Vev och stakar bör kollas och balanseras men håller lätt för den effekten.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang