Reg besiktning

nixon89 klabbarpan
2 januari 2013 · 3 041 Inlägg

Putteliten skrev:

Vettemannen skrev:

nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Ser ingen vits med det. Ser inte bra ut utan vill man inte använda dragkroken.......ta bort den istället. Tycker jag iaf.

/Benny

Det är ju i och för sig sant, men är det en skitbil som man inte vill kosta på så mycket så kan man göra så. Då kostar det inget och man slipper ringa runt å strula.

Exakt så jag menar. Typ vinterholk:)

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Lina-
2 januari 2013 · 1 213 Inlägg

Putteliten skrev:
Leta upp en stor jädra mutter, sen svetsar du fast den uppe på dragkulan. Draget går inte att använda och SBP klagar inte...

Blir inte godkänt göra så.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Putteliten
2 januari 2013 · 9 086 Inlägg

Lina- skrev:

Putteliten skrev:
Leta upp en stor jädra mutter, sen svetsar du fast den uppe på dragkulan. Draget går inte att använda och SBP klagar inte...

Blir inte godkänt göra så.

Inga problem, har själv testat och vet flera som gjort så....

Lina-
2 januari 2013 · 1 213 Inlägg

Putteliten skrev:

Lina- skrev:

Putteliten skrev:
Leta upp en stor jädra mutter, sen svetsar du fast den uppe på dragkulan. Draget går inte att använda och SBP klagar inte...

Blir inte godkänt göra så.

Inga problem, har själv testat och vet flera som gjort så....

Bara för flera lyckas besikta så betyder inte det att blir tillåtet att göra så. Som att jämföra med dom som lyckas besikta med hemmatonade lysen.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Haziza87
2 januari 2013 · 239 Inlägg

För mig kosta det runt 400kr

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Sjodahl
2 januari 2013 · 730 Inlägg

Lina- skrev:

Putteliten skrev:

Lina- skrev:

Blir inte godkänt göra så.

Inga problem, har själv testat och vet flera som gjort så....

Bara för flera lyckas besikta så betyder inte det att blir tillåtet att göra så. Som att jämföra med dom som lyckas besikta med hemmatonade lysen.

jag har gjort så på en bil med. Då var det SBP som sa det alternativet själva. Den bilen har varit inne fler ggr sedan utan problem. Så vad grundar du det på att det är olagligt?

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
2 januari 2013 · 447 Inlägg

Att svetsa en mutter eller liknande på kulan är ju samma sak som att montera bort kulan. Du kan inte koppla till en släpvagn men du kan hänga ett cykelställ på den. (och det kan ju vara bra om man har kids och kanske ska på semester eller så.)

Men det enklaste är väl att åka in på SBP och fråga, eller ringa 0270-124 96. Jag har hört att det kostar 500:- att regbesiktiga en bil som du har MONTERAT en krok på.. då bör det ju vara samma lika om man ska MONTERA BORT den.

EDIT:

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – enkel.
Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), demontering av dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.

Fordon     Totalvikt   Pris
Personbil  ---           380:-

Källa: http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … gistrering

Senast redigerat av Sqweebz (2 januari 2013)

Ont om hästkrafter är det gott om.
Flickstahh
3 januari 2013 · 64 Inlägg

Tackar för alla svar, har bokat en reg besiktning nu! smile

thule_92
3 januari 2013 · 124 Inlägg

Jag besiktigade min v70 för drygt 3 månader sen nu och den ficka ja en 2a på att balken till dragkroken var dålig på, men istället för o byta dragkrok så svetsade ja fast en stor mutter på kulan så länge till ja orkade montera av draget. Och de var inga som helst problem då ja nämnde att ja ville regga om och de gjordes då samtidigt på ombesiktningen.

BMW 530d (2000)
hablam
18 januari 2013 · 136 Inlägg

Lina- skrev:

Putteliten skrev:

Lina- skrev:

Blir inte godkänt göra så.

Inga problem, har själv testat och vet flera som gjort så....

Bara för flera lyckas besikta så betyder inte det att blir tillåtet att göra så. Som att jämföra med dom som lyckas besikta med hemmatonade lysen.

såvitt jag vet skall detta vara lagligt. bilen blir då omreggad och man får sedan texten (draget får endast användas som cykelhållare) på regbeviset.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2013 · 13 777 Inlägg

Lina- skrev:

Putteliten skrev:

Lina- skrev:

Blir inte godkänt göra så.

Inga problem, har själv testat och vet flera som gjort så....

Bara för flera lyckas besikta så betyder inte det att blir tillåtet att göra så. Som att jämföra med dom som lyckas besikta med hemmatonade lysen.

va är du säker på det..jag som trodde mina hemma tonade baklysen var godkända när jag rullat igenom med dom på bes..

trodde även min chipptrimning på 740 skulle vara godkänt...


eller inte smile

har bes utan drag ett antal gånger fast dom varit reggade med drag. en bil upptäckte dom det direkt!
fick göra en reggbesiktning på plats kostade som en förenklad reggbesiktning inget krångel eller nått
kände att det var bättre att ta det direkt istället för att få en 2:a

men bara för att dom missar saker så är det inte mer okej för det.smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang