Rakställa motorn i en s60 T5

jimmie_740
19 december 2012 · 11 Inlägg

hejsan! har lite funderingar på att rakställa motorn i min s60 så den driver bak ist.

frågan är då vart kan man vända sig då jag inte vågar ge mig på detta själv,
vad skulle det i runda slängar kosta?
vilken typ av drivlina ska man använda sig av?

det är planerat att ett steg 3 chip från bsr ska in i den så drivlinan borde klara dessa påfrestningar.

tack för svar!

Volvo S60 T5 "Mr Rabbit" (2001)
Marlboroman
19 december 2012 · 8 234 Inlägg

Det enklaste sättet att göra det är att bygga en ny ram från grunden och sedan montera karossen på den ramen. Och karossen lär kapa ur en hel del för att det ska gå. Och sen lär det byggas nytt golv och annat. Ska man försöka sig på att bygga om bilen som den är så är det en enorm mängd jobb som lär göras.

Ett sånt där bygge om man lämnar iväg det lär inte kosta under 100.000:-. Sen ska det regitreras in med dem krav och kostnader det innebär.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jimmie_740
19 december 2012 · 11 Inlägg

Ajdå! inte dom nyheterna jag hade hoppats på hmm
får nog bli ett bra tag in i framtiden innan ekonomin finnes till det hmm

Tack för extremt snabbt svar iaf smile

Volvo S60 T5 "Mr Rabbit" (2001)
macke250
19 december 2012 · 8 Inlägg

S60 finns ju som AWD? då finns de ju en bakvagn färdig, och nya motorfästen fram kan ju inte vara så svårt att svetsa om. däremot kan ju torpedväggen behöva flyttas bakåt en del

Har alldrig haft eller kollat så noga på en s60 men lekte lite med tanken bara

Audi 100 Turbo quattro "Striidsvagnen" (1988)
Audi s4 (2000)
KHRacing
19 december 2012 ·

kolla min byggtråd...

jimmie_740
19 december 2012 · 11 Inlägg

KHRacing skrev:
kolla min byggtråd...

menar du evon?

Volvo S60 T5 "Mr Rabbit" (2001)
Stenvall91
20 december 2012 · 2 Inlägg

Hej! hur är det med att laga S60 t5 2002 årsm till 4wd med att ta 2.4t awd,2.5t awd eller S60R:s awd

macke250 skrev:
S60 finns ju som AWD? då finns de ju en bakvagn färdig, och nya motorfästen fram kan ju inte vara så svårt att svetsa om. däremot kan ju torpedväggen behöva flyttas bakåt en del

Har alldrig haft eller kollat så noga på en s60 men lekte lite med tanken bara

jimmie_740
20 december 2012 · 11 Inlägg

macke250 skrev:
S60 finns ju som AWD? då finns de ju en bakvagn färdig, och nya motorfästen fram kan ju inte vara så svårt att svetsa om. däremot kan ju torpedväggen behöva flyttas bakåt en del

Har alldrig haft eller kollat så noga på en s60 men lekte lite med tanken bara

finns det någon mer som vill bolla lite med tanken om hur det skulle gå till och ev kostnader/jobb som läggs ner?smile

Volvo S60 T5 "Mr Rabbit" (2001)
macke250
20 december 2012 · 8 Inlägg

Stenvall91 skrev:
Hej! hur är det med att laga S60 t5 2002 årsm till 4wd med att ta 2.4t awd,2.5t awd eller S60R:s awd

macke250 skrev:
S60 finns ju som AWD? då finns de ju en bakvagn färdig, och nya motorfästen fram kan ju inte vara så svårt att svetsa om. däremot kan ju torpedväggen behöva flyttas bakåt en del

Har alldrig haft eller kollat så noga på en s60 men lekte lite med tanken bara

Tjena!
Vad menar du med att laga? wink

Audi 100 Turbo quattro "Striidsvagnen" (1988)
Audi s4 (2000)
Lopphunden Turbobonde
20 december 2012 · 277 Inlägg

Bolla bolla

Säg att du rakställer motorn, så kan ju en M90 för vitmotor kanske passa? Om den gör det så kommer ju problemen om plats, får motorn plats när den är rak och hur blir det med lådans plats? Kapa torped blire kanske aktuellt.
Lådan måste ju på något vis sättas fast också och inte finns de fästen för det heller.

Sedan efter lådan, kardanen. Kan man modifiera befintlig så att den passar in på M90in? Orkar den med vridet då allt kommer hamna på bakhjulen ifall den var gjord för AWD? Hur kommer bakvagnen hänga med, kaffeved eller lugna pucklar?

Bollat ordentligt nu, kan knappt något om den bilen med kanske värt att fundera vidare på. Hade en AWD i tankarna.

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
KHRacing
20 december 2012 ·

jimmie_740 skrev:

KHRacing skrev:
kolla min byggtråd...

menar du evon?

jupps. ungefär samma förfarnade förutom att jag redan hade en kardan (men den fick moddas)
samt att du har fästen för en bakaxelklump i bakvagnen redan från samma modell med AWD,
dock tror jag ej att Volvo´s bakaxelklump gillar RWD alls.

jag har alltså vänt motorn 90grader, byggt egen växellådstunnel (vilket varken evon eller volvon har, de har dock båda en kardantunnel.

mvh k

ErikAxelsson
21 december 2012 · 517 Inlägg

Finns en som håller på med detta just nu.. Volvo 5:a, ZF låda och mustangaxel.. Han avslöjar mer på forumet när det börjar dra ihop sig..

Men jag kan ju säga till en början, det är MER jobb än man tror. Vi kan börja med, vart ska du ha styrväxeln?

Stenvall91
22 december 2012 · 2 Inlägg

Jag menade att bygga om den från fwd till 4wd med att använda någon av s60:s 4wd fyrhjulsdrift?smile

macke250 skrev:

Stenvall91 skrev:
Hej! hur är det med att laga S60 t5 2002 årsm till 4wd med att ta 2.4t awd,2.5t awd eller S60R:s awd

macke250 skrev:
S60 finns ju som AWD? då finns de ju en bakvagn färdig, och nya motorfästen fram kan ju inte vara så svårt att svetsa om. däremot kan ju torpedväggen behöva flyttas bakåt en del

Har alldrig haft eller kollat så noga på en s60 men lekte lite med tanken bara

Tjena!
Vad menar du med att laga? wink

macke250
22 december 2012 · 8 Inlägg

Stenvall91 skrev:
Jag menade att bygga om den från fwd till 4wd med att använda någon av s60:s 4wd fyrhjulsdrift?smile

macke250 skrev:

Stenvall91 skrev:
Hej! hur är det med att laga S60 t5 2002 årsm till 4wd med att ta 2.4t awd,2.5t awd eller S60R:s awd

Tjena!
Vad menar du med att laga? wink

Okej då är vi på samma spår wink men det är ju om bakdiffen håller för å ta hand om all kraft?

Audi s4 (2000)
Audi 100 Turbo quattro "Striidsvagnen" (1988)
kardanknuten
22 december 2012 · 32 Inlägg

Awd bakaxeln är inte mycke att hänga i hjulgran då den är ju inte gjord konstant driv och höga moment..är nog BMW grejor man ska kika efter om man ska göra den RWD

Nissan King Cab 4x4 Diesel "King Kong" (1989)
jimmie_740
27 januari 2013 · 11 Inlägg

har skickat pris förfrågan till L-M-R.

runt 110-220 papp.

om det blir aktuellt så skulle det nog bli bmw grejjor i baken. det skulle ju bli fett.

smilesmile

Volvo S60 T5 "Mr Rabbit" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang