Mutterjäveln får jag inte loss. Slang till bromsok.

steelseries
30 januari 2013 · 327 Inlägg

eftersom värmen kom idag, fortsätte jag skruva på bil... Allt gick fint tills jag skulle byta sista bromsoket....

som dom flesta kanske vet ser det ju ut såhär : http://fuskbugg.se/dl/SYybDh/gdgs.png

Jag ringa in muttern jag pratar om eftersom bilden är dålig.... Den är jättenära påväg att bli rund.. redan blivit de på vissa ställen, så våga inte fortsätta..

Hur tycker ni jag ska fortsätta detta arbeta? värma som vissa säger vågar ja nog inte, eftersom tanken sitter precis ovanför... Säkert nån bränsleledning också.

prövat öppen nyckel och en polygrip... Men de bara glider så den blir mer rund..

fila kanske går.. inte säker,vad tror ni?`ska jag fila och krångla, eller är det bättre att köpa en ny bromsslang?

fyll i med era erfarenheter ang detta och vad ni tycker/tror blir bäst.

Förövrigt är bilen en golf 3a

det hela är på höger bak om det är till nån hjälp.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (30 januari 2013)

horbybonnen
30 januari 2013 · 1 160 Inlägg

lika bra att byta slang  när du ändå håller. på kostar inte mycket

Nybergrobin
30 januari 2013 · 2 385 Inlägg

Jag skulle ha skurit av slagen och vålda dit en hylsa om den är riktigt rund annars skulle jag ta ringen på nyckeln smile

Senast redigerat av Nybergrobin (30 januari 2013)

steelseries
30 januari 2013 · 327 Inlägg

horbybonnen skrev:
lika bra att byta slang  när du ändå håller. på kostar inte mycket

Okii=) vet du nått bra ställe att köpa slang på?

Nybergrobin skrev:
Jag skulle ha skurit av slagen och vålda dit en hylsa om den är riktigt rund annars skulle jag ta ringen på nyckeln smile

Okii,, får se om ja får på själva ringen dåsmile

nixon89 klabbarpan
30 januari 2013 · 3 041 Inlägg

Ta en svets tång och greppa hårt smile funkar alltid för mig ^^

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
30 januari 2013 · 718 Inlägg

svetstång eller rörtång hade jag provat först om slangen är bra i övrigt. annars e d bara att skära av den å sätta oket i skruvstädet och försöka få loss de som är kvar!

steelseries
30 januari 2013 · 327 Inlägg

nixon89 skrev:
Ta en svets tång och greppa hårt smile funkar alltid för mig ^^

Okej:D

dieselknackare skrev:
svetstång eller rörtång hade jag provat först om slangen är bra i övrigt. annars e d bara att skära av den å sätta oket i skruvstädet och försöka få loss de som är kvar!

Ska pröva med en rörtång nu litegranna, annars får jag se om jag får tag i svetstång. Slangen är väldigt fräsch och ganska ny ser det ut som..

TooS Hjultomte
30 januari 2013 · 1 500 Inlägg

Banka på oket brukar hjälpa. Annars banka litt till wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
te_wik Forummoderator
30 januari 2013 · 12 813 Inlägg

Svetstång som sagts tidigare fungerar perfekt. Byt slangen även om den annars är fräsch, du kommer annars ångra det nästa gång du ska ha lös slangen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
ennaveblabar
30 januari 2013 · 47 Inlägg

testa om du får loss slangen i andra änden och sätt därefter den runddragna änden i skruvstädet och vrid oket.. eller byta slang om den blir alltför skadad..

BMW e28 535 "Turbo" (1983)
BMW e28 518 (1988)
Mekare93
30 januari 2013 · 17 Inlägg

http://www.autoexperten.se/ är bra på reservdelar! smile

alpine25
30 januari 2013 · 27 Inlägg

Värma på bromsslang brukar inte bli jätte bra. Har du otur skjuter den isär slangen för bromsvätskan kokar när den blir varm. Men rörtång brukar funka:) lycka till:)

Audi a4 "Four rings to rule them all." (1999)
Skoda Fabia vrs "Brukisen" (2005)
sleepyoh
30 januari 2013 · 1 319 Inlägg

alpine25 skrev:
Värma på bromsslang brukar inte bli jätte bra. Har du otur skjuter den isär slangen för bromsvätskan kokar när den blir varm. Men rörtång brukar funka:) lycka till:)

Så länge man inte får någon varm olja i ansiktet så är det ju nästan careface på det och fortsätta värma och sen skruva lös.

Jag antar att du menar att den 'skjuts ut' ur sin kontakt.

_----------'
steelseries
30 januari 2013 · 327 Inlägg

Tack för alla kommenterarer och hjälp! får bli en ny slang!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang